دنیای اقتصاد - یک روز پس از آنکه وزیران خارجه اتحادیه اروپا بر ممنوعیت واردات نفت ایران برای اعضای این اتحادیه از ۱۱ تیرماه تاکید کردند، علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه با بیان اینکه «ایران به تحریم‌ها عادت کرده»، از اتحادیه اروپا خواست که با عقلانیت بیشتری برخورد کند و اضافه کرد که «هیچ کس از برخورد سود نمی‌برد.» رامین‌مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه نیز با بیان اینکه «بحث تحریم بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد»، گفت: «همان طور که قبلا توسط مسوولان مذاکره‌کننده ما با کشورهای ۱+۵ اعلام شد، باید برای دستیابی به نتایج قابل‌قبول برای طرفین، فضای همکاری و رویکرد مثبت را در دستور کار قرار داد. هرگونه اقدامی خارج از این چارچوب قطعا کمکی به مذاکرات نخواهد کرد و فضا را به سمت عدم‌دسترسی به نتایج قابل‌قبول هدایت می‌کند.» وزرای خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه شب با صدور بیانیه‌ای بر اجرای کامل طرح تحریم نفتی ایران از اول ژوئیه (۱۱ تیرماه) تاکید کردند. همزمان، کره جنوبی اعلام کرد که از هفته آینده خرید نفت ایران را به حال تعلیق در می‌آورد. اتحادیه اروپا بر اجرای تحریم نفتی و بیمه‌ای از ۱۱ تیر تاکید کرد

هشدار ایران درباره عواقب تحریم های اروپایی

دنیای اقتصاد- مجید اعزازی: یک روز پس از آنکه وزیران خارجه اتحادیه اروپا بر ممنوعیت واردات نفت ایران برای اعضای این اتحادیه از ۱۱ تیرماه تاکید کردند، علی اکبر صالحی وزیر خارجه با بیان اینکه «ایران به تحریم‌ها عادت کرده»، از اتحادیه اروپا خواست که با عقلانیت برخورد کند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه نیز با بیان اینکه «بحث تحریم بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و برای تغییر فضای مشکلات کشورهای غربی، به آن دامن زده می‌شود» گفت: بهتر است مقامات اروپایی بیشتر به فکر مشکلات داخلی خود باشند. مهمانپرست همچنین به عربستان و امارات متحده عربی که به تازگی در اقدامی ضد ایرانی میزان تولید نفت خود را افزایش داده‌اند، هشدار داد که «در زمین دشمن بازی نکنند.» در این میان، کره جنوبی نیز اعلام کرده است که واردات نفت خود از ایران را از هفته آینده به حال تعلیق در می‌آورد.

در مهم‌ترین واکنش به تاکید اروپائیان بر اجرای تحریم نفتی، وزیرخارجه ایران که به قبرس سفر کرده است، در پایان نشست خود با جانشین وزیر خارجه این کشور در پاسخ به سوالی در خصوص تحریم‌های بانکی و نفتی غرب علیه کشورمان در ۱۱تیر گفت: ما به تحریم‌ها عادت کرده‌ایم و این، موضوع تازه‌ای نیست. صالحی ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا به این موضوع توجه کرده و با عقلانیت بیشتر با آن برخورد کند و افزود: هیچ کس از برخورد سود نمی‌برد.

وی افزود: دلیلی نمی‌بینم که در جهت اشتباه حرکت کنیم، چرا که راه درست تعامل است، کشورها می‌توانند اختلاف نظر‌هایی داشته باشند، اما می‌توانند با هم همکاری کنند. صالحی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد: موضوع ساخته شده هسته‌ای پیش روی آنها است. معتقدم مذاکرات در جهت درستی بوده و در انتهای این مسیر روشنایی می‌بینم.

وی یادآور شد: با توجه به بحران اقتصادی اروپا، ایران شریک اقتصادی خوب و قابل اتکایی برای آن به خصوص در موضوع انرژی است و یکسری کشورهای اروپایی از داشتن روابط اقتصادی با ایران سود می‌برند.

مقامات اروپا به فکر خود باشند

کنفرانس مطبوعاتی دیروز سخنگوی وزارت خارجه نیز به فرصتی تبدیل شد تا وی درباره تمهیدات ایران برای مقابله با تحریم‌‌های نفتی و بانکی اظهار نظر کند. مهمانپرست دراین رابطه گفت: اقداماتی که بر خلاف توافقات قبلی بین ما و اعضای مذاکره کننده ۱+۵ بوده، قطعا در رسیدن به یک نتیجه قابل قبول تاثیر منفی می‌گذارد و باید براساس توافقات و در چارچوب همکاری رفتارکرد که به موفقیت مذاکرات امیدوار باشیم.

وی ادامه داد: بحث تحریم بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و برای تغییر فضای مشکلات کشورهای غربی، به آن دامن زده می‌شود. کشورهای اروپایی دچار بحران‌های جدی اجتماعی و اقتصادی هستند. شاهد وضعیت در یونان، اسپانیا، پرتغال، ایرلند و... هستید. بهتر است مقامات اروپایی بیشتر به فکر مشکلات داخلی خود باشند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه وقتی در کشورهای اروپایی مردم در فشارهای اقتصادی و مشکلات اجتماعی به سر می‌برند، تصمیمات سیاسی تحت فشار برخی قدرت‌ها فقط می‌تواند به منافع ملی همین کشورها ضربه وارد کند.

مهمانپرست اضافه کرد: آثار چنین اقداماتی غیر از اثر تخریبی در ارتباط با کشور ما و احتمالا تاثیراتی که در مذاکرات خواهد داشت، می‌‌تواند وضعیت بدی را که در کشورهای اروپایی حاکم است، شدیدتر و بدتر کند.

هشدار به عربستان و امارات

افزایش تولید نفت توسط برخی کشورها از جمله عربستان و امارات برای همراهی با غرب در تحریم نفتی ایران سوال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمانپرست در پاسخ اظهار کرد: بحث عرضه نفت چارچوبی دارد، اعضای اوپک باید براساس توافق صورت گرفته نسبت به سقف تولیدات و سهمیه هر کشور اقدام کنند و هر کسی از این توافقات تخطی کند، در همان چارچوب، تصمیمات لازم گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: اینکه کشوری با هدف سیاسی قصد مقابله با ما را داشته باشد یا با اقدامات غلط و غیرقانونی تحریم غرب همراهی کند، این گونه اقدامات نادیده گرفته نمی‌شود و حتما تصویر این کشورها در بین ملت و مسوولان ما مثبت و روشن نخواهد بود. بهتر است این کشورها در زمین دشمن بازی نکنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: بحث تحریم و اقدام غیرمنطقی، غیرقانونی و بدون داشتن مبنای حقوقی توسط برخی از کشورها به صورت یکجانبه از جمله اتحادیه اروپا، کاری نیست که تاثیر مثبت و سازنده در روابط موجود ما و کشورهای اروپایی یا بر مذاکرات نمایندگان ما و ۱+۵ داشته باشد.

وی ادامه داد: همان طور که قبلا توسط مسوولان مذاکره کننده کشور ما با کشورهای ۱+۵ اعلام شد، باید برای دستیابی به نتایج قابل قبول برای طرفین، فضای همکاری و رویکرد مثبت را در دستور کار قرار داد. هر گونه اقدامی خارج از این چارچوب قطعا کمکی به مذاکرات نخواهد کرد و فضا را به سمت عدم دسترسی به نتایج قابل قبول هدایت می‌کند.

اروپا: تحریم ها از ۱۱ تیر اجرا شود

دوشنبه شب اما وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند: بسته اخیر تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران همان طور که پیش‌تر تصمیم گرفته شده بود از اول ژوئیه (۱۱ تیر) اعمال خواهد شد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: در بیانیه روز دوشنبه، بر اجرای توافق ۲۳ ژانویه (۳ بهمن ۱۳۹۰) میان ۲۷ کشورعضواتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت فوری واردات نفت از ایران و پایان دادن به قراردادهای جاری از اول ژوئیه تاکید شد. در این بیانیه آمده است که توافقات برای واردات نفت ایران که پیش از ۲۳ ژانویه منعقد شده است باید از اول ژوئیه خاتمه داده شود.

بر اساس این بیانیه «‌از همان تاریخ شرکت‌های بیمه اتحادیه اروپا دیگر حمل و نقل نفت ایران را تحت بیمه مسوولیت ثالث و بیمه مسوولیت زیست محیطی قرار نخواهند داد.»

این بیانیه ادعا می‌‌کند که «‌هدف اتحادیه اروپا همچنان رسیدن به یک راه‌حل جامع بلند مدت مبتنی بر مذاکراتی معنادار» میان قدرت‌های جهانی و ایران است.

اشتون: باید فشار بر ایران را حفظ کنیم

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در حاشیه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری به وجود شکاف اساسی میان دو طرف اذعان کرد و گفت: ما نگرانی‌هایی جدی داریم. تحریم‌ها برای آن است که ایران متوجه شود باید آن نگرانی‌ها را جدی بگیرد و به آنها پاسخ دهد.وی افزود: ما باید فشار را حفظ کنیم. بر اساس گزارش رویترز، اشتون گفت: هیچ تغییری در خصوص اینکه از اول ژوئیه چه خواهیم کرد ایجاد نشده است و تحریم‌هایی که مورد توافق قرار گرفته اجرا خواهد شد.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که امیدوار است دیپلماسی بتواند مساله‌ هسته‌‌ای را به زودی حل کند، اما آ‌نها به حفظ تحریم‌ها علیه ایران ادامه خواهند داد. وی افزود: خواسته واقعی من تلاش برای حل این (مساله) در اسرع وقت است. ما به دنبال این هستیم که چه فشار بیشتری را می‌توانیم اعمال کنیم تا این مذاکرات به شکلی مستمر ادامه یابد و ایران متقاعد شود که بیاید و با ما مذاکره کند. در عین حال دیپلمات‌ها گفته‌اند که یونان در میان دولت‌های اتحادیه لابی کرده است، تا اجازه خرید نفت ایران تحت توافقات منعقده را پس از اول ژوئیه داشته باشد یا اینکه به آن تضمین اعتباری داده شود که به این کشور برای خرید نفت کمک کنند، اما این تقاضا رد شده است.

کره‌جنوبی واردات نفت ایران را معلق می‌کند

در رویدادی دیگر، کره‌جنوبی اعلام کرد که در پی آغاز تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران، واردات نفت از ایران را به حال تعلیق در می‌آورد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزیران خارجه و اقتصاد کره جنوبی در بیانیه مشترکی در این باره اعلام کردند: «در حین اینکه اتحادیه اروپا واردات نفت از ایران را به حال تعلیق در می‌آورد واردات نفت ایران از سوی کره جنوبی نیز به حال تعلیق در خواهد آمد.» کره جنوبی این اقدام را در راستای خود داری اتحادیه اروپا برای بیمه نفتکش های حامل نفت ایران انجام داده است. این کشور تا پایان سال ۲۰۱۱ حدود ۱۰ درصد از نفت ایران را خریداری می‌کرد.

عکس: خبرگزاری مهر