استقبال ایران از پیروزی نامزد اسلام‌گرای مصر

دنیای‌اقتصاد- رییس‌جمهور، وزارت خارجه و ستادکل نیروهای مسلح ایران با صدور پیام‌های جداگانه‌ای، پیروزی محمد مرسی نامزد اسلام‌گرای مصر در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را به وی تبریک گفتند. اینک اما این سوال مطرح است که انتخاب یک نامزد اسلام‌گرا به عنوان نخستین رییس‌جمهور مصر پس از فروپاشی رژیم حسنی مبارک، گشایشی در روابط دیپلماتیک تهران- قاهره ایجاد خواهد کرد؟ روابطی که از سال ۱۳۵۸ و در دوره ریاست‌جمهوری انور سادات قطع شده است. علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس دراین باره گفته است: اگرچه دو کشور اکنون رابطه رسمی به معنای بازگشایی سفارتخانه‌ها ندارند، اما از زمان سقوط مبارک، این رابطه را برقرار شده می‌دانیم. محمدصالح جوکار، دیگر عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس نیز اظهار کرده است: به طور کلی با پیروزی محمد مرسی آینده روابط مصر و ایران رو به پیشرفت خواهد بود و دو کشور می‌توانند مناسبات خوبی داشته باشند. در واکنش به اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری مصر، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور با صدور پیامی خطاب به محمد مرسی، انتخاب وی به عنوان «رییس‌جمهور کشور دوست و برادر مصر» را تبریک گفت. وی در این پیام اضافه کرد: «با تاکید بر توسعه مناسبات فی‌مابین و تحکیم هر چه بیشتر دوستی دو ملت، از خداوند متعال بهروزی و موفقیت جنابعالی و سرافرازی ملت مصر را مسالت دارم.» وزارت خارجه ایران هم با صدور بیانیه‌ای ضمن تبریک پیروزی محمد مرسی در این انتخابات اعلام کرد: منتخب مردم مصر نقشی موثر در رشد و تعالی همه‌جانبه این کشور و آغاز دورانی تحول‌آفرین خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری فارس، در بیانیه وزارت خارجه آمده است: ملت تاریخ‌ساز مصر با حضور مسوولانه خویش در انتخاباتی سرنوشت ساز بار دیگر عزم راسخ خود را برای تحقق آرمان‌های والای عدالتخواهانه انقلاب بزرگ مصر با نمایش شکوهمند مردم سالاری به اثبات رساند. این بیانیه افزوده است: یقینا حرکت استقلال طلبانه مردم مصر که با اتکا به ذات احدیت و اراده و ایمان قوی در دوره جدید تحولات خاورمیانه و بیداری اسلامی مراحل تکمیلی خود را طی می‌کند،حاصل مبارزه فرزندان برومند همه جریان‌ها و گروه‌ها و ثمره خون شهدای این کشور است و منتخب شایسته ریاست‌جمهوری مصر نیز به عنوان برگزیده و عصاره آحاد ملت، نقشی موثر در جهت رشد و تعالی همه‌جانبه این کشور و آغاز دورانی تحول‌آفرین خواهد داشت. در این بیانیه همچنین تصریح شده است: وزارت خارجه ایران پیروزی ملت مصر در این انتخابات و ریاست‌جمهوری آقای محمد مرسی را تبریک گفته و با ادای احترام به ساحت شهدای انقلاب این کشور، امید واثق به سعادت و پیشرفت و موفقیت‌های روزافزون مردم مصر در سایه تداوم و حضور پر شور در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی دارد.

ستاد کل نیروهای مسلح هم تبریک گفت ستادکل نیروهای مسلح ایران نیز با صدور پیامی پیروزی اسلام‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری مصر را به مردم این کشور تبریک گفت و از نظامیان این کشور خواست «با آغوش باز به استقبال این نعمت الهی بروند». به گزارش خبرگزاری مهر، در بخشی از این پیام آمده است: جهانیان بار دیگر و به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی کبیر ایران، شاهد سرنگونی یکی دیگر از رژیم‌های وابسته به آمریکا و استکبار جهانی و این بار در مصر هستند. رجاء واثق داریم با عنایت ویژه انقلابیون و آحاد مردم مصر به آموزه‌های دین مبین اسلام، مرحله دیگری از رشد جریان اسلام خواهی و ریزش کانون‌های قدرت‌های فاسد و رژیم‌های سلطه، در عصر جاهلیت مدرن آغاز شده است. این پیام افزوده است: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پیروزی مرحله نخست انقلاب مصر در دوره بیداری اسلامی را به ملت بزرگ مصر تبریک می‌گوید و به خصوص از آحاد نیروهای مسلح این کشور می‌خواهد با آغوش باز به استقبال این نعمت الهی بروند و نقش و سهم موثر خود را در وحدت بخشی و ساختن مصر آینده بر اساس بنیان‌های اسلامی استقلال و آزادی رقم بزنند.

بروجردی: روابط برقرار شده است

علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس، هم با تبریک پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر، درباره چشم انداز روابط ایران و مصر گفت: اگرچه دو کشور اکنون رابطه رسمی به معنای بازگشایی سفارتخانه‌ها ندارند، اما از زمان سقوط مبارک، این رابطه را برقرار شده می‌دانیم. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم درعین حال اظهار کرد: بازشدن سفارت، امور شکلی و ظاهری است که در زمان خود طبیعتا انجام خواهد شد. وی تصریح کرد: انتخاب محمد مرسی رویدادی بسیار مبارک برای ملت مصر و جهان اسلام است که در این مصاف سخت موفق شد و ما نیز به سهم خود به ایشان و ملت مصر تبریک می‌گوییم. بروجردی با بیان اینکه آنچه در تحولات مصر اهمیت دارد، انتخاب رییس‌جمهوری در مصاف و شرایط سخت بود، گفت: در این مصاف از یک طرف، ملت وانقلابیون مصر قرار داشتند و از طرف دیگر، آمریکا و رژیم صهیونیستی که تلاش می‌کردند تحولات به گونه دیگری رقم بخورد. وی اضافه کرد: قطعا این موفقیت یک گام به پیش خواهد بود.

پیشرفت در مناسبات با پیروزی مرسی

محمدصالح جوکار، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با پیروزی مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت: اکنون در منطقه و مصر شرایط خاصی حاکم است و باید اجازه دهیم اسلام‌گرایان خود را پیدا کرده و موقعیت را تثبیت کنند. جوکار در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه روند آینده رفتار سیاسی در مصر خوب پیش خواهد رفت، اظهار کرد: اینکه اسلام‌گرایان در مصر به قدرت رسیدند، نوید خوبی است و در همین حد که جریان مستقلی در مصر شکل بگیرد که مانند رژیم گذشته سیاست‌های آمریکا در منطقه را دنبال نکند، برای ما کفایت می‌کند و نوید خوبی است. عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس تصریح کرد: مصر کشور بزرگی است و می‌تواند در منطقه تاثیرگذار باشد. وی درباره آینده روابط ایران و مصر با پیروزی محمد مرسی نیز گفت: باید در این مورد اندکی زمان بدهیم. به این زودی‌ها در این باره اقدامی نخواهد شد. اکنون در منطقه و مصر شرایط خاصی حاکم است و هنوز شورای نظامی در آنجا تصمیم گیرنده است. باید اجازه دهیم اسلام‌گرایان خود را پیدا کرده و موقعیت را تثبیت کنند. وی تاکید کرد: اما می‌توان گفت که به طور کلی با پیروزی محمد مرسی آینده روابط مصر و ایران رو به پیشرفت خواهد بود و دو کشور می‌توانند مناسبات خوبی داشته باشند.