هم‌زمان با برگزاری کنکور سراسری در اواخر دی‌ماه گذشته، طبق سنوات پیشین مواردی از تقلب رخ داد. «دنیای اقتصاد»، در گزارش «دو پرده از کنکور آفلاین» ادعاهای سازمان سنجش و فروشندگان را بررسی کرد و در عین حال، چگونگی انجام آن را در شرایطی که اینترنت قطع است در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد. به دنبال انتشار این گزارش، سازمان سنجش در واکنش به آن، توضیحاتی ارائه کرده که در ادامه می‌آید.

۱- آزمون سراسری، از رویدادهای مهم و حساس در کشور است که سرنوشت تعداد زیادی از داوطلبان و خانواده‌های آنها به نتیجه آن گره خورده است. در سال‌های اخیر، رشد فناوری‌های ارتباطی امکان سوءاستفاده برخی گروه‌های سازمان‌یافته کلاهبرداری را فراهم کرده و این گروه‌های کلاهبرداری تلاش می‌کنند سوالات آزمون سراسری را پس از شروع آزمون به وسیله ابزارهای الکترونیکی شبه جاسوسی در زمان کوتاهی به خارج از حوزه‌های امتحانی ارسال کرده و پاسخ سوالات را برای برخی داوطلبان ارسال کنند که البته با تمهیدات اتخاذ شده و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر راهکارهای قانونی این اقدامات در نهایت برای متخلفان موفقیت‌آمیز نبوده و از ورود غیرعلمی داوطلبان به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی جلوگیری شده است. در سال جاری نیز اقدامات فراوانی در راستای مبارزه با این شبکه‌های شیادی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و قضایی انجام شده است و در آخرین اقدام نیز با موافقت شورای امنیت کشور و با اطلاع‌رسانی گسترده قبلی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به محدودیت اینترنت تلفن همراه در محل حوزه‌های آزمون در ساعت محدودی از برگزاری آزمون کرد که باعث ارتقای ضریب امنیت آزمون شد و از وقوع ده‌ها تقلب و تخلف برنامه‌ریزی شده جلوگیری کرد و آزمون با سلامت کامل برگزار شد.

۲- در بخشی از گزارش آن روزنامه بدون ارائه سندی ادعا شده است «از ساعاتی قبل از برگزاری کنکور تا دقایقی بعد از شروع آزمون، سوالات در کانال‌های تلگرامی فروش سوالات دست به دست شد...» در ادامه گزارش نیز بر ادعاهای کانال‌های شیادی در مورد فروش سوالات صحه گذاشته شده است؛ در حالی که ادعاهای این کلاهبرداران با هدف فریب داوطلبان و کسب درآمدهای نامشروع صورت می‌گیرد و با کمال تاسف روزنامه ‌دنیای اقتصاد‌ به استناد همین ادعاهای کذب، اعتماد عامه مردم و داوطلبان سخت‌کوش را هدف قرار داده است. شایان ذکر است طرح این ادعای بی‌اساس که منجر به زیرسوال رفتن تعداد زیادی از عوامل برگزاری آزمون است، پیگیری جدی حقوقی سازمان سنجش آموزش کشور را به دنبال خواهد داشت.

۳- همان‌گونه که در رسانه‌ها نیز توضیح داده شده است یک نفر در یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی اقدام به عکس‌برداری از سه صفحه دفترچه‌های خود در آزمون گروه علوم تجربی و انتقال آن به خارج از محل برگزاری آزمون و ارسال برای پشتیبان خود کرد که این فرد نیز دستگیر شد که با توجه به زمان کوتاه این اقدام و تعدد دفترچه‌ها و جمع‌آوری پاسخ‌نامه‌ها و همچنین مراقبت‌های انجام شده با دستگاه‌های آشکارساز هیچ مشکلی در این زمینه به وجود نیامد و تخلف رخ داده به معنای تقلب یا لو رفتن سوالات آزمون سراسری نیست. در گزارش روزنامه دنیای اقتصاد بدون هر گونه سندی ادعا شده است سوالات در قطع اینترنت به وسیله امکان بلوتوث در حین آزمون به فردی خارج از حوزه امتحانی منتقل شده است که با توجه به تمهیدات پیش‌بینی شده در حوزه‌های امتحانی درست نیست؛ ضمن اینکه افزایش تعداد دفترچه سوالات و پاسخ‌نامه‌ها و امکان تهیه کلید در مدت زمان در اختیار بودن هر پاسخ‌نامه نزد داوطلبان و ارسال آن به داخل حوزه‌های امتحانی را منتفی می‌سازد.

۴- کارشناسان مختلف در طول ساعات گذشته اذعان دارند که در این آزمون تقلب تاثیرگذاری که منجر به ورود غیرعلمی داوطلبی به دانشگاه شود رخ نداده و تخلفات صورت گرفته در این آزمون نیز بسیار کمتر از آزمون‌های گذشته است و از همه توان برای جلوگیری از خدشه به آزمون استفاده شده است ضمن اینکه بررسی‌های فنی روی پاسخ‌نامه‌ها نیز صورت خواهد گرفت. بنابراین از رسانه‌ها انتظار می‌رود حقایق برگزاری آزمون سراسری را منصفانه به آگاهی مخاطبان خود برسانند. بسیاری از ادعاها در کانال‌های تقلب برای جذب مشتری و ادامه کلاهبرداری برای آزمون تیرماه سال آینده صورت می‌گیرد و جای بسی شگفتی است که این ادعاها بدون هرگونه بررسی و صحت‌سنجی توسط برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود.