رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی ایران را در سال ۱۳۹۰ اعلام کرد و گفت: «دانشگاه تهران با امتیاز ۱۰۰ رتبه اول را در رتبه بندی سال ۹۰ به‌دست آورده است.» رتبه ای که دانشگاه تهران در ارزیابی‌های بین‌المللی نیز معمولا به خود اختصاص می‌دهد و در راس دانشگاه‌های کشور قرار می‌گیرد.

جعفر مهراد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر‌ افزود: رتبه دوم تا پنجم نیز به ترتیب به دانشگاه صنعتی شریف (۱۹/۷۱)، صنعتی امیرکبیر (۹۴/۶۱)، تربیت مدرس (۴۳/۵۲) و علم و صنعت ایران (۳۶/۵۱) تعلق دارد. در رتبه‌بندی سال ۸۹ امتیاز این دانشگاه‌ها از مجموع ۱۰۰ به ترتیب ۱۷/۶۵، ۴۹/۵۲، ۷۸/۴۴ و ۱۷/۴۰ بود که در رتبه‌بندی حاضر پیشرفت چشمگیری در امتیازات این دانشگاه‌ها به چشم می‌خورد.

وی اضافه کرد: در فاصله رتبه‌های ۵ تا ۱۰ در مقایسه با نتایج رتبه‌بندی سال ۸۹ جابه‌جایی دانشگاه‌ها صورت گرفته است. بر اساس نتایج رتبه‌بندی سال ۹۰ دانشگاه‌های شیراز (۲۳/۳۸)، صنعتی اصفهان (۱۳/۳۵)، فردوسی مشهد (۹۹/۳۰) شهید بهشتی (۷۶/۲۹) و تبریز (۹۳/۲۸) به ترتیب رتبه‌های ششم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند. وی افزود: رتبه‌های ۱۲ تا ۲۰ به دانشگاه‌های اصفهان (۸۴/۱۷)، مازندران (۲۷/۱۵)، ارومیه (۷۶/۱۳)، شهید چمران اهواز (۶۳/۱۳)، بوعلی سینا (۳۵/۱۳)، شهید باهنر کرمان (۱۳)، کاشان (۷۱/۱۲)، گیلان (۸۳/۱۱) و رازی (۴۶/۱۱) تعلق دارد. به گفته دکتر مهراد، در فاصله رتبه‌های ۱۴ تا ۲۰ نیز جابه‌جایی‌هایی در رتبه دانشگاه‌ها صورت گرفته است. به عنوان مثال، دانشگاه بوعلی سینا که در سال ۱۳۸۹ از رتبه ۱۴ برخوردار بود هم اینک در مقام ۱۶ قرار دارد. دانشگاه تربیت معلم که حائز رتبه ۱۹ در سال ۱۳۸۹ بود اکنون جایگاه ۲۶ را از آن خود کرده است.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی

سرپرست ISC به نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: از مجموع ۴۵ دانشگاه علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت تنها ۳۰ دانشگاه در رتبه بندی سال ۹۰ شرکت کرده بودند که دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران با کسب ۶۱/۵۶ امتیاز از مجموع ۱۰۰ حائز رتبه اول در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است. وی خاطرنشان کرد: رتبه‌های دوم تا ششم نیز به دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز (۸۵/۲۲)، شهید بهشتی (۷۵/۲۱)، اصفهان (۱/۱۴)، تبریز (۴۳/۱۲) و مشهد (۷۱/۱۱) تعلق دارد.