سازمان مدیریت بحران کشور به گزارش «دنیای اقتصاد» با عنوان «قربانی عبور از هشدار نارنجی» واکنش نشان داد. این گزارش در ۲۵ دی ماه در صفحه خبر منتشر شده بود. در جوابیه سازمان مدیریت بحران کشور آمده است:

«۱- با عنایت به قانون مدیریت بحران کشور مصوب سال ٩٨، سازمان مدیریت بحران کشور وظیفه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و انسجام بین سازمانی به‌ویژه ایجاد مدیریت یکپارچه در حوزه امور مربوط به مخاطرات طبیعی و انسان ساخت را عهده‌دار بوده و انجام اقدامات مربوط به پیشگیری‌، کاهش خطر و ارتقای آمادگی برای پاسخ موثر در برابر مخاطرات و بحران‌ها یکی از اهداف مهم در امر مدیریت بحران در سازوکارهای تعیین شده در ماده ١٦ قانون مدیریت بحران کشور در دستور خویش داشته و همه ساله در کنار بودجه‌های تکلیفی و سالانه دستگاه‌ها در حوزه مدیریت بحران، به دلیل اهمیت موضوع با اخذ برنامه‌های مربوطه و میزان اعتبار مورد نیاز از دستگاه‌های ذی‌ربط پیشنهاد اعتبار جهت درج در لایحه بودجه سنواتی دریافت و ارائه می‌کند.

سازمان با تهیه و تدوین سند راهبردملی مدیریت بحران، اسناد و برنامه‌های ملی کاهش خطر، آمادگی و پاسخ، بازسازی و بازتوانی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز یکی از کشورهای پیشرو با راهبرد، اهداف، برنامه و شرح وظایف مشخص در حوزه‌های مختلف مخاطرات بوده و تکالیف، ماموریت‌ها و شرح فعالیت دستگاه‌ها را نیز به روشنی مدون و مشخص کرده که در مواجهه با حوادث و سوانح مورد عمل قرار می‌گیرد.

٢- این سازمان قبل از شروع موج سرما و بارش‌ها در کشور، متناسب با اطلاعیه‌ها، اخطاریه‌ها و اعلام وضعیت‌های زرد و نارنجی و در بخش‌های مختلف هواشناسی، کشاورزی، ویژه حامل‌های انرژی، دریایی و... از ابتدای دی ماه و به‌خصوص از ۱۸/ ۱۰/ ۱۴۰۱ به‌صورت ویژه با ستادهای مدیریت بحران استان‌ها، دستگاه‌های امدادی و بخش‌های مختلف رسانه ملی و خبری برای آمادگی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی، اتخاذ تدابیر و تمهیدات مقتضی از قبیل اطلاع‌رسانی عمومی، پایداری شبکه‌های خدماتی و ارتباطی و سایر اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه مکاتبات لازم را انجام داده است؛ به نحوی که برای انجام اقدامات مذکور، متناسب با وضعیت نارنجی ١٠ مورد، وضعیت زرد ٨ مورد، دریایی سطح نارنجی ٤ مورد، دریایی سطح زرد ٧ مورد، آلودگی هوا سطح نارنجی ٢ مورد، آلودگی هوا سطح زرد ٥ مورد، ویژه حامل‌های انرژی سطح نارنجی یک مورد در بازه زمانی فعالیت سامانه بارشی و برودت هوا علاوه بر تماس‌های تلفنی شبانه‌روزی، مکاتبات لازم صورت گرفته است.

٣- به‌منظور ایجاد اقدامات و تمهیدات مناسب دستورالعمل اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه برای فصول سرما و بارندگی به تمامی ‌استانداران و دستگاه‌های اجرایی مرتبط قبل از شروع بارندگی و فعالیت سامانه بارشی از سوی سازمان مدیریت بحران کشور ابلاغ شده است.

٤- خوشبختانه گزارش‌ها و آمارهای واصله نشان می‌دهند که با اقدامات مطلوب مدیریتی در این موج سرما و بارش‌های سنگین باران و برف هیچ‌گونه خسارات و صدمات جانی در سطح کشور ناشی از اوضاع جوی کشور نداشتیم. در حالی‌که در حوادث مشابه ولو ضعیف‌تر از بارش‌های این چند روز اخیر در کشورهای توسعه یافته به خصوص در یکی، دو ماهه گذشته چندین نفر جان خود را از دست داده‌اند.

٥- با توجه به اهمیت موضوع، ضمن تشکیل بیش از ٢٠٠ جلسه ستاد مدیریت بحران و کارگروه‌های انرژی در استان‌ها‌ به ریاست استانداران و فرمانداران که در مدیریت کاهش مصرف نقش بسزایی داشت، جلسه ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران به ریاست وزیر محترم کشور با حضور کلیه اعضا و استانداران سراسر کشور برگزار و تصمیمات لازم از جمله تامین فشار گاز در مناطقی که افت فشار گاز دارند، توزیع وسایل گرمایشی و... اتخاذ شد.

٦- آمارها نشان می‌دهد که بیشترین مسافرت‌ها و تردد جاده‌ای مردم عزیز تهرانی در روزهای منتهی به روزهای آخر هفته و تعطیلات غیرمنتظره به شهرهای شمالی و زیارتی است. از آنجا که این مسافرت‌ها باعث افزایش مصرف گاز در استان‌های مذکور می‌شود، لذا خبر تعطیلی ادارات، مدارس و واحدهای دانشگاهی به شکلی مدیریت و اعلام شد که از تردد غیرضروری هموطنان به‌خاطر خطرات احتمالی جاده‌ای و مسافرت مردم عزیز به شهرهای شمالی که درگیر افت فشار گاز در این مناطق بودیم، جلوگیری شود.

٧- در همین راستا کلیه بخش‌هایی که با قطعی گاز مواجهه بودند مشکل‌شان برطرف و خدمات امدادی و توزیع مایحتاج و وسایل گرمایشی و سوخت‌رسانی از جمله اسکان اضطراری بر بیش از ۴هزار نفر، توزیع بیش از ١٠‌هزار والور، ٧‌هزار تخت پتو، توزیع بیش از ٣٠٠ هزار لیتر نفت سفید و بیش از ١٧٠ تن گاز مایع بین ساکنان شهرستان خراسان رضوی و ٢٩٠ هزار لیتر نفت سفید بین خانواده‌های روستایی شهرستان‌های استان خراسان شمالی و... صورت گرفته است.

٨- در حال حاضر آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی ‌از وضعیت و سطوح هشدار و اخطاریه‌ها در خصوص مخاطرات طبیعی و شرایط اضطراری و رعایت الگوی مصرف از سوی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه‌های استانی در بخش‌های مختلف خبری در حال انجام هست.»