سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با انتقاد از تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران گفت: نباید با دادن اولتیماتوم به تهران، تاریخی خودخواسته برای نتیجه‌بخش بودن گفت‌وگوها تعیین کرد و مذاکرات را شکست خورده خواند، زیرا چنین رویکردی سازنده نیست. به گزارش ایرنا، لاوروف روز شنبه در گفت‌وگو با کانال تلویزیونی روسیه ۲۴ با اشاره به برنامه برگزاری مذاکرات در سطح کارشناسی و سپس ملاقات معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران و معاون کاترین اشتون گفت: به این ترتیب روند مذاکرات جریان دارد و سخن گفتن از شکست مذاکرات نادرست است. وی با انتقاد از تحریم یکجانبه ایران از سوی آمریکا و غرب آن را رویکردی غیرسازنده دانست و اضافه کرد: درباره ایران و برنامه هسته‌ای این کشور، گروه ۱+۵ وجود دارد که به حل و فصل این مساله می‌پردازد و نیز شورای امنیت سازمان ملل درباره این کشور تصمیم‌گیری می‌کند که پیش از این تحریم‌هایی را اعمال کرده است.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: اگر ما به‌صورت گروهی تصمیم می‌گیریم باید آن را دسته جمعی اجرا کنیم و نباید چیزی را به آن اضافه کنیم. وی افزود: وضعیت به صورتی است که آمریکا درباره تحریم هایی توافق می‌کند و آنچه را که توافق نشده به تنهایی اجرا می‌کند. وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از این رویکرد آمریکا گفت: آنها از موقعیت دلار خود در سطح جهانی سوءاستفاده کرده و به تحریم کشورهایی مانند ایران و سوریه می‌پردازند.

وی اضافه کرد: این رویکرد به اتحادیه اروپا نیز سرایت کرده و آنها اخیرا به تحریم برخی کشورها از جمله سوریه روی آورده‌اند. لاوروف گفت: آنها می‌گویند اگر این تحریم‌ها را اعمال کردیم دیگران باید اجرا کنند در غیراینصورت مجازات خواهند شد و ما چنین رویکردی در عرصه مناسبات بین‌المللی را غیرسازنده و مضر می‌دانیم.