اختلاف درباره سبزپوشان انقلاب در بروکسل

 اختلاف در بروکسل

همزمان لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال در توییتی نوشت: «یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسشی درباره قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی گفت: «فکر می‌‌‌کنم این ایده خوبی نیست، زیرا شما را از پیشبرد مسائل دیگر باز می‌دارد.» این خبرنگار افزود: «بنابراین دیدگاه‌‌‌های متفاوتی در بروکسل وجود دارد.» به گزارش «انتخاب»؛ اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا این هفته گفت که از پیشنهاد قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کند.

در ادامه توییت لارنس نورمن آمده است: «این مقام مسوول می‌گوید همان‌طور که آمریکا موافقت کرده بود پس از احیای توافق، در مورد موضوع حضور سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی FTO گفت‌وگو کند (توجه داشته باشید بحث، نه لغو)، اتحادیه اروپا نیز در صورت احیای برجام (هر چند بسیار بعید است)، اگر سپاه را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده باشد، باید این کار را انجام دهد. «ما باید در مورد آن مذاکره کنیم؟ بله.»

 یکی پیش‌‌‌قدم شود

از سوی دیگر سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که برای قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، ابتدا یک کشور عضو این اتحادیه باید درخصوص آن تصمیم‌گیری کند و آن را برای گفت‌‌‌وگو به شورای اروپا بیاورد. به گزارش «ایسنا»، پیتر استانو، سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری در پاسخ به سوال ایندیپندنت فارسی درخصوص قرارگیری نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی عنوان کرد: «از آنجا که تصمیم پارلمان اروپا، تصمیم یک نهاد مستقل اتحادیه اروپاست، ما در کمیسیون اروپا امکان زیادی برای اظهارنظر درخصوص آن نداریم؛ البته تصمیم در این‌باره که مربوط به سیاست خارجی است، برعهده دولت‌‌‌های عضو است که در شورای اروپا درخصوص این مساله تصمیم خواهند گرفت.»

وی ادامه داد: «اما نکته‌‌‌ مهمی که باید به خاطر داشته باشیم این است که سپاه پاسداران پیشاپیش تحت تحریم چهار رژیم حقوقی اتحادیه اروپا قرار دارد. این چیزی است که باید آن را به خاطر بسپاریم. افراد یا نهادهایی که یا عضو سپاه پاسداران هستند یا با آن ارتباط دارند تحت تحریم‌‌‌های حقوقی قرار گرفته‌‌‌اند اما وقتی که نهاد در پارلمان به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود، دیگر آن مساله در سطح اتحادیه اروپا نیست؛ چرا که در ابتدا یکی از کشورهای عضو و مقام‌‌‌های دولتی آن باید چنین تصمیمی اتخاذ کنند.»

 موانع حقوقی

همچنین وزارت خارجه آلمان عنوان کرد که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا با موانع حقوقی مواجه است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری آناتولی، کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز جمعه در کنفرانس خبری در برلین در رابطه با قرارگیری سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا گفت: «موضع ما - که وزیر خارجه بارها آن را تکرار کرده - این است که این کار از لحاظ سیاسی منطقی است اما خاطرنشان نیز کرده‌‌‌ایم که این کار نه تنها با موانع سیاسی بلکه با موانع حقوقی مواجه است.»

 داستان تحریم سپاه از کجا شروع شد؟

هانا نیومن، یک عضو پارلمان اروپا روز جمعه با انتشار یک پیام توییتری از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در جلسه پارلمان اروپا با اکثریت آرا خبر داد. این عضو آلمانی پارلمان اروپا نوشت که در این قطعنامه از اتحادیه اروپا خواسته شده است تا نام سپاه پاسداران ایران در فهرست به اصطلاح تروریستی این اتحادیه قرار گیرد و تحریم‌‌‌های علیه این نهاد افزایش یابد. پارلمان اروپا روز چهارشنبه با درخواست از اتحادیه اروپا برای وارد کردن نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به لیست گروه‌‌‌های تروریستی توسط این اتحادیه و اعضایش رای داد. چارلی ویمرز، یکی از اعضای پارلمان اروپا در توییتی گفت که نمایندگان پارلمان اروپا به اصلاحیه‌‌‌ای برای گزارش سالانه اجرای سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا (CFSP) رای داده‌‌‌اند که بر اساس آن، از اعضای این اتحادیه خواسته شده که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهند. 

بنا بر اعلام شبکه بی‌‌‌بی‌سی، این اصلاحیه توسط فراکسیون «محافظه‌‌‌کاران و اصلاح‌‌‌طلبان اروپا» که یک فراکسیون راست میانه محسوب می‌شود، پیشنهاد شده بود. در نسخه اصلی گزارش سالانه اجرای سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا که توسط دیوید مک‌‌‌آلیستر، رئیس کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا تهیه شده، اقدامات داخلی در ایران محکوم شده بود. در اصلاحیه پیشنهادی این بخش از گزارش، متن قبلی حفظ شده، اما درخواست اضافه شدن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا گنجانده شده است. پیش‌تر سید نظام‌‌‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره هرگونه اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه هشدار داده بود.

او گفته بود: «اگرچه در عالم واقع، تحریم و تروریستی نامیدن سپاه پاسداران توسط کشورهای غربی فاقد ارزش عملی و صرفا یک مانور تبلیغاتی پوچ و رذیلانه است؛ اما از منظر سیاسی، پارلمان‌‌‌های اروپایی بدانند هر مصوبه‌ای علیه سبزپوشان انقلاب با پاسخ قاطع و مصوبات متقابل مجلس ایران مواجه خواهد شد.» همچنین وزیر خارجه سوئد در گفت‌‌‌وگو با همتای ایرانی خود بر غیرالزام‌‌‌آور بودن قطعنامه ضدایرانی تاکید کرد. به گزارش «ایسنا»، توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد در گفت‌‌‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در خصوص قطعنامه اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد که این قطعنامه غیرالزام‌آور است.

 اروپا مدیون مجاهدت‌‌‌های سپاه است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در این گفت‌‌‌وگو با انتقاد شدید از موضع غیرسازنده پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابراز امیدواری کرد، در دوره ریاست سوئد بر اتحادیه اروپا، روابط اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران در مسیر سازنده ادامه یابد. وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: «اقدامات مخرب پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خلاف منشور سازمان ملل متحد است.» رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش سازنده‌ای در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق، سوریه و منطقه غرب آسیا داشته و با نابودی داعش، پایتخت‌های اروپایی را از شر حملات این گروه تروریستی نجات داد. بنابراین اروپایی‌‌‌ها مدیون مجاهدت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با تروریسم هستند.»

همچنین سید عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان روز شنبه در توییتی و در پی صدور قطعنامه در پارلمان اروپا که خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌‌‌های تروریستی شده، نوشت: «سازمان‌های تروریستی از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ به‌ویژه بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ که داعش بخش‌‌‌های وسیعی از عراق و سوریه را تحت کنترل داشت، حملات زیادی را از شمال تا جنوب اروپا طراحی و اجرا کردند.» وی یادآور شد: «اگر سپاه پاسداران ایران نبود، آنها هنوز -ژانویه ۲۰۲۳- باید در خیابان‌‌‌های خود جنازه جمع می‌‌‌کردند.»