ایران همچنان خویشتنداری می‌کند

رییس‌جمهور که برای حضور در اجلاس جهانی توسعه و محیط زیست (ریو+۲۰) در ریودوژانیروی برزیل به سر می‌برد، پس از حضور در افتتاحیه این مراسم و سخنرانی در آن، دیدارهایی را با دبیر کل سازمان ملل و رییس‌جمهور سابق برزیل داشت و البته در یک کنفرانس مطبوعاتی نیز شرکت کرد. محمود احمدی‌نژاد شامگاه پنج‌شنبه گذشته به وقت محلی در نشست خبری با رسانه‌های برزیلی و بین‌المللی به سوالات متعددی پاسخ گفت. او در بخشی از این نشست، در پاسخ به سوالی در خصوص موانع و مشکلات در مسیر گفت‌وگوهای ایران با ۱+۵؛ با بیان اینکه ایران همواره راه‌حل همکاری را به‌جای تقابل پیشنهاد داده است، اظهار کرد: متاسفانه آنها نمی‌خواهند همکاری شکل بگیرد و می‌خواهند مسیر پیشرفت ملت ایران متوقف شده و این ملت تحت سلطه آنها باشد.

احمدی‌نژاد افزود: کشورهای غربی می‌خواهند خارج از قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مواردی را به ایران تحمیل کنند و ما معتقدیم که تمامی کارها باید در چارچوب قانون انجام شود. احمدی‌نژاد تاکید کرد: ایران همچنان خویشتنداری و صبوری کرده و به دنبال ایجاد همکاری متقابل است، اما مطمئنا از حقوق ملت خود به طور کامل دفاع خواهد کرد.

امیدواری به ایجاد تفاهم در گفت‌وگوهای آتی

رییس‌جمهور همچنین شامگاه چهارشنبه هفته گذشته هم در حاشیه اجلاس جهانی توسعه و محیط زیست (ریو+۲۰) در دیدار بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص مسائل سوریه با تاکید بر لزوم حل و فصل هر چه زودتر مشکلات در این کشور اظهار کرد:‌ ایران آمادگی دارد تا در راستای حل و فصل مناقشات سوریه با هرگونه طرحی از سوی سازمان ملل مبنی بر حل مسائل بر پایه گفت‌وگو و احترام به حقوق مردم این کشور همکاری و از آن حمایت کند.

احمدی‌نژاد در خصوص موضوع هسته‌ای و مذاکرات اخیر ایران با ۱+۵ در مسکو نیز با اشاره به اینکه مایل هستیم تا در گفت‌وگوهای خود با ۱+۵ به تفاهمی متقابل دست پیدا کنیم، تصریح کرد: گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران با ۱+۵ فرصت مناسبی برای آنها خواهد بود تا به مرز قانون باز گردند.

وی تصریح کرد: ایران در گفت‌وگوهای اخیر خود با ۱+۵ در مسکو پیشنهادهای قانونی، سازنده، عادلانه و دوستانه‌ای را در خصوص حل موضوعات مطرح و ارائه کرد که امیدواریم در نشست‌های آتی به تفاهم مورد نظر دست پیدا کنیم.

احمدی‌نژاد در حاشیه اجلاس توسعه و محیط زیست همچنین با لولا داسیلوا رییس‌جمهور سابق برزیل دیدار و از او برای سفر به ایران دعوت کرد.