صدور قطع‌نامه پارلمان اروپا مبنی‌ بر قرارگرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه طی دو روز گذشته با واکنش مقامات کشور روبه‌رو شده است. واکنش‌هایی که علاوه بر دولت و مجلس، با صدور بیانیه‌هایی از سوی ارتش، ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع و همچنین دیگر مقامات کشور همراه شده است. براساس این واکنش‌ها قرار گرفتن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل توصیف شده و مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به اقدام اروپا برای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، طرحی دوفوریتی آماده کرده است که با تصویب آن نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سوی ایران به عنوان تروریست قلمداد خواهند شد.

واکنش دولت و مجلس چه بود‌؟

پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه با صدور قطعنامه‌ای با اشاره به حوادث اخیر در ایران، با اعلام حمایت از آنچه معترضان در ایران توصیف کرده، خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا شد. اگرچه این قطع‌نامه برای نهادهای اجرایی اتحادیه اروپا الزام‌آور نیست، اما قرار است اتحادیه اروپا روز دوشنبه سوم بهمن، درخواست پارلمان را در جلسه شورای اروپا مورد بررسی قرار دهد. در این میان با وجود برخی خبرها مبنی بر اینکه این اتحادیه در جلسه روز دوشنبه وزیران امور خارجه‌اش، درخواست پارلمان اروپا را در مورد سپاه پاسداران برآورده نخواهد کرد، اما این خواسته با واکنش تند مقامات بلندپایه ایران مواجه شده است. همچنان‌که روز پنج‌شنبه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در واکنش به اقدام اخیر پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و گسترش تحریم‌ها علیه کشورمان گفت: این حرکت از روی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آنها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند.

به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور خواند و افزود: این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است. ازسوی دیگر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در واکنش به اقدام پارلمان اروپا در سخنانی هشدار داد در صورت نهایی شدن این تصمیم، مجلس ایران مقابله‌به‌مثل خواهد کرد. به گزارش «ایسنا»، وی گفت: این کاملا منطقی است که ایران دولت‌های اروپایی را حامی تروریست و ارتش‌های آنها را در گروه‌های تروریستی در نظر بگیرد و از این به بعد به شیوه کاملا متفاوت با آنها در منطقه برخورد خواهیم کرد. همزمان تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدام پارلمان اروپا مبنی بر درخواست از اتحادیه اروپا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست موسوم به تروریستی این اتحادیه را محکوم و اعلام کردند که اقدام اخیر پارلمان اروپا توسط مجلس ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند.

درهمین راستا به گزارش «ایرنا»، احمد نادری، عضو هیات رئیسه مجلس از به جریان افتادن طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا در مجلس مصوب ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ خبر داد. بر اساس این طرح؛ ماده «کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که مبادرت به اعلام نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی نمایند، کلیه نیروهای نظامی وابسته به کشورهای عضو اتحادیه و سازمان‌ها و نهادهای تحت اختیار این نیروها مشمول این قانون خواهند بود»، به عنوان ماده الحاقی به «قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات‌متحده آمریکا» مصوب ۳اردیبهشت ۱۳۹۸ افزوده می‌شود. درواقع نمایندگان مجلس در واکنش به تلاش اروپا برای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، طرحی دوفوریتی را آماده کرده‌اند که با تصویب آن نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سوی ایران به عنوان تروریست قلمداد می‌شوند.

این طرح شامل ۵ماده خواهد بود که براساس یکی دیگر از مواد آن، دستگاه‌های اطلاعاتی مکلفند فهرست فرماندهان نیروهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا را جهت پیگیری‌های قضایی در اختیار قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی ایران قرار دهد. همچنین براساس یکی دیگر از مواد این طرح، وزارت امور خارجه موظف است از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی برای خروج نیروهای نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از منطقه استفاده کند. ازسوی دیگر دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران همکاری کرده و از این جهت در معرض آسیب قرار می‌گیرند، حمایت‌های لازم را به‌عمل آورد.

درادامه اقدامات مجلس، علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: مجلس یکشنبه هفته آینده دوم بهمن ماه نشست غیرعلنی با سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان خواهد داشت تا موضوع اقدام متقابل کشورمان درقبال اقدام اتحادیه اروپا در تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. درهمین ارتباط مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: اگر سپاه به صورت رسمی در زمره گروه‌های تروریستی اروپا قرار بگیرد، نیروهای آنها از نظر ما تروریستی خواهند بود و تمام مسیر ترانزیت تجاری اروپا در منطقه دیگر امنیت نخواهد داشت.

پاسخ  ارتش به اقدام علیه سپاه

البته این واکنش‌ها به دولت و مجلس خلاصه نشده است. روز گذشته نیز حاج علی ‌اکبری، خطیب نماز جمعه تهران درخطبه‌های نمازجمعه اعلام کرد که مجلس و دولت به حرکت زشت اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران قاطع پاسخ خواهند داد. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در بیانیه‌ای، با محکومیت این اقدام، عواقب آن را متوجه کشورهای اروپایی دانسته و اعلام کرد که تداوم این رویه اشتباه با پاسخ قاطع و محکم و پشیمان‌کننده روبه‌رو خواهد شد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این اقدام اعلام کرد که منسجم‌تر از گذشته، دست در دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از امنیت و آرامش مردم ایران، نظام جمهوری اسلامی و ثبات منطقه حراست و صیانت می‌کند. ستاد کل نیروهای مسلح هم در بیانیه‌ای با هشدار به پارلمان اروپا تاکید کرد: در آینده نزدیک دولت‌های متخاصم در خواهند یافت، این‌بار هم در محاسبات خود دچار خطا و اشتباه شده‌اند. در واکنشی دیگر به گزارش خبرآنلاین، محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نیز در توییتی اقدام خصمانه ‎اروپا را خودزنی و ترور امنیت توصیف کرد.

حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره تصمیم اتحادیه اروپا برای قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: اتحادیه اروپا نمی‌داند که از این اقدام خود نتیجه معکوس خواهد گرفت و حمله نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به نظامیان کشورهای عضو این اتحادیه را قانونی و مشروع می‌کند چرا که در صورت تصویب این قانون، ما نیز با استناد به اصل پذیرفته شده «مقابله به مثل» نظامیان کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تروریست تلقی کرده و برخوردمان با آنها از نوع برخورد و مقابله با سایر تروریست‌ها خواهد بود، ضمن آنکه نظامیان وابسته به اتحادیه اروپا در منطقه حضور داشته و در دسترس ما هستند. وی گفت: نامعادله «کلوخ و سنگ» برای اتحادیه اروپا پشیمان‌کننده است! به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرمانده سپاه گفت: تصمیم اروپایی‌ها درباره سپاه، ورود به یک دالان تاریک است؛ ورود با خودشان است، اما قاعدتا نحوه ادامه و خروجش را از الان نمی‌توانند ببینند.