کدام مناطق گرفتارند؟

این فقط مردم دو استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی نبودند که طی روزها و شب‌های گذشته که غول سرمای سیبری به ایران زد، گرفتار شدند. سرما در گیلان هم تا آنجا پیش رفت که مدیرکل میراث فرهنگی استان اعلام کرد با توجه به بحران انرژی و افت شدید فشار گاز به دلیل برودت هوا در این استان تا عادی شدن برودت هوا آمادگی میزبانی از گردشگران را ندارد.  در خوزستان هم ۱۲ شهرستان از جمله شهرستان‌های آغاجاری، بهبهان، آبادان، گتوند، باغملک، دشت آزادگان، هویزه، مسجدسلیمان، ایذه، شوشتر، اندیکا و دزپارت دچار آب‌گرفتگی و برخی راه‌های مواصلاتی مسدود شدند. از سوی دیگر در سیستان و بلوچستان که گفته می‌شود سومین یخ‌بندان شدید در حدود ۶۰ سال اخیر را پشت سرگذاشته است توفان و سرما ۴۲۱۰ میلیارد ریال به کشاورزانش خسارت وارد کرده است. وضعیت در ۴استان جنوبی کشور نیز دست کمی از دیگر مناطق ندارد.  براساس گزارش‌ها تا ساعت هفت صبح دیروز چهار استان خوزستان، فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد درگیر بارش شدید باران بودند که در دو استان فارس و بوشهر به دلیل سیل و آب‌گرفتگی امدادگران وارد عمل شدند.

در استان مازندران هم برای پایداری جریان گاز و مدیریت مصرف انرژی گاز ۱۰ هزار مشترک ویلاهای خالی از سکنه قطع شد تا مردم این استان به وضعیت مناطق دیگر یا همان قطع گاز دچار نشوند.  خراسان جنوبی هم همچون خراسان رضوی گرفتار افت فشار گاز بود تا جایی که در برخی مناطق از جمله در شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، طبس، بشرویه، نهبندان و بیرجند گاز هزار و ۹۰۰ خانوار طی روزهای گذشته قطع شد.  درهمین حال روز گذشته علیرضا عباس‌زاده، سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی از تمدید تعطیلی ادارات، نهادها و دستگاه‌های اجرایی دولتی استان در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری خبر داد.

وی تصریح کرد: ورود این سامانه جدید به خراسان جنوبی، بارش برف و باران در اغلب مناطق را در پی خواهد داشت و کاهش محسوس دمای هوا را سبب خواهد شد.  همزمان مردم شهرستان تربت‌جام و روستاهای اطرافش، همچنین تایباد و خواف نیز روزهای گذشته را با ایستادن در صف گاز و در صف دریافت چراغ نفتی و هیتر برقی سر کردند. خراسان رضوی از روز دوشنبه هفته گذشته، تحت تاثیر سامانه سرد شمالی قرار گرفت و هر چند کمی از سرمای هوا در این استان کم شده، اما هنوز این استان جزو مناطق سرد کشور به شمار می‌رود. استان مرکزی نیز همچنان سرمای قابل توجهی را تجربه می‌کند. براساس تصمیم کارگروه مدیریت تامین پایدار انرژی استان مرکزی ادارات، بانک‌ها و مدارس استان مرکزی نیز امروز به دلیل مدیریت مصرف بهینه انرژی دور کار شده‌اند.

نمایندگان چه گفتند؟

در کنار این خبرها نمایندگان این استان‌ها در گفت‌وگوهایی وضعیت این مناطق را تشریح کرده‌اند. محمد سرگزی، نماینده مردم زابل در مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان از گاز طبیعی که مردم بتوانند خودشان را با آن گرم کنند بی‌بهره است، گفت: در این شرایط با کمبود شدید نفت سفید و سیلندر گاز مواجه هستیم به نحوی که مردم برای گرم کردن خود در روستاها از هیزم و فضولات حیوانی استفاده می‌کنند و متاسفانه مسوولان توجهی به مردم منطقه در این شرایط سخت ندارند.

سرگزی در ادامه گفت: با توجه به سرمای بی‌سابقه‌ای که در ۶۰ سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان و شهر زابل اتفاق افتاد، دمای هوا به منفی ۲۰ درجه کاهش پیدا کرد. همزمان با این سرما، توفان ۱۰۰ کیلومتری نیز در زابل اتفاق افتاد به نحوی که شعاع دید به کمتر از ۵ متر رسید و متاسفانه ما هیچ گونه حمایتی از سوی دستگاه‌های اجرایی برای مردم سیستان و بلوچستان نداشتیم.  سرگزی در عین حال گفت: درست است که در این چند روز محموله‌هایی از نفت سفید و سیلندر گاز فرستاده شده است، اما چون شبکه حمل و نقل نیست به دست مردم نرسیده است. وی افزود: بچه‌های کوچک در این سرما باید برای گرم کردن خود از سه پتو استفاده کنند. 

به گزارش «ایرنا»، نماینده مردم زابل در مجلس گفت: در تربت‌جام همه دولت بسیج شدند تا مشکل مردم حل شود، نفت سفید، برق و گاز رایگان شد و در کمترین زمان ممکن، مشکل حل شد، ما از دولت تشکر می‌کنیم. اما متاسفانه در زابل در این شرایط سخت که هیچ کس نمی‌تواند سرمای هوا را تحمل کند، اقدامی برای حل مشکلات مردم انجام نمی‌شود.  در همین حال حسین روحی، نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها نیز با بیان اینکه مشکل افت فشار گاز تا حدودی برطرف شده است، گفت: هنوز در برخی از مناطق استان با مشکل افت فشار گاز و قطعی مواجهیم. به گزارش «ایلنا»، روحی تصریح کرد: به روستاهایی که در استان قطعی گاز دارند نفت سفید ارسال شده تا اهالی بتوانند از سوخت جایگزین استفاده کنند. 

همزمان عصر روز گذشته حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی از وصل شدن گاز همه ۱۷ هزار مشترک شهرستان تربت‌جام که به دلیل افت فشار دچار قطعی شده بود خبر داد. جواد اوجی، وزیر نفت نیز اعلام کرد: گاز مشترکان در شهرستان تربت‌جام به‌طور کامل وصل شده است. در این میان سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت از صرفه‌جویی ۷ میلیون مترمکعبی تهرانی‌ها در مصرف گاز با وجود کاهش شدید دما قدردانی کرد.