روز گذشته کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید. در ابتدای جلسه عصر روز گذشته که برای تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ تشکیل شده بود، مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه به عنوان نماینده دولت از کلیات بودجه دفاع کرد. پس از او نمایندگان مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون سخنرانی کردند.

سپس ۴ نماینده در مخالفت با کلیات بودجه و ۴ نماینده در موافقت با کلیات بودجه باید سخنرانی می‌کردند که نمایندگان کوتاه‌تر صحبت کردند و وقت خود را در اختیار سایر نمایندگان قرار دادند و به این ترتیب تعداد بیشتری از نمایندگان در موافقت و مخالفت با کلیات بودجه سخنرانی کردند. پس از آن میرکاظمی به برخی از انتقادات مخالفان پاسخ داد. در نهایت کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق به رای گذاشته شد و با ۲۸ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۲ رای ممتنع به تصویب رسید. 

سمیه محمودی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، به تشریح جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: در جلسه صبح روز گذشته اعتبارات تملک دارایی استان‌ها بررسی شد و سازمان برنامه گزارشی را در این خصوص به نمایندگان ارائه کرد‌. یکی از نقدهای نمایندگان به بودجه ۱۴۰۲ افزایش اختیارات استانی بود. او ادامه داد: بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ بسیاری از پروژه‌های ملی به پروژه‌های استانی تبدیل می‌شود و اختیارات زیادی به استان‌ها داده می‌شود. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، تنها ۱۱ درصد از بودجه‌های استانی تخصیص داده شد. اگر پروژه‌های ملی به پروژه‌های استانی تبدیل شود، مشخص نیست سرانجام این پروژه‌ها به کجا می‌رسد.

 کمبود زمان؛ عامل اصلی تصویب سریع کلیات

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه تاکید کرد: در خصوص سفرهای استانی رئیس‌جمهور و درصد تحقق مصوبات این سفرها نیز ایراداتی گرفته شد. البته دولت پاسخ‌هایی را به نمایندگان داد. محمودی در خصوص جلسه عصر روز گذشته گفت: بر اساس آیین‌نامه برای تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ ابتدا دولت در دفاع از بودجه صحبت کرد و پس از آن مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون سخنرانی کردند. در ادامه ۴ نماینده موافق و ۴ نماینده مخالف باید ۱۰ دقیقه سخنرانی می‌کردند که نمایندگان زمان خود را در اختیار سایر نمایندگان قرار دادند و تعداد نمایندگان بیشتری در موافقت و مخالفت از کلیات بودجه صحبت کردند.

پس از آن آقای میرکاظمی به عنوان نماینده دولت در ۲۰ دقیقه به ایرادات اصلی در خصوص کلیات بودجه پاسخ دادند. در نهایت ۶۸ درصد نمایندگان با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ موافقت کردند.  به گفته این نماینده مجلس یکی از دلایلی که نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ رای مثبت دادند، کم بودن زمان برای رد کلیات بود. در صورت رد کلیات بودجه، نمی‌توانستیم این لایحه را به صورت کامل بررسی کنیم و باید بودجه چند دوازدهم به تصویب می‌رسید. باید مدیریت زمان کرد و از سوی دیگر باید این امکان وجود داشته باشد که اصلاحات از سوی دولت و مجلس بر لایحه بودجه ۱۴۰۲ انجام شود.

چه انتقاداتی مطرح است؟

او در خصوص انتقادات اعضای کمیسیون تلفیق نسبت به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲، تاکید کرد: یکی از انتقادات اساسی نمایندگان این بود که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ احکام موقت را آوردند و می‌خواهند آن را دائمی کنند و این خلاف قانون است. از سوی دیگر درآمدهای نفتی، درآمدهای مالیاتی و در‌آمد ناشی از فروش اموال و دارایی‌ها نسبت به بودجه ۱۴۰۱ واقع‌بینانه و شفاف نیست. این نماینده مجلس افزود: جدول هدفمندی یارانه‌ها به بودجه عمومی انتقال پیدا کرده است که این مورد هم مخالف داشت و هم موافق. اما دولت برای کنترل تورم در بودجه پیش‌بینی نکرده، بنابراین در این زمینه انتقاداتی وجود داشت. همچنین در خصوص ناترازی عملیاتی عملکرد، ناترازی بانک‌ها و اینکه دولت نقشه راهی در این خصوص ندارد در کمیسیون تلفیق انتقاداتی مطرح شد.

در خصوص اشتغال نیز  درتبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ نمایندگان انتقاداتی را مطرح کردند.  محمودی با اشاره به انتقادات نمایندگان نسبت به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت: امسال هم بودجه مانند سال‌های گذشته بود و تغییر ساختاری آن‌چنانی در بودجه شاهد نبودیم. این در حالی است که باید لایحه بودجه به شکلی نوشته شود که آثار تورمی کمتری داشته باشد، اما چیزی در این خصوص در بودجه دیده نشده است. او تاکید کرد: آقای میرکاظمی به عنوان نماینده دولت در جلسه کمیسیون تلفیق اعلام کردند که اگر سقف بودجه ۱۴۰۲ تغییر نکند دولت می‌تواند تمام ایراداتی که نمایندگان مخالف مطرح کردند را حل‌وفصل کند.

بررسی اعتبار تملک دارایی استان‌ها

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ نیز با اشاره به جلسه صبح روز گذشته کمیسیون تلفیق گفت: در این جلسه اعتبارات تملک دارایی استان‌ها بررسی شد و عموم نمایندگان نسبت به واگذاری پروژه‌های ملی-استانی به استان‌ها مخالفت کردند. نمایندگان نسبت به اینکه اعتبارات کمی از بودجه‌های عمرانی استان‌ها تخصیص پیدا می‌کند؛ گلایه داشتند. چون حدود ۱۳ درصد از اعتبارات استان‌ها تاکنون اختصاص داده شده است و نمایندگان نقد جدی داشتند که چطور می‌گویید ۹۰ درصد از منابع درآمدی تامین شده، ولی در دادن اعتبارات عمرانی دولت کوتاهی می‌کنید.