در حقوق بشر مورد هجمه‌ ناجوانمردانه از سوی غربی‌ها قرار گرفته‌ایم

رییس قوه قضائیه با اشاره به فعالیت معاونت پیشگیری از وقوع جرم در نهاد متبوعش گفت: امیدواریم از ظرفیت‌های اجتماعی کشور در این راستا استفاده شود. کشور ما دارای مردمی متدین است. بنابراین از ظرفیت‌های دینی به خوبی می‌توان برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده کرد. به گزارش ایسنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی سه شنبه شب در گفت‌وگویی پس از خبر سراسری ساعت ۲۱ شبکه اول تلویزیون، در رابطه با وجود برخی تخلفات در بازداشت‌های موقت و نظارت بر این بازداشت‌ها گفت: البته ممکن است مواردی در سطح وسیع کشور وجود داشته باشد و اگر تخلفی وجود داشته باشد، حتما دادسرای انتظامی قضات به این تخلفات رسیدگی خواهد کرد. رییس قوه قضائیه با اشاره به بحث حقوق بشر نیز تصریح کرد: در بحث حقوق بشر ما مورد هجمه‌ ناجوانمردانه از سوی غربی‌ها قرار گرفته‌ایم. مشاهده نمی‌کنید که آمریکایی‌ها در موضوع بحرین صحبتی کنند در حالی که حرف مردم مظلوم بحرین برخورداری از حق رای است و برای این احقاق حق زندان رفته و شهید داده‌اند ولی صدایی از آنها بلند نمی‌شود. بحث ما با حقوق بشر غربی‌ها بر سر برخوردهای دوگانه است. به عنوان مثال اخیرا ادعا کرده بودند که افراد زیادی در کشور ما در زندان به‌سر می‌برند بدون اینکه تفهیم اتهام شده باشند که این کذب بوده و دروغی بزرگ است.

آملی لاریجانی با بیان اینکه ما سعی داشتیم که در روند رسیدگی به پرونده فساد بزرگ اقتصادی تسریع کنیم، گفت: این پرونده ابعاد بسیار گسترده‌ای داشت و البته مهم‌ترین مساله این است که عزم دستگاه اقتصادی در مبارزه با مفاسد اقتصادی جزم است و این امر الان هم در دادگاه فساد بزرگ اقتصادی و هم در دادگاه اختلاس از بیمه ایران دیده می‌شود. رییس قوه قضائیه گفت: متاسفانه چون این رسیدگی‌ها افراد زیادی را مخاطب قرار داده یا افرادی را به دادگاه فراخوانده است شایعه‌های زیادی درست کرده‌اند که صحیح نیست. حتی رسانه‌های غربی در این زمینه بسیار تلاش کرده‌اند که البته این حرف‌ها و حاشیه‌ها نمی‌تواند دستگاه قضایی را مشغول کند. دادگاه علنی است و مردم به طور شفاف در جریان رسیدگی هستند. وی افزود: البته علنی بودن گاهی عوارضی هم دارد. متاسفانه برخی متهمین که دیدند خودشان دارند در گرداب فرو می‌روند بعضا اسم افرادی را آوردند که ممکن است بی‌گناه باشند.

آملی لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره تسریع در مجازات و محاکمه‌ عاملان شهادت دانشمندان هسته‌ای اظهار کرد: ما قبل از اینها با نیروهای امنیتی همکاری داشتیم و همان‌طور که در پیام وزیر اطلاعات مطرح شد، همکاری قوه‌ قضائیه بسیار چشمگیر بود. دستگاه قضایی در برخورد با این‌گونه افراد بسیار قاطع است و ما مجالی به این شرارت‌ها نمی‌دهیم. او اظهار امیدواری کرد که با پیگیری ماموران وزارت اطلاعات و تلاش‌های همکارانش در قوه‌ قضائیه و برخورد شدید با این متهمان راه برای ماجراجویی‌ها بسته شود.

بازدید سرزده قاضی‌القضات از دادگاه‌های تهران

آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه‌قضائیه صبح چهارشنبه در دیدار سرزده از دادگاه‌های تجدیدنظر و کیفری استان تهران از نزدیک در جریان امور قرار گرفت و با مراجعه‌کنندگان به این مجتمع و قضات و مسوولان آن دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی قوه‌قضائیه، رییس قوه‌قضائیه پیش از حضور سرزده در دادگاه‌های‌ تجدیدنظر و کیفری استان تهران در جمع مسوولان عالی قضایی دیدارهای سرزده از محاکم، دادگاه‌ها و مجتمع‌های قضایی را از رویکردهای مهم نظارتی دستگاه قضایی دانست و گفت: با انجام دیدارهای سرزده، نوعی نظارت و رسیدگی به امور مراجعان صورت می‌گیرد و مسوولان قضایی از نزدیک در جریان امور قضایی و مسائل و مشکلات مردم مراجعه‌کننده به دادسراها و دادگاه‌ها و قضات رسیدگی کننده به پرونده‌ها قرار خواهند گرفت. رییس قوه‌قضائیه در جمع مسوولان قضایی اظهار امیدواری کرد که در دیدارهای سرزده تاحدودی مسائل و مشکلات و آنچه را در محاکم و دادگاه‌ها می‌گذرد از نزدیک ملاحظه نموده و برنامه‌ریزی مناسبی برای بهبود آن انجام پذیرد.

رییس قوه‌قضائیه قبل از حضور در دادگاه‌ها در مواجهه با مردم و مراجعه‌کنندگان به شعب کیفری استان و تجدیدنظر مطالب آنان را استماع و در هر مورد دستورات لازم را صادر کرد. آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه بازرسی‌های سرزده ادامه خواهد داشت، گفت:‌ البته دیانت و تعهد قضات شریف ما در حدی است که نیازی به چنین بازرسی‌هایی نیست. اما با این حال اینجانب نیز به عنوان رییس قوه‌قضائیه وظایفی دارم که آنها را انجام خواهم داد.