آمریکا پای تهران را  به میان کشید

به‌طوری که با خارج کردن مذاکرات احیای برجام از دستورکار آمریکا و پایتخت‌های اروپایی، زمینه را برای اعمال تحریم‌ها و فشارهای سیاسی بیشتر فراهم کرده است تا جایی که ادعای احتمال جنایت جنگی در اوکراین و مشارکت ایران را نیز از سوی مقامات واشنگتن به دنبال داشته است.در تازه‌ترین اقدام سیاسی، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست موشک‌‌‌های بالستیک به روسیه تحویل ندهند، با این حال وی شواهدی حاکی از ارسال این تسلیحات یا وجود چنین طرح‌هایی ارائه نکرد. به گزارش اسپوتنیک، گرینفیلد در حالی این ادعاها را مطرح کرد که در سخنان وی به تحویل بزرگ ابعاد تسلیحات آمریکایی به اوکراین که غیرنظامیان از جمله کودکان را می‌کشد، هیچ اشاره‌ای نمی‌شود. کشورهای غربی قبلا ادعا کرده بودند که ایران هواپیماهای بدون سرنشین را برای عملیات نظامی در اوکراین به روسیه می‌دهد. مسکو و تهران بارها چنین اتهاماتی را رد کرده‌اند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران چند ماه پیش گفت که تهران تعدادی هواپیمای بدون سرنشین به روسیه ارسال کرده اما چند ماه قبل از آغاز عملیات ویژه در اوکراین این اقدام صورت گرفته است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد اتهامات غرب در مورد تحویل ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه بدون مدرک مطرح شده و ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که این موضوع به طور مصنوعی در رسانه‌های آمریکایی مطرح شده است. به گفته توماس گرینفیلد، ایران از ماه اوت تاکنون «صدها پهپاد» را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به روسیه تحویل داده است. توماس گرینفیلد گفت: «ما معتقدیم که ایران اکنون در حال بررسی ارسال صدها موشک بالستیک به روسیه برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. ما از ایران می‌خواهیم خط‌مشی خود را تغییر دهد و این اقدامات را انجام ندهد.» وی در عین حال گفت: «ماه گذشته، کره‌شمالی موشک‌‌‌‌اندازها و موشک‌‌‌های پیاده نظام را برای استفاده از آنها توسط شرکت نظامی واگنر به روسیه فرستاد و ایالات متحده نگران است که کره‌شمالی در حال برنامه‌‌‌ریزی برای تحویل بیشتر تسلیحات باشد.» آمریکا و تروئیکای اروپایی اخیرا به طور فعال ادعا کرده‌اند که ایران هواپیماهای بدون سرنشین برای عملیات نظامی در اوکراین به روسیه می‌دهد و تاکید کرده‌اند که چنین کاری نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است. مسکو و تهران چنین اتهاماتی را رد کرده‌اند. در همین خصوص نماینده دائم ایران در سازمان ملل این‌گونه اتهامات را بی‌اساس خواند، زیرا ممنوعیت سلاح در قطعنامه ۲۲۳۱ از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ متوقف شده و این به آن معناست که انتقال سلاح به ایران یا از ایران دیگر شامل این قطعنامه نمی‌شود.

بر اساس برجام، تحریم تسلیحاتی از ایران در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ لغو شد. پیش از این، تحویل تسلیحات تنها با مجوز شورای امنیت سازمان ملل امکان‌پذیر بود. با این حال کشورهای غربی مدعی‌اند که لغو تحریم‌های تسلیحاتی شامل تسلیحات متعارف است و همچنان موشک‌ها جزو محدودیت‌های تسلیحاتی باقی مانده‌اند و بنابراین ایران با ارسال پهپاد برای روسیه که در حوزه موشک‌ها تعریف می‌شوند، بند ۴ ضمیمه B  قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است. فراتر از این ادعاها، دولت بایدن گفته است که فروش پهپادهای مرگبار ایران به روسیه برای استفاده در تهاجم مداوم این کشور به اوکراین به این معنی است که این کشور ممکن است «به جنایات جنگی گسترده کمک کند». اخیرا جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رئیس‌‌‌جمهور آمریکا در مورد مشارکت ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین عنوان کرده که «ایران با فروش پهپاد به روسیه به صورت بالقوه به ارتکاب جنایات جنگی توسط روسیه سهیم است.»

سالیوان هفته گذشته هنگام گفت‌وگو با خبرنگارانی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به مکزیک را همراهی می‌کردند، این اتهام را علیه ایران مطرح کرد. این اتهام در حالی که نشانه تغییر سیاست نیست، برخی از تندترین لفاظی‌‌‌های آمریکا علیه ایران از زمان آغاز به گفته او ارائه سلاح به روسیه برای حمایت از جنگ تقریبا یکساله خود در اوکراین است. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز دوشنبه هفته گذشته در این مورد گفت که اگر در جریان تحقیقات ما راجع به جنایات جنگی در اوکراین مشخص شود ایران هم مسوولیتی در ارتکاب جنایات جنگی دارد، ما مقامات ایران را نیز مسوول خواهیم شناخت. پرایس همچنین مدعی شد ایران مهم‌ترین منبع کمک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های امنیتی به روسیه است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه پنج‌شنبه از روابط میان ایران و روسیه ابراز نگرانی کرد و گفت که آمریکا این رابطه را به دقت تحت نظر دارد.