وی گفت: به نظر می‌رسد که محمد شیاع السودانی، نخست‌‌‌وزیر جدید عراق همان نقشی را ایفا می‌کند که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر پیشین این کشور ایفا می‌کرد؛ زیرا تهران و ریاض هر دو اکنون متمایل به پایان دادن به تنش‌های منطقه‌‌‌ای در پرونده‌‌‌های مختلف به‌ویژه پرونده یمن هستند که برای دو طرف به یک اولویت تبدیل شده است.

وی با اشاره به تغییراتی که در کشورهای مختلف به وجود آمده است، گفت که عربستان خواهان باز کردن پرونده‌‌‌ها با تمام طرف‌ها از جمله ترکیه، چین، روسیه در کنار روابط کمرنگ‌تر با آمریکاست. ابوالنور در ادامه گسترش روابط ایران و عربستان در کوتاه‌مدت را بعید دانست و گفت: اگر دو طرف در مذاکرات بغداد به شبه توافق برسند، تحولاتی در سطح متوسط در روابط آنها به وجود خواهد آمد.ابوالنور می‌‌‌گوید که تهران و ریاض در طول دو سال پنج دور مذاکرات در بغداد انجام دادند اما این مذاکرات به جز در پرونده حج و پرونده‌های کوچک دیگر پیشرفت ملموسی نداشتند و ما شاهد پیشرفت در پرونده‌های اساسی مانند پرونده‌های سوریه، عراق، یمن، لبنان و فلسطین نبودیم که از طریق گفتمان رسانه‌‌‌ای دو طرف می‌توان این مساله را حس کرد و من بر این باورم که در دور آتی مذاکرات نیز شاهد گسترش روابط نخواهیم بود.

از سوی دیگر، سعد عبدالله الحامد، نویسنده و تحلیلگر سیاسی سعودی تاکید کرد که ریاض بیش از یک بار از ایجاد روابط سازنده و بر اساس حسن همجواری استقبال کرد، اما این امر به طور گسترده به تمایل تهران بستگی دارد. این تحلیلگر سعودی با اشاره به سفرهای اخیر مقامات کشورهای مختلف به عربستان تاکید کرد که تحولات بین‌المللی و روابط ریاض با روسیه و چین می‌توانند فضای مثبت زیادی در این راستا ایجاد کنند و پکن و مسکو می‌توانند نقش مهمی در تغییر روابط تهران و ریاض ایجاد کنند. عبدالله حامد می‌‌‌گوید که تنش‌‌‌های موجود با ایران به دلیل برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک و پهپادهای این کشور است. وی تاکید کرد که صلح دائمی و امنیت به سود کشورهای منطقه است اما این امر به تمایل تهران برای ایجاد روابط مثبت با کشور عربستان و دیگر کشورهای منطقه منوط است. این تحلیلگر گفت که بازگشت روابط ایران و عربستان فرصت همکاری و صلح میان کشورهای منطقه را افزایش می‌دهد و ریاض به دنبال جنگ و دخالت در امور کشورهای دیگر نیست و از ایجاد روابط سازنده ممانعت نمی‌کند.