علی هاشم در المانیتور نوشت: بر اساس گزارشی در اسرائیل هیوم، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به همتای اسرائیلی خود الی کوهن گفت که برجام تقریبا مرده است. به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: به‌رغم آنکه یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با المانیتور این گزارش روزنامه اسرائیلی را تکذیب کرد، اما ایالات متحده و اسرائیل به نقطه مشترکی در مورد ایران دست پیدا کرده‌اند که آن، تمرکز بر نوع برخورد دولت ایران با معترضان و حمایت تهران از روسیه در اوکراین است.  با کمرنگ شدن امید‌‌‌‌ها برای احیای توافق، «بازی سرزنش» در بحث مذاکرات تشدید شده است. یکی از دیپلمات‌‌‌‌های اروپایی درگیر در مذاکرات، تهران را مقصر می‌‌‌‌داند. این مقام که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: تهران خود را وسط یک توفان تمام عیار قرار داد: وضعیت داخلی، انتقال سلاح به روسیه و بن‌بست بر سر توافق هسته‌ای.

منابع آمریکایی و اروپایی می‌‌‌‌گویند که ایران در چند نوبت در سال گذشته و آخرین بار در ماه سپتامبر، زمانی که توافق نزدیک بود، بر خواسته‌‌‌‌های خود افزود. از آن زمان، بروکسل و واشنگتن روی یک طرح جایگزین برای منزوی کردن و تحت فشار قرار دادن تهران به دلیل رفتارش با معترضان و حمایتش از روسیه تمرکز کردند.  برخی نشست اردن را نشانه مثبتی پس از ماه‌‌‌‌ها بن‌‌‌‌بست می‌‌‌‌دانستند، اما امیرعبداللهیان هشدار می‌دهد: «اگر طرف‌‌‌‌های دیگر به‌‌‌‌ویژه آمریکا دست از نفاق بر ندارند، معلوم نیست پنجره‌‌‌‌ای که امروز باز است، فردا باز بماند.» اگرچه بورل گفته است که اتحادیه اروپا سیاست دو سویه‌‌‌‌ای را دنبال می‌کند - احیای برجام و فشار بر ایران از طریق تحریم‌‌‌‌ها - بروکسل و واشنگتن در بدبینی خود نسبت به چشم‌انداز توافق همسو هستند.  مقامات اتحادیه اروپا به طور خصوصی دیدار‌‌‌‌ها با ایرانی‌ها را «سخت و صریح» توصیف کرده‌اند.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا به المانیتور گفت: مشکل آنها بزرگ‌تر از برجام است: ایران و کره‌شمالی تنها کشور‌‌‌‌هایی هستند که به روسیه سلاح می‌دهند.  دیپلمات‌‌‌‌های اتحادیه اروپا با استناد به شواهدی مبنی بر استفاده از پهپاد‌‌‌‌های ایرانی توسط نیرو‌‌‌‌های روسی در اوکراین به ایران درباره عواقب حمایت از روسیه هشدار داده‌اند، اما تهران همچنان این اتهامات را رد می‌کند. روایت آن همیشه این بوده است که قبل از جنگ چند پهپاد به روسیه فرستاده‌اند، اما بعدا هیچ. وی افزود که قدرت‌‌‌‌های غربی در بحث آماده‌‌‌‌سازی گزینه‌‌‌‌های نظامی متوقف مانده‌اند، درست همان‌طور که از سال ۲۰۱۴ پس از توافق مینسک در بحث روسیه رفتار کردند. یک دیپلمات اروپایی خاطرنشان کرد تا زمانی که راه‌حلی درمورد جنگ اوکراین به دست نیاید، هیچ پیشرفتی در توافق هسته‌‌‌‌ای حاصل نخواهد شد.