دنیای اقتصاد- همزمان با برگزاری مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در مسکو، سایت رسمی ریاست‌جمهوری متن گفت‌وگویی از محمود احمدی نژاد با یک روزنامه آلمانی را بر خروجی خود قرار داد که موضوع غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران مهم‌ترین بخش آن بود. رییس‌جمهور در مصاحبه با روزنامه فرانکفورتر تاکید کرده است که «اگر کشورهای اروپایی سوخت ۲۰ درصد غنی شده را در اختیار ایران قرار دهند، ایران اقدام به غنی‌سازی در این سطح نخواهد کرد.» موضوع غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم یکی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات ایران و ۱+۵ تبدیل شده‌است و رییس‌جمهور این بار با صراحت بیشتری اعلام کرده است که در ازای دریافت سوخت ۲۰ درصد، ایران اقدام به غنی‌سازی در این سطح نخواهد کرد. او پیش‌تر و پس از گذشت یک هفته از برگزاری مذاکرات بغداد نیز در گفت‌وگو با شبکه فرانس ۲۴ درباره احتمال پذیرش تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی از سوی ایران خاطرنشان کرده بود که «اگر کسانی مدعی آن هستند که ایران باید این کار را کنار بگذارد اولا باید پاسخ دهند که به چه دلیل چنین ادعایی دارند و در ثانی بگویند که در ازای آن، چه پیشنهادی برای این ملت دارند.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تازه خود با روزنامه آلمانی فرانکفورتر در پاسخ به این سوال که «آیا ایران می‌تواند موضوع غنی‌سازی ۲۰ درصد را به عنوان یک گام برای ادامه مذاکرات به بحث بگذارد؟» گفت: ایران از ابتدا اعلام کرد که اگر کشورهای اروپایی سوخت ۲۰ درصد غنی شده را در اختیار ایران قرار دهند، اقدام به غنی‌سازی در این سطح نخواهد کرد.

وی افزود: امروز نیز اگر آنان تضمین بدهند که سوخت ۲۰ درصد رآکتورهای ایران را تامین می‌کنند، هیچ مشکلی نخواهیم داشت. رییس‌جمهور با تاکید مجدد بر اینکه ایران آمادگی دارد تا درباره این مساله به عنوان موضوعی برای گفت‌وگو و همکاری مذاکره کند، اظهار کرد: اعتمادسازی موضوعی دوطرفه است و باید دید که آنها در نقطه مقابل چه می‌کنند و اگر قدم مثبتی در این زمینه بردارند ما همیشه آماده همکاری بوده و هستیم و امیدوارم در مذاکرات مسکو قدم‌های خوبی برداشته شود.

پس از ریاست جمهوری طرح سیاسی خاصی ندارم

احمدی نژاد همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری هیچ طرح سیاسی خاصی ندارم، گفت: البته بنده سیاستمدار هستم، ولی اینکه بخواهم پس از پایان دوران ریاست جمهوری حزب و گروهی تاسیس کنم، این طور نخواهد بود. رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده‌ای می‌گویند که شما می‌خواهید مدل روسیه را در ایران اجرا کرده و پس از مدتی دوباره به عنوان رییس‌جمهور به کار برگردید، گفت: کار در طول این ۸ سال برای همه ما کافی است.