گرانی؛ مهم‌ترین نگرانی 6 مرجع تقلید

دیدار لاریجانی با آیت‌ا... شبیری زنجانی / عکس: خبرگزاری مهر

دنیای اقتصاد- مراجع تقلید قم در دیدار با علی لاریجانی رییس مجلس از «گرانی» و «افزایش بی‌رویه قیمت‌ کالاهای اساسی» انتقاد کردند و خواستار همکاری دولت و مجلس برای حل این مشکل شدند. لاریجانی هم البته در پاسخ به انتقاد مراجع نسبت به گرانی گفت که «اگر تدبیر شود اصلا، نباید در هیچ بخشی گرانی باشد.» رییس مجلس روز پنج‌شنبه در قم با آیات عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی، شبیری زنجانی، موسوی اردبیلی و سبحانی دیدار کرد. پیش از این نیز آیت‌الله صافی گلپایگانی با انتقاد از افزایش گرانی اقلام اساسی مورد نیاز مردم از مسوولان خواسته بود «برای رضای خدا» به داد مردم برسند. آیت‌الله جوادی آملی نیز از وجود فقر و بیکاری در جامعه انتقاد کرده و گفته بود: «ضعف مدیریت یعنی همین؛ امکانات فراوان، درگیری زیاد و عده‌ای هم بیکار و فقیر؛ نتیجه این است که روزی تازیانه این کار را خواهیم خورد.»

گرانی مردم را به ستوه آورده

اما به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی عصر پنج‌شنبه در دیدار با رییس مجلس در سخنانی با گله‌مندی از نوسان قیمت مواد خوراکی اظهار کرد: در حال حاضر افزایش قیمت مواد خوراکی مردم را به ستوه آورده که مجلس باید به کمک دولت این مشکل را برطرف کند.

کشور به زحمت زنده است

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی نیز در دیدار با لاریجانی، با تاکید بر لزوم رفع مشکلات مردم و نقش مجلس در راستای رفع موانع تولید از وضعیت موجود بانک‌ها و ارائه تسهیلات با سود زیاد ابراز گلایه کرد. وی گفت: این بانک‌ها سودهای کلانی از مردم دریافت می‌کنند و در حال حاضر ۸۰ درصد مردم با وام و ربا به‌سر می‌برند و باید برای اقتصاد ربوی فکری شود. آیت‌الله جوادی آملی، پرداخت وام با سودهای کلان را به ضرر تولید ملی دانست و اظهار کرد: ما به هر کسی در مورد این وام‌ها و تولید گفتیم، گفت که این وام‌ها برای تولید صرف نمی‌شود. این مرجع تقلید با ابراز تاسف از فساد بانکی سه هزار میلیارد تومانی و اختلاس دیگر در مورد بیمه اظهار کرد: این کشور به زحمت و با دعای امام زمان(عج) زنده است.

معضل گرانی، دستوری حل نمی‌شود

آیت‌الله لطف الله صافی گلپایگانی نیز در دیدار با لاریجانی گفت: در حال حاضر مهم‌ترین نگرانی و دغدغه مردم گرانی کالاهای اساسی است که باید این مشکل با تعامل صحیح و منطقی دولت و مجلس به نحو مطلوبی برطرف شود. وی افزود: گرانی‌ها به صورت دستوری برطرف نمی‌شود، بلکه باید مطالعات و کارهای کارشناسی برای حل آن انجام شود. این مرجع تقلید تاکید کرد: نمایندگان نباید در دفاع از حقوق مشروع مردم ساکت باشند. نماینده‌ عبد السکوت برای مملکت ضرر دارد، آنها باید مصلحت مملکت اسلامی را در نظر گرفته و تمام توان خود را صرف عزت و سرافرازی نظام اسلامی کنند.

انتقاد از دستگاه دیپلماسی به خاطر اعدام تعدادی از ایرانیان در عربستان

وی همچنین با ابراز تاسف از اعدام تعدادی از ایرانیان در عربستان سعودی، به انتقاد از دستگاه دیپلماسی کشور پرداخت و ابراز کرد: وزارت امور خارجه‌ ما باید برای مردم این مساله را روشن کند، اگر چنین مساله‌ای صحت دارد، مسوولان دیپلماسی کشور مقصر هستند و باید پاسخگوی ملت ایران باشند. ملت از این حق خودشان نخواهد گذشت.

ریشه گرانی‌ها باید برطرف شود

آیت‌الله ناصرمکارم شیرازی هم در دیدار رییس مجلس اظهار کرد: ما روزانه قریب به دو هزار نامه و ایمیل و فکس و ... دریافت می‌کنیم که نگرانی‌های مردم در آنها منعکس شده است. وی افزود: یکی از نگرانی‌های عمده مردم گرانی است که مخصوصا در گرانی نان ظاهر شده و مردم معتقدند که با زور نمی‌توان افراد را مجبور کرد تا نان و شیر ارزان بفروشند، بلکه باید ریشه گرانی‌ها را برطرف کرد. مکارم شیرازی با بیان اینکه مردم گاهی ما را هم مقصر می‌دانند که چرا با صراحت این مسائل را نمی‌گوییم، تصریح کرد: گرانی سر و صدای مردم را درآورده و باید برای آن فکری شود.

انتظار مراجع تقلید حل مشکلات جامعه است

آیت‌الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی نیز در دیدار با لاریجانی با اشاره به اینکه در بشر غیر معصوم همیشه اختلاف نظر پیدا می‌شود، گفت: همیشه اختلاف نظر وجود دارد، اما مهم این است که مسائل اساسی جامعه حل شود. استاد برجسته حوزه علمیه تاکید کرد: انتظار مراجع از مجلس حل مشکلات اساسی جامعه است که امیدواریم با نیت خالص این مشکلات حل شود. آیت‌الله موسوی اردبیلی هم دیگر میزبان رییس مجلس بود. وی با اشاره به مساله گرانی در کشور خاطرنشان کرد: مجلس باید مواردی همچون گرانی را مورد توجه ویژه قرار دهد، چون نظر امام (ره) هم توجه به معیشت مردم بود.

اگر تدبیر شود نباید در هیچ‌بخشی گرانی باشد

به گزارش مهر و ایسنا، علی لاریجانی، رییس مجلس نیز در این دیدارها گفت: گرانی در کالاهای مورد نیاز مردم و اشتغال، از دغدغه‌های مهم و اساسی نمایندگان مردم در مجلس است. وی ادامه داد: اگر تدبیر شود اصلا، نباید در هیچ بخشی گرانی باشد، باید تولیدات کارخانه‌های داخلی کشور مورد توجه واقع قرار شود، تا مشکلات موجود آنها رفع شده و تولید افزایش یابد.

توضیحات وزرای اقتصادی قانع کننده نبود

لاریجانی افزود: در روزهای اخیر شاهد گرانی بی‌ضابطه قیمت نان بودیم که این موضوع باعث شد تا جلساتی را با وزرای مرتبط با این موضوع در مجلس داشته باشیم که البته توضیحات آنان برای نمایندگان قانع‌کننده نبود. وی اظهار کرد: موضوع گرانی بی‌رویه نان در روزهای آینده را در مجلس پیگیری خواهیم کرد.