آخرین رایزنی‌ها قبل از نشست مسکو

عکس: ایسنا

دنیای‌اقتصاد- علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه با دو همتای انگلیسی و آلمانی خود در حاشیه اجلاس «کشورهای همسایه دور و نزدیک افغانستان» در کابل دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدارها در آستانه برگزاری دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ (شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) که قرار است دو روز دیگر در مسکو برگزار شود، مهم ارزیابی می‌شود؛ به ویژه اینکه صالحی پیش از عزیمت به این اجلاس، در روز چهارشنبه هفته گذشته با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در تهران هم گفت‌وگو کرده و نسبت به نتایج اجلاس مسکو ابراز خوش‌بینی کرده بود. البته حاشیه اجلاس افغانستان همچنین فرصتی شد تا صالحی با حامد کرزای رییس‌جمهور افغانستان و برخی همتایان دیگر خود دیدار و گفت‌وگو کند. در اجلاس «کشورهای همسایه دور و نزدیک افغانستان» وزیران خارجه ۱۵ کشور منطقه، مقامات و وزیران خارجه ۱۲ کشور فرامنطقه‌ای و جمعی از مقامات ۱۱ سازمان بین‌المللی حضور داشتند.

صالحی به هیگ چه گفت؟

دیدار صالحی با ویلیام هیگ، وزیرخارجه انگلیس در حاشیه نشست همسایگان نزدیک و دور افغانستان شاید از مهم‌ترین دیدارهای دیپلماتیک این اجلاس به شمار رود، چه آنکه این دیدار در شرایطی صورت گرفته است که روابط کنسولی تهران و لندن از آذر ماه سال گذشته قطع شده و سفارتخانه‌های دو کشور در پایتخت یکدیگر تعطیل هستند. البته انگلیس پائیز سال گذشته تجارت نفت و روابط بانکی خود با ایران را نیز به طور یکجانبه قطع کرده است. از این رو، دیدار وزیران خارجه دو کشور با اهمیت تلقی می‌شود. اما آن طور که ایسنا گزارش کرده است، در این دیدار وزیران خارجه دو کشور درخصوص موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به تبادل

نظر پرداختند.

همچنین وضعیت اتباع ایرانی مقیم انگلیس، تحولات سوریه و تاکید ایران بر ضرورت حل و فصل مشکلات بر اساس طرح کوفی‌عنان و همچنین اجلاس آتی جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ در مسکو از جمله مواردی بود که از سوی صالحی در این دیدار مورد توجه قرار گرفت.

رایزنی با وزیر خارجه آلمان

وزیر خارجه کشورمان همچنین در حاشیه نشست همسایگان نزدیک و دور افغانستان با گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی دراین دیدار ضمن مرور روابط فی‌مابین ایران و آلمان دیدگاه کشورمان در خصوص حل موضوع انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان بر اساس راه حل مرضی‌الطرفین را مورد اشاره قرار داد و با توجه به اجلاس آتی ایران و ۱+۵ در مسکو بر استمرار این رویکرد در اجلاس مسکو تاکید کرد. وستروله نیز در این دیدار شرایط موجود را فرصت مناسبی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران دانست و ابراز امیدواری کرد گفت‌وگوهای مسکو با موفقیت برگزار شود.

دعوت از کرزای برای شرکت در اجلاس غیر متعهدها

صالحی همچنین در دیدار با رییس‌جمهور افغانستان، ضمن تقدیم پیام احمد‌ی‌نژاد، رییس‌جمهور کشورمان، رسما از کرزای برای شرکت در اجلاس کشورهای غیرمتعهد که در شهریورماه در تهران برگزار می‌شود، دعوت کرد.

به گزارش «ایسنا»، در این دیدار صالحی با ابراز نگرانی از ایجاد پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاک افغانستان گفت: با توجه به سوابق طولانی آمریکایی‌ها در دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر، ما نیات و اهداف آنها را صادقانه نمی‌دانیم و این موجب نگرانی ما است. رییس‌جمهور افغانستان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم خود برای رییس‌جمهور کشورمان، دعوت وی را برای شرکت در اجلاس کشورهای عضو عدم تعهد پذیرفت و گفت: ما در عالی‌ترین سطح در این نشست شرکت می‌کنیم. حامد کرزای با اشاره به اینکه نگرانی ایران نسبت به امضای موافقتنامه استراتژیک میان افغانستان و آمریکا را درک می‌کند، تصریح کرد: این پیمان اهداف نظامی ندارد و ما بار دیگر تاکید می‌کنیم از خاک افغانستان علیه ایران و هیچ یک از کشورهای همسایه استفاده نخواهد شد.

وزیر خارجه کشورمان در دیدارهای جداگانه با وزیران خارجه ترکیه، پاکستان، قزاقستان، ‌تاجیکستان و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی آخرین تحولات روابط در حوزه‌های دو جانبه و موضوعات مهم مورد علاقه دو کشور و همچنین مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. وزیر خارجه ایران همچنین در سخنانی در این نشست با تاکید بر استحکام مناسبات دیرینه و رو به رشد ایران و افغانستان، مراتب نگرانی کشورمان را از رشد فزاینده ناامنی، خشونت و کشته شدن انسان‌های بی‌گناه و همچنین نقض حقوق بشر توسط نیروهای خارجی مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: متاسفانه حضور ۱۰ ساله نیروهای خارجی تبعاتی همچون افزایش وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان، رشد و نهادینه شدن تروریسم، افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر، فزونی جرائم سازمان یافته، کشتار وسیع غیرنظامیان، را به همراه داشته و براین اساس ایران از توافق ناتو و افغانستان برای خروج نیروهای خارجی از این کشور تا سال ۲۰۱۴ و واگذاری امنیت به نیروهای ملی استقبال می‌کند.

سلطانیه: غنی سازی را با قطعات هواپیما مبادله‌ نمی‌کنیم

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی مصاحبه‌ای گفت که غرب انتظار دارد ایران غنی‌سازی اورانیوم را که غرور ملی ایرانیان است در مقابل قطعات هواپیما متوقف کند. به گزارش خبرگزاری فارس، سلطانیه در گفت‌وگو با شبکه جهانی بی‌.بی.سی تاکید کرد: ما به توافقات استانبول ۲ پایبند هستیم. اگر غرب از ما انتظار دارد که فراتر از ان.‌پی‌.تی گام برداریم، باید بدانیم که آنها در مقابل چه اقداماتی انجام می‌دهند. آیا فروش قطعات هواپیما در مقابل توقف غنی‌سازی اورانیوم مناسب است؟ آنها از ما می‌خواهند فعالیتی را متوقف کنیم که باعث غرور ملی است. آنها به ما می‌گویند که به ما سوخت رآکتور می‌دهند، اما زمانی که من با آژانس مذاکره کردم تا به ایران سوخت بدهند، از انجام این کار امتناع کردند. ایران در حال حاضر سوخت مورد نیاز خود را تامین می‌کند و غرب بهتر است که برنامه هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد. سلطانیه درباره برخی از تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی علیه ایران نیز گفت: هیچ‌کس جرات حمله به ایران را ندارد. وی درباره تهدید آمریکا برای حمله به ایران هم گفت: در سال ۱۹۹۰ میلادی در سازمان ملل قطعنامه‌ای تصویب شد که هرگونه حمله به تاسیسات هسته‌ای احداث شده یا در حال احداث بر خلاف منشور سازمان ملل است و سازمان ملل باید فورا در این زمینه وارد عمل شود.

آمادگی برای پاسخ به ابهامات درباره پارچین

سلطانیه همچنین با اشاره به هیاهوی اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از سایت نظامی پارچین گفت: ایران آماده است هر گونه ابهام درباره سایت پارچین و در جای دیگر را برطرف کند. آنها باید یک بار این روند را پایان دهند و تمامی خواسته‌های‌شان را روی میز قرار دهند و ابهامات را به پایان برسانند.