پیش‌درآمد استیضاح وزیر بهداشت؟

بی‌تدبیری موج می‌زند

غلامرضا نوری‌قزلجه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و از نمایندگان امضا‌کننده استیضاح وزیر بهداشت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با انتقاد از عملکرد وزیر گفت: وضعیت دارو و سلامت بسیار ناخوش و بحرانی است، به همین دلیل هم استیضاح وزیر بهداشت را امضا کردم. امیدواریم که شرایط بهبود پیدا کند، اما بی‌تدبیری او در وضعیت دارو موج می‌زند. ما شاهد عدم‌پیش‌بینی، عدم‌مدیریت، عدم‌اشراف بر موضوعات و عدم شایسته‌گزینی‌ها در وزارت بهداشت هستیم.  او با بیان اینکه وزیر دچار ضعف مدیریتی است، افزود: به رای آوردن استیضاح امیدوار نیستم و علت آن را سیاسی می‌دانم. دو سال است که شعار هماهنگی و برادری میان قوا عنوان می‌شود. رفاقت‌های سیاسی و گرمی ایجاد شده که مانع از به نتیجه رسیدن اقدامات نظارتی مجلس می‌شود. این نتیجه خالص‌سازی و یکدست شدن در نظام است.

 همچنین عبدالحسین روح‌الامینی، عضو کمیسیون بهداشت گفت: استیضاح وزیر بهداشت پیش از سوال از وزیر مطرح بود.کارت زرد به استیضاح وزیر بهداشت کمک می‌کند.

هشدار به وزیر بود

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به کارت زرد مجلس به وزیر بهداشت، گفت: در مساله دارو، وزیر بهداشت باید قبل از اینکه با کمبود دارو مواجه شویم به این موضوع توجه می‌کرد، اما این اتفاق نیفتاد. کارت زرد به وزیر بهداشت هشدار و تذکر خوبی بود و من هم از پاسخ‌های وزیر بهداشت قانع نشدم. کارت زرد می‌تواند باعث حرکت جدیدی از سوی وزیر بهداشت برای حل مشکلات کنونی این وزارتخانه شود. این نماینده مجلس تاکید کرد: وزیر بهداشت باید در برنامه‌ریزی و نظارت بازنگری کند. او باید مجموعه‌اش را اصلاح کند، از جمله برخی از معاونانش را که نمی‌توانند پاسخگو باشند،تغییر دهد. همچنین محمد خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه در مجلس گفت: مشکلات در وزارت بهداشت باعث شد وزیر از مجلس کارت زرد بگیرد. اما عملکرد ایشان را ضعیف‌تر از وزرای دیگر نمی‌دانم. کارت زرد نمایندگان به وزیر بهداشت هشداری از سوی نمایندگان بود که وزیر وضعیت دارو را مدیریت کند. اما این به معنای رای آوردن استیضاح وزیر بهداشت نیست.

مجلس هماهنگ با مردم است، نه وزیر

علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، به هدف مجلس از کارت زرد به وزیر بهداشت اشاره کرد و گفت: کارت زرد به وزیر بهداشت نمی‌تواند منجر به استیضاح شود. هدف این بود که وزیر تغییری در مدیریتش انجام دهد و از سوی دیگر مردم بدانند که مجلس هماهنگ با مردم است. مجلس در یک سال‌ونیمی که از عمرش باقی است به دنبال استیضاح نیست مگر اینکه تخلف در وزارتخانه‌ای سنگین باشد.  او تاکید کرد: در کمیاب شدن دارو و احتکار دارو در داروخانه‌ها وزارت بهداشت متولی است و باید نظارت قوی‌تری داشته باشند. همچنین برخی از کارخانه‌های داروسازی به علت نداشتن مواد اولیه تعطیل شدند و این موضوع نشان‌دهنده ضعف برنامه‌ریزی وزیر بهداشت است. اگر وزیر بهداشت کارت زرد نمی‌گرفت شاید روال کنونی را ادامه می‌داد، اما با گرفتن این کارت وزیر به دنبال برنامه‌ریزی برای بهبود اوضاع در زمینه دارو و بهداشت است.  همچنین احمد علیرضا‌بیگی، نماینده تبریز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات حوزه بهداشت و درمان متوجه وزیر بهداشت نیست. بلکه به دلیل وضعیت ارز است. ما حذف ارز ترجیحی را پذیرفتیم و این موضوع آثار سوئی را از خود به جا‌ گذاشت. او افزود: احتمال استیضاح وزیر بهداشت وجود ندارد چون در این مجلس هیچ استیضاحی رای نمی‌آورد.