به گزارش «ایرنا» به نقل از روزنامه «راسیسکایا گازیه‌تا» در مطلبی با عنوان «کریدور لجستیکی «شمال-جنوب» چقدر هزینه برمی‌دارد»، می‌نویسد: برای اینکه ایده گذرگاه راهبردی شمال- جنوب را احداث و اجرا کرد نیاز به احداث امکانات زیادی است، اما در هر صورت راه‌اندازی واقعی کریدور نیازمند تلاش‌های جدی مسکو بیش از هر کشور دیگری است به این خاطر که راه‌های ارتباطی روسیه با اروپای غربی کاملا مسدود شده‌اند و برای زنده نگه داشتن اقتصاد خود نیاز به مسیرهای جدید و مقرون به صرفه دارد. ولادیمیر تسیگانوف، رئیس شعبه مسکو انستیتو مشکلات حمل و نقل آکادمی علوم روسیه می‌گوید: کریدور حمل و نقل از چهار مسیر تشکیل شده است. اولی در امتداد سواحل غربی دریای خزر از جمهوری داغستان و سپس از طریق جمهوری آذربایجان و ایران با دسترسی به بنادر خلیج فارس، بازارهای هند، پاکستان، آسیای جنوب شرقی، کشورهای حوزه خلیج فارس ایجاد می‌شود، همچنین این مسیر از آفریقا هم می‌گذرد.

مسیر دوم در امتداد سواحل شرقی خزر از طریق قزاقستان، ترکمنستان به ایران می‌گذرد، یعنی شامل عبور از سه مرز است. این کارشناس خاطرنشان می‌کند، لازم است عملیات کارآمد همه ایستگاه‌های اقتصادی این مسیر هماهنگ شود. مسیر عبوری از دریای خزر ارتباط متقابل بین بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر را فراهم می‌کند و سریع‌‌ترین مسیر خواهد بود. اما در این مورد، کار جدی برای نوسازی بنادر و تعمیق کف لازم است. در نهایت مسیر چهارم از ارمنستان و گرجستان می‌گذرد. بانک توسعه اوراسیا فرض می‌کند که بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها (۶۹درصد) باید به سمت توسعه مسیر غربی هدایت شود. مسیر از طریق خزر ۱۹ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و مسیر شرقی ۱۲ درصد است. به گفته تحلیلگران، مسیر غربی بیشتر پروژه‌های گروه اول را تشکیل می‌دهد. از جمله می‌توان به بخش ناتمام راه آهن رشت- آستارا در ایران اشاره کرد.

ساخت کنارگذرهای خودرویی برای شهرهای ولادیکاوکاز، آستاراخان، ماخاچکالا، دربنت، خاساویورت، نوسازی خطوط ریلی آلیات- آستارا و سومگایت- یالاما، ساخت بخشی از بزرگراه مرزی باکو-روسیه در آذربایجان نیز از جمله این موارد است. بر اساس اولویت‌ها پیش‌بینی می‌شود در مسیرهای دیگر امکانات زیادی ساخته شود. در نتیجه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها نه تنها در روسیه، بلکه در قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ایران و سایر کشورها نیز مورد نیاز خواهد بود. ایوان فدیاکوف، مدیرکل «INFOLine» می‌گوید: هزینه چنین راهگذری زیاد است، اما چندین برابر کمتر از مقدار محاسبه شده است. این کارشناس معتقد است، حتی در این مورد نیز نباید روی سرمایه‌گذاری‌های جدی شرکای روسیه در اوراسیا و ایران حساب کرد.