معاون بین‌الملل دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در پاسخ به نامه اخیر معاون کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عدم‌آمادگی طرف مقابل برای عمل به توافقات انجام شده در مذاکرات بغداد را موجب کند شدن روند و وقفه در مسیر پیشرفت گفت‌وگوها دانست. به گزارش خبرگزاری مهر، علی باقری در این نامه خطاب به هلگا اشمیت، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران پس از گفت‌وگوهای استانبول و در دو دور گفت‌وگوهای معاونان قبل از بغداد، پیشنهادهای مشخصی را هم برای چارچوب گفت‌وگوها و هم برای موضوعاتی که می‌توان در این گفت‌وگوها مورد بحث و تبادل‌نظر قرار داد، ارائه کرده است.

باقری با یادآوری نامه پنج‌شنبه گذشته اشمیت (که در آن به اصرار ۱+۵ بر پیشنهادهای نشست بغداد اشاره شده بود) نوشت: سرکار عالی در این نامه مواردی را مطرح کردید که با توافق‌ها و روند گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ در بغداد و نیز توافق‌ها و دو دور گفت‌وگوهای تفصیلی معاونان در ژنو فاصله بسیاری داشت و موجب تعجب اینجانب گردید.

باقری در این نامه یاد آوری کرد که در جلسه نهایی گفت‌وگوهای بغداد، تاکید شد دور آتی گفت‌وگوها در مسکو در صورتی موفق خواهد بود که معاونان و کارشناسان بتوانند برای محورهای پیشنهادی ایران و نیز پیشنهاد ۱+۵ دستورکار مشخصی را آماده کنند. معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با طرح این سوال که «اگر توافق‌های هر دور گفت‌وگو، نتواند به طور شایسته در سطح معاونان و کارشناسان پیگیری شود، چه تضمینی برای موفقیت گفت‌وگوهای آتی خواهد بود؟» ابراز امیدواری کرده است طرف مقابل بتواند هر چه سریع‌تر این آمادگی را کسب کند.

پیش‌تر نیز سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران در نامه‌ای خطاب به کاترین اشتون به او تذکر داد که «تعلل طرف مقابل در برگزاری جلسه معاونان و کارشناسان اراده آنان را برای گفت‌وگوهای موفق در مسکو در ابهام و تردید قرار می‌دهد.»

امیدواری‌صالحی به ‌مذاکرات مسکو

در همین حال، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه در دیدار وینر فاسلابند معاون سابق پارلمان اتریش گفت: امیدوارم در راستای فضای اعتماد متقابل و حسن نیت و با عقلانیت و سیاست حکیمانه شاهد پیشرفت در روند رو به جلوی مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ در نشست آتی در مسکو باشیم.