یک مقام دولتی آمریکا روز پنج‌شنبه گفت: آمریکا طی این هفته فهرست جدید کشورهای مشمول معافیت از تحریم‌های نفتی علیه ایران را اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، آمریکا تاکنون ۱۱ کشور را از تحریم نفت ایران معاف کرده است، اما سه کشور کره‌جنوبی، هند و چین از خریداران عمده نفت ایران هستند که تاکنون در این فهرست قرار نگرفته‌اند. این منبع آگاه بدون ارائه توضیح بیشتر گفت، احتمالا همه خریداران نفت ایران جزو این لیست نخواهند بود. حدود دو سوم از نفت تولیدی ایران به کشورهای آسیایی و از جمله چین، ژاپن، هند و کره جنوبی صادر می شود. بر اساس این گزارش، در ماه مارس، ژاپن مشمول این معافیت‌ها قرار گرفت. همچنین به نظر می رسد که گفت‌وگوهای سازنده ای میان آمریکا و کره جنوبی در خصوص کاهش خرید نفت از ایران صورت گرفته است. به گفته منابع نفتی، پالایشگاه‌های کره‌ای از ابتدای جولای (۱۱ تیرماه)، نفت سایر کشورها را جایگزین نفت ایران خواهند کرد. این گزارش حاکی است، آمریکا احتمالا چین و سنگاپور را در لیست معاف‌شدگان از این تحریم‌ها قرار نخواهد داد تا بتواند فشار را بر بزرگترین مشتری نفتی ایران (چین) و یکی از مصرف کنندگان عمده نفت کوره تولیدی این کشور (سنگاپور) حفظ کند. آخرین دور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ۲۸ ژوئن (۸ تیرماه) اجرایی خواهد شد. هدف از این تحریم‌ها، کاستن از درآمدهای نفتی ایران اعلام شده است.

در همین حال، خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که کابینه ژاپن با درخواست شرکت‌های نفتکش این کشور برای تامین پوشش بیمه‌ای محموله‌های نفتی ایران موافقت می‌کند و ۶/۷ میلیارد دلار برای این کار اختصاص خواهد داد.