علایی معتقد است «گرچه چارچوب برجام، مطلوب دولت ایران نیست، ولی امضای توافق برجام در کوتاه‌مدت به نفع مردم ایران است.» وی در خصوص بروز برخی اختلافات بین ایران و عربستان نیز گفت: «باید توجه داشت که آرزوی اسرائیل رودررو قرار دادن کشورهای عربی با جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین، دولت ایران باید مراقبت کند تا اختلافات و تضادها با کشورهای عربی به‌ویژه با کشورهای همسایه مثل عربستان توسعه نیابد.» علایی افزود: «حتی ایران می‌تواند برای رفع اختلافات با عربستان پیش‌قدم شود و سعی کند مشکلات فی‌مابین را از راه مذاکره مستقیم حل کند.»

استاد دانشگاه ادامه داد: «اسرائیل تهدید واقعی و جدی برای همه کشورهای منطقه به‌ویژه ایران است. اسرائیل طی ۷۰سال گذشته علاوه بر غصب سرزمین فلسطینیان به کشورهای همجوار خود مثل مصر، سوریه و لبنان حمله و لشکرکشی کرده است. در چندسال اخیر نیز اسرائیل بلندی‌های اشغالی جولان را که جزو خاک سوریه است، به اراضی خود ملحق کرد و همچنان مزارع شبعای لبنان را در اشغال خود دارد.» علایی با اشاره به اینکه اسرائیل تاکنون دانشمندان هسته‌‌‌ای جهان اسلام را در نقاط مختلف دنیا به‌ویژه در ایران ترور کرده و بارها به تاسیسات هسته‌‌‌ای ایران حملات سایبری، انفجاری و پهپادی انجام داده است، تاکید کرد: «بنابراین، جمهوری اسلامی ایران مجبور است توان بازدارندگی خود را به شیوه‌‌‌های مختلف از جمله ساخت انواع جنگ‌افزارهای هوشمند توسعه دهد.»

این کارشناس درباره بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت و تاثیر آن بر ایران نیز بیان کرد: «نتانیاهو شرورترین، جنگ‌افروزترین و ضدایرانی‌‌‌ترین نخست‌‌‌وزیر رژیم صهیونیستی است. او تنها دشمن خود را ایران می‌داند و به دنبال افزایش شکاف بین کشورهای عربی و اروپایی با جمهوری اسلامی ایران است. او مخالف جدی کاهش تخاصمات آمریکا با ایران است.» وی افزود: «اگر نتانیاهو احساس کند می‌تواند عملیات موفقی را علیه تاسیسات هسته‌ای ایران یا ترور دانشمندان ایرانی انجام دهد، در اجرای آن درنگ نخواهد کرد.»  به گفته علایی، به همین دلیل ایران باید ساختارهای اطلاعاتی و جاسوسی موساد و اسرائیل را در داخل کشور کشف کند. همچنین تشکیلات عملیاتی اسرائیل در داخل ایران را نابود کند تا دست‌ نتانیاهو قطع شود.

این کارشناس تاکید کرد روی کار آمدن نتانیاهو زنگ خطر را برای مسوولان ایران به صدا درآورده و فرصت مناسبی برای توجه بیشتر به تهدیدهای اسرائیل است. علایی درباره چشم‌‌‌انداز احیای برجام نیز گفت: «امضای برجام تنها راه کاهش تشنجات در منطقه آسیای جنوب‌غربی است که به نفع همه کشورهاست. این اقدام با تداوم گفت‌وگوهای برجام و اتخاذ سیاست خارجی پویا و بهره‌گیری از فرصت‌‌‌ها امکان‌پذیر است.»