چرا باید نگران شنیدن فکر مخالف باشیم؟ عکس: خبرگزاری میزان

در جلسه اژه‌ای با دانشجویان چه گذشت؟

محسنی‌اژه‌ای روز پنج‌شنبه در شرایطی راهی خراسان جنوبی شد که ناآرامی‌های کشور که از ۲۵شهریور ماه پس از مرگ مهسا امینی به دنبال بازداشت ازسوی گشت ارشاد و به کما رفتن و درگذشتش آغاز شده است، به صورت پراکنده ادامه دارد. در این میان دانشگاه‌های کشور نیز در این مدت در صف اول اعتراض‌ها قرار داشته‌اند. شاید از این‌رو رئیس قوه‌قضائیه روز پنج‌شنبه به عنوان یکی از سران قوا، گفت‌وگوی مستقیم با دانشجویان را به عنوان راهی برای عمل به وعده مهرماه خود در راستای استماع پیشنهادها و انتقادات معترضین برگزید و برای شنیدن آنچه دانشجویان می‌گویند و می‌خواهند راهی دانشگاه بیرجند شد. 

محسنی‌اژه‌ای در جمع دانشجویان دانشگاه از آنها خواست تا اسامی دانشجویانی را که طی قضایای اخیر در دانشگاه‌های بیرجند برای آنها پرونده تشکیل شده، به او بدهند تا به پرونده آنها رسیدگی شده و ارفاقات قانونی در قبال آنها اعمال شود. به گزارش خبرآنلاین، اژه‌ای در عین حال در جمع دانشجویان تصریح کرد: نکته مهم آن است که ضعف‌های مدیریت خود را بشناسیم و درد‌دل و اعتراضات مردم را بشنویم، چراکه اگر به نقص‌ها و کمبودهای خود توجه نکنیم، ممکن است همه دردها درمان نشود.  رئیس قوه‌قضائیه همچنین گفت: من به حضور در بین اقشار مختلف مردم و شنیدن سخنان و نقدها و اعتراضات آنها، اعتقاد جدی دارم و بر همین اساس، طی یک سال و نیم اخیر با اقشار مختلفی از مردم و گروه‌های نخبگانی و سیاسی با گرایش‌های مختلف، نشست‌های هم‌اندیشی برگزار کرده‌ام و معتقدم انسان نباید از شنیدن حرف فرد مخالف خود نگران باشد. 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اژه‌ای پس از استماع سخنان دانشجویان، خطاب به آنها اظهار کرد: تک تک موارد مطرح‌شده از جانب شما دانشجویان عزیز را یادداشت کردم و در خصوص بررسی، انتقال و‌ رفع آنها، اهتمام دارم.  محسنی‌اژه‌ای عصر پنج‌شنبه در جمع اقشار مختلف مردم استان خراسان جنوبی نیز با تاکید بر اینکه تلاش و همت ما بر این است که احیانا بی‌گناهی آسیب نبیند، گفت: از این جهت ما بارها و بارها تاکید کرده‌ایم که صف معترضین و اغتشاش‌گران را از هم جدا می‌کنیم. به گزارش «ایرنا»، رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به مسائل و اتفاقات اخیر کشور نیز گفت: تلاطم‌هایی اخیرا در کشور رخ داد که همه را مشغول به این فضا کرد، خسارت‌هایی هم از جانی و مالی و روانی داشت، اما باید آن را تبدیل به یک فرصت کنیم. اژه‌ای افزود: باید دید واقعا چه مسائل و اسبابی سبب این شرایط شده است، بنابراین هم ضعف‌های خودمان را باید بشناسیم و هم شرایطی که موجب شده دشمن بر آن موج‌سواری کند.

چه خبرهای خوبی در راه است؟

همزمان با سخنان رئیس قوه‌قضائیه در دانشگاه بیرجند، روز پنج‌شنبه ذبیح‌الله اعظمی، نماینده جیرفت و عنبرآباد در بیانیه‌ای از نیروهای انتظامی و امنیتی و نیز معترضین، خصوصا دانشجویان و دانش‌آموزان درخواست کرد تا با پرهیز از هر گونه اغتشاش، مدل گفت‌وگو و عدم خشونت را به عنوان روشی موثر برای رسیدن به خواسته‌های مشروع و قانونی خود انتخاب کنند. به گزارش «ایسنا» وی در ادامه این بیانیه با نگرانی جدی خود از بازداشت دانش‌آموزان و دانشجویان، با بیان اینکه نباید با خشونت و قوه قهریه با این عزیزان برخورد کرد، گفت: جای دانش‌آموز و دانشجو کلاس درس است نه زندان و بازداشتگاه.  اعظمی در ادامه بیانیه خود با تاکید بر اینکه اصلاحات و گفت‌وگو تنها راه نجات کشور و رفع نواقص و ناکارآمدی ساختارهای معیوب است، تصریح کرد: نخبگان عزیز توجه کنند که اصلاحات زمان‌بر است و نیاز به صبر و صبوری دارد، اما روشی کارآمد و آزموده شده است.

باید به روش‌های کم هزینه و بدون خشونت از جمله گفت‌وگو بین حاکمیت و مردم، یک بار دیگر فرصت بدهیم. در همین خصوص خبرهای خوبی هم در راه هست.  از سوی دیگر علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت هم که این روزها برای گفت‌وگو با دانشجویان به شهرهای مختلف سفر می‌کند روز پنج‌شنبه در نشست با دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه باید تک‌تک عوامل شکل‌گیری مشکلات را در حوزه‌های مختلف بررسی کرد، افزود: هر کسی که در بروز مشکلات موثر بوده، باید عذرخواهی کند و اگر جرمی مرتکب شده، لازم است محاکمه شود.  به گزارش «ایسنا» سخنگوی دولت همچنین در نشست هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: ما باید صدای تمام ایرانیان را بشنویم. سخنگوی دولت افزود: باید توجه داشت در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های کشور توهمی برنامه‌ریزی نمی‌شود؛ یعنی تصور نمی‌شود تمام مردم یکسان فکر می‌کنند. سیاستگذاران ما می‌دانند که نظرات مخالف در جامعه زندگی می‌کنند و برای آنان هم باید تدبیری اندیشیده شود چراکه مخالفان هم ایرانی‌اند. 

به گزارش فرارو، بهادری‌جهرمی با بیان اینکه ایران ما متشکل از نگاه‌های گوناگون است، گفت: اگر ایران قوی می‌خواهیم، باید به این نکته توجه کنیم که همه ما با هم ایران را تشکیل می‌دهیم.  وی با اشاره به اینکه قطعا منتقدان نقشی سازنده دارند، گفت: ما باید هم از منتقدان استفاده کنیم و هم از کسانی که معتقد به شرایط فعلی‌اند. سخنگوی دولت در خصوص اینکه نقش دشمن در ایجاد حوادث اخیر پررنگ‌تر بود یا عوامل داخلی و نارضایتی‌های مردم، گفت: هر ۲ تاثیرگذارند و برای هر ۲ باید برنامه داشت. البته من بار مسوولیت را بیشتر متوجه داخل می‌دانم.