در رسیدگی به اختلاس بیمه هیچ کس مصون نیست

پرونده برخی افراد دخیل در این پرونده هنوز تکمیل نشده است

دنیای اقتصاد- رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به پرونده بیمه ایران گفت: در رسیدگی به این پرونده هیچ کس مصون نیست؛ برای کسانی که پرونده آنان تکمیل شده، کیفرخواست صادر گردید ولی هنوز پرونده برخی تکمیل نشده و برای آنان کیفرخواست صادر نشده است. به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی، مصطفی پورمحمدی با حضور در دانشگاه پیام نور ارومیه در پاسخ به دانشجویی که پرسید سازمان بازرسی در خصوص فسادهای اخیر چه اقداماتی انجام داده است؟ گفت: در بررسی پرونده‌های اخیر کاری که انجام شد عمدتا با همکاری مدیران سازمان بازرسی انجام شد. بخش عظیمی از گزارش‌ها و تذکرهایی که سازمان بازرسی کل کشور به دستگاه‌های مختلف ارائه می‌کند، آشکار نیست. به بخشی از تذکرات و هشدارهای ما توجه شد و به بخشی توجه نشد.

دانشجوی دیگری پرسید، ضعف نظام بازرسی در کجا بود که سه هزار میلیارد تومان تخلف صورت گرفت؟ رییس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: در فساد بانکی سه هزار میلیاردی، ضعف در سیستم نظارت درون سازمانی بود. اتفاقا درباره همین گروه متخلف در پرونده سه هزار میلیاردی، سازمان بازرسی چند مورد را تذکر و هشدار داده بود؛ البته نه در مورد این پرونده، ولی مجموعه بازرسی درون سیستمی به تذکرات ما توجه نکرد. باید نظارت درون سازمانی تقویت شوند. رییس سازمان بازرسی کل کشور در واکنش به دانشجویی که معتقد بود فشار اقتصادی امان مردم را بریده گفت: فشار اقتصادی به مردم زیاد است ولی این طور نیست که امانشان بریده شود.

رابطه با آمریکا و عدم هماهنگی بین مسوولان نظام در این قضیه، محور بعدی سوال یکی از دانشجویان از رییس سازمان بازرسی بود. پورمحمدی با تاکید بر این مساله که اختلاف نظر امری مثبت است، پاسخ داد: مگر قرار است همه مسوولان مثل هم فکر کنند. ما یک جامعه‌ باز هستیم. باید فکر و سلایق متفاوت داشته باشیم.

دل مردم از مسوولان خون است

یکی از دانشجویان انتقاداتی را به برخی مسوولان اجرایی وارد کرد. او گفت: دل مردم از مسوولان خون است. اگر جوانی بخواهد وامی بگیرد باید چندین ضامن داشته باشد و اگر نتوانست برخی از قسط‌های این وام را بپردازد تمام دارایی او ضبط می‌شود.

این در حالی است که به برخی افراد وام‌های چند ده میلیونی و چند صد میلیونی داده می‌شود و مسوول مذکور در تلویزیون می‌آید و از او دفاع می‌کند.

پرونده تکمیل نشده در ماجرای بیمه ایران

دانشجویی به نام یکی از مسوولان در پرونده اختلاس بیمه اشاره کرد و از رییس سازمان بازرسی پرسید که چرا در پرونده خیابان فاطمی برای این مسوول کیفرخواست صادر نشده است؟ پورمحمدی نیز در پاسخ تصریح کرد: در پاسخ به سوال شما نه می‌توانم بگویم بله و نه خیر؛ چون بردن نام افراد تخلف است. در رسیدگی به پرونده بیمه ایران هیچ کس مصون نیست؛ برای کسانی که پرونده آنان تکمیل شد کیفرخواست صادر گردید ولی هنوز پرونده برخی تکمیل نشده و برای آنان کیفرخواست صادر نشده است. وقتی کیفرخواست تکمیل شود آنان در دادگاه حاضر خواهند شد. قائم‌مقام سابق بانک مرکزی نیز محور سوال بعدی یکی از دانشجویان بود.

این دانشجو می‌گفت چرا با وجود اینکه قائم مقام سابق بانک مرکزی جزو متهمان فساد بانکی سه هزار میلیاردی بود، ولی همچنان در مسوولیت سابق خود ابقا شده و در هیات‌های تصمیم‌گیری دولت شرکت می‌کند؟ رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سوال با بیان اینکه فرد نامبرده از مسوولیت سابق خود برکنار شده است، گفت: البته قرار نبود این فرد در جلسات تصمیم‌گیری دولت حاضر شود. ما نیز خبر دار شدیم که وی بعضا در جلسات تصمیم‌گیری حضور پیدا کرده است که با انتقاد صریح رسانه‌ها روبه‌رو شد. نکته دیگر اینکه هنوز پرونده این فرد تکمیل نشده تا کیفرخواست صادر شود.