احمد رسولی‌نژاد، نماینده فیروزکوه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد»، به دلایل رای نیاوردن استیضاح وزیر صمت اشاره کرد و گفت: برای من جای تعجب دارد که چرا استیضاح رای نیاورد. در حالی که خردادماه آقای وزیر از مجلس کارت زرد گرفت، اما شرایط وزارت صمت از خرداد ماه بهتر که نشد بلکه بدتر هم شده است.  او ادامه داد: اینکه نمایندگان مجلس چگونه به جمع‌بندی رسیدند که به استیضاح رای ندهند، جای سوال دارد. آقای فاطمی‌امین ۷۱ نفر را در وزارت صمت انتصاب کردند که در مورد ۱۳ نفر آنها سازمان بازرسی کل کشور نامه داده که این افراد دو شغله هستند و نباید جذب شوند. همچنین از سوی دیگر دیوان محاسبات نامه داده که افراد منصوب شده سابقه هیچ‌گونه کار اجرایی ندارند.  به گفته این نماینده مجلس در مجموعه وزارت صمت کسانی در معاونت‌ها حضور دارند که تجربه و رشته مرتبط ندارند.

مجلس تضعیف نشود

رسولی‌نژاد تاکید کرد: امیدوارم رای روز گذشته مجلس به وزیر صمت موجب تضعیف مجلس نشود. وقتی که یک وزیری کارت زرد می‌گیرد و بعد استیضاحش مطرح می‌شود اما با رای بالایی وزیر ابقا می‌شود، عجیب است.  او گفت: جریانات داخل مجلس با هم توافق کردند و به استیضاح رای ندادند. این موضوع برای من هم جای سوال دارد چون رای به استیضاح را ۵۰-۵۰ می‌دانستم حتی چند دقیقه قبل از جلسه استیضاح می‌گفتند رای مجلس به استیضاح ۶۰ به ۴۰ و به نفع استیضاح‌کنندگان است.  همچنین لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با انتقاد از تاخیر در استیضاح فاطمی‌امین، گفت: استیضاح زمان دارد و زمانی‌که یک استیضاح ۷ تا ۸ ماه طول می‌کشد فرصت می‌دهد که لابی‌گری شود. دولت هم دستش پر بود و از همه ظرفیت‌ها استفاده کردند و به مقصودشان که حفظ وزیر بود، رسیدند.

چه کسانی لابی کردند؟

او ادامه داد: ما در جلسه استیضاح حرف‌های‌مان را زدیم و مردم قضاوت خواهند کرد. دلیل رای نیاوردن استیضاح وزیر صمت را لابی‌های شدید دولت می‌دانیم.  احمد علیرضا‌بیگی نماینده تبریز و از استیضاح‌کنندگان وزیر صمت، گفت: با رای مخالف مجلس به استیضاح، مسوولیت مجلس و آقای فاطمی‌امین زیاد شد. مجلس مسوولیت استمرار تصدی‌گری وزیر صمت را به گردن گرفت و باید کمک کند تا وزیر بتواند توفیق به دست آورد. او ادامه داد: وزیر صمت و دولت باید بدانند آبروی مجلس و دولت در گرو موفقیت آقای فاطمی‌امین است. ما به عنوان نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه بیشتر باید پاسخگوی نتایج عملکرد وزارت صمت باشیم. این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: لابی‌ها تاثیر زیادی بر رای نمایندگان به وزیر صمت گذاشت.