غروب چهارشنبه گذشته فردی با کلاشینکف وارد شاهچراغ شد و زائران را به رگبار بست. در این حادثه ۱۳ نفر به شهادت رسیدند و ۲۱ نفر مجروح شدند. «مجید بدخشان»، عامل این حمله مورد اصابت گلوله ماموران نظامی قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد. این فرد روز پنج‌شنبه به دلیل شدت جراحات و پیش از آنکه دیگر عوامل این حمله را معرفی کند، جان باخت. اسماعیل محبی‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در گفت‌وگو با شبکه خبری تلویزیون، گفته بود: «تروریست یک فرد ۳۰ ساله‌ بوده که با قبضه‌ اضافی وارد حرم شده و به صورت انفرادی عملیات خود را اجرا کرده و حدود ۶۰ گلوله به هر فردی که در جلوی خود می‌دید شلیک می‌کرد.»

ساعاتی پس از حادثه گزارشی منتشر شد که همدست دوم این فرد را در تصاویر ثبت شده دوربین‌های مداربسته حرم نشان می‌دهد. خبرنگار صداوسیما در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه خبر اعلام کرده که «نفر دوم تروریست‌ها در گوشه‌ای از حرم مخفی شده بود که هم اکنون دستگیر شده است. تردد به سمت شاهچراغ ممنوع است.» بعد از حادثه خونین شاهچراغ، روز جمعه خبرگزاری مهر اعلام کرد که این بمب‌گذاری در خیابان معالی‌آباد شیراز انجام شده و ماموران سپاه پاسداران پنج‌شنبه شب آن را خنثی کرده‌اند. این خبرگزاری تاکید کرد قرار بر این بوده که بعد از حمله به حرم مطهر شاهچراغ و با شلوغ شدن جمعیت اغتشاشگر در خیابان معالی‌آباد این بمب در بین جمعیت از راه دور منفجر شود.

ردپای داعش

چهارشنبه شب و ساعاتی پس از حادثه تروریستی شاهچراغ، داعش مسوولیت این حمله را برعهده گرفت.  فارس به نقل از اسماعیل محبی‌پور، معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس اعلام کرد: «ملیت تروریست عامل حمله به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) مشخص نیست و مطالب منتشرشده در فضای مجازی در خصوص ملیت ضارب درست نیست.» پیش از آنکه شایعات در مورد بحرینی بودن ضارب رد یا اثبات شود، او جان باخت.  در همین حال، «ایرنا» به نقل از لطف‌الله شیبانی، فرماندار شیراز نوشت: «یک فرد چند شب پیش قصد بمب‌گذاری در خیابان معالی‌آباد شیراز را داشت که این فرد بازداشت و بمب نیز خنثی شد.

به گفته او این فرد در اختیار پلیس است و تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.  در مقابل فارس به نقل از یک مقام امنیتی نوشته است: «فردی که چهارشنبه شب و پس از حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع)، در پوشش زباله‌گرد قصد بمب‌گذاری در خیابان پرتردد معالی‌آباد شیراز را داشت، توسط پاسداران گمنام امام زمان‌(عج) دستگیر و بمب مذکور نیز خنثی شد. این بمب‌گذاری در خیابان معالی‌آباد شیراز از خیابان‌های پرتردد شهر، انجام شده بود.» به گفته این مقام امنیتی، بمب مورد استفاده از نوع آتش‌زای ریموت‌دار بوده که با حضور به موقع نیروهای امنیتی و پاسداران گمنام امام زمان‌(عج) سازمان اطلاعات سپاه استان فارس خنثی شد.

آرتین؛ نماد کشتار شاهچراغ

از جمله چهره‌هایی که در این حادثه به‌شدت مورد توجه قرار گرفت، کودکی است ۶ ساله به نام آرتین که در این حادثه پدر، مادر و برادرش به شهادت رسیدند و خود نیز مجروح شده است. خواهر او از معاون اول رئیس‌جمهوری انتقام خون شهدای شاهچراغ را خواسته است.   پس از این حادثه، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری روز پنج‌شنبه در سفر به شیراز که برای اطلاع از روند بررسی ابعاد حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) انجام شد، با حضور در بیمارستان محل بستری مجروحان حادثه تروریستی، با عیادت مجروحان و مصدومان، در جریان روند درمان آنان قرار گرفت.  او تاکید کرد که امنیت نظام موضوعی نیست که بر سر آن تعارف کنیم و تاکنون هرکسی که با این مقوله بازی کرده، پشیمان شده است.

در این موضوع هم حتما به این جنایت هولناک غیرانسانی با یک برخورد قاطع پاسخ داده خواهد شد. مخبر گفت: «ما به برگ و شاخه کاری نداریم با ریشه‌های این اتفاق قاطعانه برخورد می‌کنیم. ان‌شاءالله به گونه‌ای این حادثه جبران خواهد شد که کسی تکرار چنین حرکاتی به ذهنش خطور نکند.» احمد وحیدی، وزیر کشور نیز راهی شیراز و بیمارستان نمازی شیراز شد‌ و از مجروحان عیادت کرد. فدا‌حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به تسنیم از برگزاری جلسه فوق‌العاده این کمیسیون برای بررسی ابعاد حمله تروریستی به شاه‌چراغ خبر داد. به گفته او، پس از استماع نظرات مسوولان مربوطه و اخذ گزارش از دستگاه‌های ذی‌ربط و بررسی میدانی از محله حادثه، کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارشی را تهیه و در اختیار هیات رئیسه مجلس و مسوولان مربوطه قرار خواهد داد.

محکومیت حادثه تروریستی شاهچراغ در راهپیمایی ایران

شهروندان شهرهای مختلف، پس از مراسم نماز جمعه در محکومیت حادثه تروریستی شاهچراغ، راهپیمایی کرده و شعارهایی علیه تروریست‌ها سر دادند.   شهروندان تهران، با محکوم کردن این حرکت تروریستی با سردادن شعارهایی همچون «داعشی بی‌ریشه، ایران، دمشق نمی‌شود»، «زن، زندگی، شهادت، شیراز ما تسلیت»، پیکر شهیدان فریدالدین معصومی از شهدای حمله تروریستی در شاهچراغ و پاسدار امیر کمندی، مدافع امنیت که در تهران به شهادت رسیده را تشییع کردند. مردم در قم، گلستان، خراسان جنوبی، کرمان، اراک، اردبیل، بندرعباس، خوزستان، گیلان، یزد، مشهد و شیراز، روز گذشته به خیابان‌ها آمدند و با محکوم کردن این حادثه تروریستی با بازماندگان و مجروحان این حادثه خونین ابراز همدلی کردند.