روزنامه شرق روز گذشته مصاحبه ای مفصل با محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی کرد. علیزاده طباطبایی در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که «آیا قرار است مهدی هاشمی‌ به ایران برگردد؟» گفت: بله. اما مهدی نه تحت تعقیب است و نه در معرض اتهام. او اضافه کرد: مهدی می‌گوید من می‌خواهم بیایم و به تمام اتهاماتی که مطرح است جواب دهم... می‌گوید من می‌خواهم از همان لحظه اول که می‌آیم خیلی علنی و شفاف با من برخورد شود. یعنی در تلویزیون نشان دهند؛ همان‌جا هم بازپرس بیاید بگوید آقای مهدی هاشمی شما به اتهام مثلا اختلاس ۳۰۰ میلیون تومان بازداشت می‌شوید.

وی درباره احتمال بازداشت مهدی هاشمی نیز گفت: با این فضایی که ایجاد کردند احتمال بازداشتش زیاد است. اما من فکر می‌کنم اگر بازداشت شود به نفعش است؛ چون اگر مهدی بازداشت شود باید یک محاکمه عادلانه و علنی برگزار شود.

علیزاده طباطبایی در پاسخ به اینکه «فکر می‌کنید مهدی به زندان می‌رود؟» تصریح کرد: قاعدتا باید برود. مهدی هم بدش نمی‌آید به زندان برود ولی نه به اتهام مالی.

وی درباره پرونده‌های مالی موجود علیه مهدی هاشمی نیز گفت: جمع رقم همه پرونده‌های مالی مهدی هاشمی به یک‌میلیارد تومان هم نمی‌رسد و همه این پرونده‌ها در دادسرای امنیت هستند.

وکیل خانواده هاشمی درباره نظر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون پرونده‌های فرزندش نیز گفت: آیت‌الله هاشمی معتقد است و می‌گوید مهدی بی‌گناه است. من حتی به آقای هاشمی گفتم ممکن است مهدی بیاید و او را بازداشت کنند. اگر شما عکس‌العمل نشان دهید می‌گویند از بچه‌اش دفاع می‌کند، عکس‌العمل نشان ندهید می‌گویند حتما کاری کرده که پدرش هم از او دفاع نمی‌کند. آقای هاشمی گفت من که بچه نیستم این همه اجحاف شده؛ خب یکی هم نسبت به بچه من.

وی افزود: آیت‌الله هاشمی هیچ‌گاه برای خانواده‌اش اعمال نفوذ نکرده، برای مهدی هم پا درمیانی نمی‌کند. فائزه هم اصرار دارد که به زندان برود.

شکایت خانواده هاشمی از رییس‌جمهور

علیزاده طباطبایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو از شکایت خانواده هاشمی به دلیل توهین به این خانواده در جریان مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۸ خبر داد و افزود: بچه‌های آقای هاشمی؛ یعنی مهدی، یاسر، محسن، فاطمه و فائزه همه تاکید داشتند قضیه پیگیری شود؛ چون به همه اینها توهین شده بود. من هم اواخر خرداد ۸۸ شکایتی را به دلیل توهین به خانواده هاشمی در جریان مناظره‌های انتخاباتی تنظیم کردم و به رییس قوه‌قضائیه دادم.

وی افزود: شکایت کرده بودیم که شخص توهین‌کننده به اتهام توهین و افترا تحت تعقیب قرار گیرد. شکایت ثبت شد، ولی به هر دلیلی مصلحت ندیدند رسیدگی کنند و به دادستان ارجاع نشد و دست آقای رییس ماند. چند بار هم من پیگیری کردم، اما جوابی نگرفتم. به خود آقای هاشمی هم گفتم اما ایشان گفتند من با اصل شکایت موافق نبودم و نیستم.

علیزاده درباره دلیل مخالفت هاشمی با این شکایت خاطرنشان کرد: [آیت الله هاشمی] می‌گفتند به هر حال رییس‌جمهوری جایگاهی دارند که نباید مورد تعرض قرار گیرد.