تعطیلی روز پنج‌شنبه ادارات تهران آن هم به دلیل افزایش میزان ریزگردها به موضوعی تبدیل شد که در یک روز، دو نفر از مسوولان استانداری درباره آن اظهارات متفاوتی را مطرح کنند. به طوری که در مرحله نخست، محمد جاپلقی، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از تعطیلی ادارات تهران در روز پنج شنبه خبر داد و چند ساعت بعد، معاون استاندار تهران گفت که ریزگردها کم شده و تعطیلی ادارات هم صحت ندارد. محمودی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با اشاره به کاهش میزان ریزگردها و آلودگی هوای پایتخت، افزود: شاخص آلودگی هوا در شهر تهران ظهر دیروز ۱۰۱ بوده است که در مقایسه با روزهای گذشته کاهش یافته است. وی گفت: با توجه به این شرایط جلسه کمیته کاهش آلودگی هوا تشکیل نشده است و تعطیلی پنج شنبه به علت ریزگردها صحت ندارد. این در حالی بود که مدیرکل مدیریت بحران استان تهران محمد جاپلقی در گفت‌وگو با فارس درباره تعطیلی روزهای کاری برای حل معضل ریزگردها اظهار کرد: روز پنج‌شنبه تمامی ادارات شهر تهران تعطیل هستند. شاید در چند روز آینده تعطیلی‌ها در کاهش ریزگردها تاثیر داشته باشد.

این در حالی است که برخی از کارشناسان برای کاهش ریزگردها معتقد هستند که باید اقدامات فراملی در منطقه برای مهار پدیده ریزگرد صورت گیرد تا این مساله در قالب رایزنی‌های دیپلماتیک سامان یابد و تعطیل کردن روزهای کاری این مشکل را حل نمی‌کند.

هجوم مجدد ریزگردها به کشور

از سوی دیگر علی محمد شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست، در برنامه تهران ۲۰ گفت: موج جدیدی از ریزگردها وارد ایران می‌شود و تا جمعه هم ادامه دارد. شدت این ریزگردها در ۷ استان مرزی بیشتر بوده و تا ۱۵ استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به گزارش ایسنا، همچنین صناعی، رییس سازمان هواشناسی کشور دراین باره گفت: گرد و‌غبار درسیستان از سایر استان‌های کشور بیشتر است و ۴ استان کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان درگیر می‌شوند و تهران مقدار کمی تا پنج‌شنبه صبح این پدیده را دارد. وی افزود: کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، غرب و چهارمحال و بختیاری بیشتر و اصفهان، مرکزی، قم، آذربایجان شرقی و غربی و زنجان کمتر تحت تاثیر این ریزگرد قرار می‌گیرند.