بحث داغ اعتبارنامه ها در مجلس

عکس: خانه ملت

انتخابات هیات رییسه دائم مجلس به سه‌شنبه آینده موکول شد

دنیای اقتصاد، ملیحه ابراهیمی: اعتبارنامه پنج ششم نمایندگان مجلس نهم تایید شد، اما «انتخابات هیات رییسه دائم مجلس»، به سه‌شنبه هفته آینده موکول شد تا به قول محمدرضا باهنر، اعتبارنامه سایر منتخبان نیز تصویب شود و آنان بتوانند رای بدهند. این تصمیم روز گذشته نایب رییس موقت مجلس در حالی است که پیش از این محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رییسه موقت، اعلام کرده بود که انتخابات هیات رییسه دائم مجلس در دستور کار صحن علنی مجلس است.

از سوی دیگر، بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس زمانی که اعتبارنامه حداقل دو سوم منتخبان تصویب شود، هیات رییسه موقت باید انتخابات هیات رییسه دائم را برگزار کند. اما اینکه هیات رییسه موقت مجلس در انتظار «رای» و «تصویب» اعتبارنامه کدام نمایندگان است، خود موضوعی قابل تامل است. در جلسه علنی روز گذشته مجلس، اعتبارنامه منتخبان تهران، که دو تن از اعضای هیات رییسه مجلس نیز جزو آنان هستند، بررسی نشد؛ مهدی کوچک‌زاده منتخب تهران نیز در صحن علنی اعلام کرد که منتخب مبارکه به اعتبارنامه ۲۲ منتخب تهران «یکجا» اعتراض کرده است. از سوی دیگر، محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رییسه موقت مجلس هم در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اعتراض نماینده مبارکه به اعتبارنامه نمایندگان تهران، گفت که طبق قانون اگر نماینده اعتراض کننده قانع نشود و پس از اینکه شعبه اعتراض را تایید کرد، این نماینده می‌تواند در صحن علنی اعتراض خود را مطرح کند و پس از آن این موضوع به کمیسیون تحقیق می‌رود، اما اگر تا روز سه‌شنبه هفته آینده نماینده مبارکه قانع شد و از اعتراض خود انصراف داد، روز سه‌شنبه بررسی اعتبارنامه نمایندگان تهران به صورت عادی به صحن می‌آید و تصویب می‌شود.

«تعلیق» اما، فقط سرنوشت اعتبارنامه منتخبان تهران نبود، منتخب «بیله سوار و پارس آباد مغان» نیز اعتبارنامه‌اش روز گذشته با اعتراض احمد توکلی در صحن علنی مجلس، معلق شد. اعتبارنامه تعدادی دیگر از منتخبان نیز همچنان تایید نشده است.

تصویب اعتبارنامه پنج ششم منتخبان جدید

نایب رییس اول مجلس روز گذشته در پایان سومین جلسه علنی مجلس نهم، اعلام کرد: در حال حاضر اعتبار‌نامه پنج ششم منتخبان ملت اعلام و تصویب شده است.

محمدرضا باهنر گفت: جلسه بعدی پارلمان سه‌شنبه هفته آینده شانزدهم خردادماه راس ساعت ۸ صبح با دستور کار ادامه رسیدگی به اعتبا‌رنامه‌های نمایندگان و انتخابات هیات‌رییسه دائم مجلس تشکیل می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به تذکرات برخی نمایندگان نسبت به عدم برگزاری انتخابات هیات رییسه دائم مجلس نهم با توجه به تایید و تصویب اعتبارنامه‌های بیش از دو سوم منتخبان، گفت: طبق آیین‌نامه از زمانی که حداقل دوسوم اعتبارنامه منتخبان مجلس تصویب شود، هیات رییسه موقت باید انتخابات هیات رییسه دائم را برگزار کند.

وی گفت: در حال حاضر بیش از پنج ششم اعتبارنامه نمایندگان مطرح و تصویب شده ولی تعداد اندکی از اعتبارنامه‌های منتخبان هنوز به تصویب نرسیده است. نایب رییس اول مجلس ادامه داد: ‌از آنجاکه نمایندگانی که اعتبارنامه‌های آنها تصویب نشود، حق رای ندارند، از این رو می‌توانیم منتظر بمانیم تا اعتبارنامه سایر منتخبان نیز تصویب شود و سپس انتخابات هیات رییسه دائم را برگزار کنیم.

بررسی مجدد اعتبارنامه منتخب بیله‌سوار

جنجال بر سر اعتبارنامه های نمایندگان اما، در جلسه علنی روز گذشته با اعتراض احمد توکلی، منتخب تهران، بر سر تصویب اعتبارنامه علی برومند، منتخب بیله سوار و پارس آباد مغان آغاز شد.

احمد توکلی پس از آنکه گزارش شعبه مربوطه درباره اعتبارنامه این فرد و نبود اعتراض نسبت به این اعتبارنامه را قرائت و تصویب شد در تذکری آیین‌نامه‌ای اعلام کرد که اعتراض خود را نسبت به اعتبارنامه برومند به شعبه مربوطه داده است، اما پیگیری نشده و از رییس جلسه خواست تا این موضوع را پیگیری کند.

در ادامه علی لاریجانی از غلامرضا مصباحی مقدم رییس این شعبه توضیح خواست که مصباحی مقدم گفت: اعتراض آقاتهرانی منتخب تهران درباره اعتبارنامه برومند در زمان قانونی به دست ما رسیده بود و بررسی شد اما وی از اعتراض خود منصرف شد ؛اما اعتراض دیگری تا زمان قانونی، به دست ما نرسید؛ از این رو در گزارش شعبه، اعتبارنامه آقای برومند تایید شده، قرائت شد.

اما پس از ساعاتی و در ادامه جلسه، مصباحی مقدم مجددا در توضیحاتی نسبت به این مساله، گفت: پرونده اعتراض توکلی به اعتبارنامه برومند ساعت ۸:۵۵ دقیقه به شعبه ارجاع شد، ولی اطلاعات این موضوع به موقع به بنده نرسید.

وی ضمن عذرخواهی از توکلی گفت: حق با آقای توکلی است، دبیر شعبه ساعت ۱۰ صبح این موضوع را به بنده اطلاع داد. مصباحی مقدم اعلام کرد: بر این اساس پرونده آقای برومند را مجددا بررسی کرده و نتیجه را اعلام می‌کنیم.

تعلیق اعتبارنامه ۲۲ منتخب تهران

در ادامه جلسه دیروز نیز مهدی کوچک‌زاده، منتخب تهران در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس، ضمن اعلام اینکه منتخب مبارکه به اعتبارنامه ۲۲ نماینده تهران اعتراض کرده است، گفت: متاسفانه و با کمال تاسف و شرمندگی امسال هم یک اقدام خلاف اخلاق و زشت در مجلس صورت گرفت که مورد تایید شما هم نبود.

وی با تاکید بر اینکه من می‌خواهم که از حق مجلس دفاع شود و شخصا هیچ مشکلی ندارم، افزود: یک آقایی که پرونده‌اش در شعبه ۱۳ که بنده عضو آنجا بودم، مطرح شد و اتفاقا اعضای شعبه با تسامح و بزرگواری با وجود اینکه این فرد سه ماه و یک روز زندان داشت و به شش‌ماه زندان محکوم شده بود، پرونده‌اش را تایید کرده بودند اما این مساله مورد اعتراض دو نفر از برادران بزرگوار قرار گرفت. کوچک‌زاده ادامه داد:‌ من از مردم شریف مبارکه عذرخواهی می‌کنم که پرونده این فرد تایید شد.

وی اظهار کرد: این فرد به اعتبارنامه ۲۲ نفر نماینده تهران یکجا اعتراض کرده و اگر هیچ دلیلی بر عدم صلاحیت وی نبود، همین گروکشی حاکی از عدم صلاحیت آقای ایران‌پور است.لاریجانی، رییس موقت مجلس نیز که در حین این تذکر تلاش کرد تا مانع از ادامه تذکر شود، در پاسخ به کوچک‌زاده گفت: اولا که تذکر باید در دستور باشد و ثانیا اگر کار کسی ایراد داشت، نباید در صحن علنی نسبت به مردم آن شهر نکته‌ای را بگویید؛ ما پیگیر این مساله هستیم، ولی حق نبود این طور پشت میکروفن سخن بگویید.

واکنش منتخب مبارکه به اظهارات کوچک‌زاده

پس از این گفت و شنود، علی ایران‌پور، منتخب مردم مبارکه نیز در تذکری با استناد به ماده ۷۷ آیین‌نامه داخلی مجلس، نسبت به سخنان کوچک‌زاده اعتراض و اظهار کرد: از مردم ولایی و شهید‌پرور و انقلابی مبارکه به خاطر توهین‌هایی که از طرف آقای کوچک‌زاده به آنان شد، عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود: بنده افتخار می‌کنم که به عنوان اصولگرای مستقل با ۳۱ سال سن وارد مجلس شدم و از مردم تهران به خاطر انتخاب شخصی مانند آقای کوچک‌زاده عذرخواهی می‌کنم.

وی ادامه داد:امروز سومین روز کاری مجلس نهم است اما نماینده سابق شهرستان مبارکه هم‌اکنون در مجلس تردد می‌کند و با همین آقای کوچک‌زاده و برخی نمایندگان نیز تعامل دارد و دلیل چنین رفتاری با بنده نیز همین موضوع است.وی افزود: اعتراض حق همه نمایندگان است اما آیا باید از تریبون مجلس اعتراض شود؟ به مردم شهید‌پرور مبارکه از پشت تریبون مجلس توهین شد از این رو برای نمایندگان مجلس که امروز در این جلسه حاضر بودند و به مردم مبارکه توهین شد، متاسفم.

ایرانپور با تاکید بر اینکه ثابت می‌کنم تمام موضوعاتی که درباره بنده می‌گویند کذب محض است، تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند خونشان رنگین‌تر است و نماینده‌تر هستند در حالی که این‌چنین نیست.

اعتراض به اعتبارنامه ۳۰ نماینده تهران؟

خبرگزاری مهر نوشت: براساس شنیده‌ها فاطمه آلیا منتخب تهران نسبت به اعتبارنامه کاتب، منتخب گرمسار که رقیب پروین احمدی‌نژاد خواهر رییس‌جمهور در انتخابات نهمین دوره مجلس بوده و در لحظات آخر مهلت قانونی توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شده است، اعتراض کرده و به دنبال اقدام وی، کاتب نیز نسبت به اعتبارنامه تمام ۳۰ منتخب تهران اعتراض کرده است.براساس این گزارش، به دلیل اعتراضات انجام گرفته نسبت به اعتبارنامه منتخبان تهران رسیدگی به پرونده آنان در شعب ۶ و ۱۲ همچنان ادامه دارد.