دودانگه: با اساسنامه صندوق سازگار نیست

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در واکنش به سخنان رییس کل بانک مرکزی مبنی بر رایزنی با صندوق توسعه ملی برای افزایش سرمایه بانک‌ها گفت: افزایش سرمایه بانک‌ها موضوعی نیست که به صندوق توسعه ملی ارتباط داشته باشد و فکر نمی‌کنم امکان چنین موردی از طریق صندوق توسعه ملی وجود داشته باشد. هفته گذشته محمود بهمنی از رایزنی با صندوق توسعه ملی برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی خبر داده بود و روز سه‌شنبه هم اعلام کرد که باید به فکر افزایش سرمایه بانک‌ها باشیم و باید لایحه‌ای به مجلس ارائه دهیم که سرمایه بانک‌های دولتی را از محل صندوق توسعه ملی افزایش یابد. رییس کل بانک مرکزی تنها راه حفاظت از منابع صندوق توسعه ملی را افزایش سرمایه بانک‌ها از طریق این صندوق دانسته بود.

در این زمینه محمود دودانگه در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت گفت: اساسنامه صندوق توسعه ملی چارچوب مشخصی دارد و افزایش سرمایه بانک‌ها با ماموریت صندوق توسعه ملی سازگار نیست. وی تصریح کرد: منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات به بخش خصوصی ذخیره می‌شود و این تسهیلات پس از عقد قرارداد عاملیت با بانک‌ها از طریق بانک عامل پس از تایید طرح و پروژه‌های اقتصادی تخصیص می‌یابد و قرار نیست مسیری غیر از این را طی کند. این عضو هیات‌عامل صندوق توسعه ملی جمع منابع صندوق توسعه ملی در پایان سال ۹۰ را ۳۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: ۱۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از این منابع از سال ۸۹ منتقل شده است و ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از این منابع درآمد ناشی از صادرات نفت و ۱۶۵ میلیون دلار از منابع صندوق هم ناشی از سود سپرده‌های صندوق بود.

به گفته دودانگه، سال گذشته برای ۱۴میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار از منابع صندوق قرارداد عاملیت منعقد شد و ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تسهیلات از منابع صندوق پرداخت شد.