اداره کنترل ایدز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، گزارش موارد ثبت شده HIV/AIDS سه ماهه سوم سال ۱۳۹۰ در کشور را اعلام کرد.به گزارش ایسنا، براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تا تاریخ اول دی‌ماه ۱۳۹۰ مجموعا ۲۳ هزار و ۹۰۲ نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که ۹۱ درصد آنان را مردان و ۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. بنا براین گزارش، تاکنون ۴ هزار و ۵۶۲ نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند. ۵/۴۶ درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در سنین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

براساس این گزارش، علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (۶۹/۷درصد)، رابطه جنسی (۱۰/۳ درصد). دریافت خون و فرآورده‌های خونی (۱ درصد) و انتقال از مادر به کودک ( ۰/۹ درصد) بوده است. راه انتقال در ۱۸/۱ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال ۱۳۸۹ گزارش شده است، اعتیاد تزریقی ۶۶/۱درصد، برقراری روابط جنسی ۲۰/۷ درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۲/۷ درصد را تشکیل داده است. در ۱۰/۵ درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.