دنیای اقتصاد- همایش ملی تحولات خاورمیانه و آینده نظم منطقه‌ای با حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در محل مرکز تحقیقات‌ استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی در این همایش با ارائه تحلیلی از چگونگی شکل گرفتن انقلاب‌های منطقه به آسیب‌ها و خطرات احتمالی پیش روی این نهضت‌ها اشاره کرد و نکاتی را هم پیرامون جلوگیری از ایجاد تفرقه و حفظ وحدت انقلابیون بیان کرد.‌هاشمی همچنین گفت: امروز در سایه‌ اینترنت و ماهواره‌ها دیگر نمی‌توان جلوی اطلاعات را گرفت؛ اگر بخواهیم جلوی یک چیزی گرفته شود ۱۰ تای دیگر سبز می‌شود و وقتی مردم راه اطلاعات را پیدا کردند، نمی‌شود آنها را متوقف کرد. اشاره ‌هاشمی رفسنجانی به رسانه‌های شهروندی و شبکه‌های اجتماعی است که اکنون اغلب شهروندان به آنها دسترسی دارند و به وسیله آنها اتفاقات پیرامون خود را به تصویر می‌کشند و در فضای مجازی منتشر می‌کنند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تاکید کرد: یک صفحه‌ فیس‌بوک که برای مردم هزینه ندارد، تبدیل به چندین دستگاه تلویزیون و رادیو می‌شود که میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یک ویدئو یا تصویر که با موبایل‌ها گرفته می‌شود به دنیا منتقل می‌شود که به نظر من این امری مبارک برای دنیا است؛ هرچند، برخی خوششان نمی‌آ‌ید.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله علی‌اکبر‌هاشمی رفسنجانی، در افتتاحیه همایش ملی تحولات خاورمیانه و آینده نظم منطقه‌ای با بیان اینکه تحولات اخیر در منطقه ابعاد مختلف دارد، اظهار کرد: تحولات منطقه هر اسمی می‌تواند داشته باشد؛ چرا که به هر حال هم بیداری در امت اسلامی است، هم حرکت مهمی در دنیای عرب به حساب می‌آ‌ید و هم نوعی تحول در رفتار مردم منطقه است. وی افزود: می‌توان با اطمینان از حالا پیش‌بینی کرد که در دراز مدت این تحول برای منطقه و دنیا مفید خواهد بود که البته در این مسیر افت و خیز‌ها و فراز و نشیب‌هایی وجود دارد، مثل همه انقلاب‌ها و تحولات دنیا.‌هاشمی به عوامل شروع محورهای حرکت‌های اخیر در منطقه اشاره کرد و آن را بی‌شباهت به شروع نهضت در ایران ندانست.

حزب، ضربه‌گیر رژیم‌ها است

وی با تاکید بر اینکه نقطه ضعف جهان اسلام این است که نمی‌گذارند احزاب در این کشورها شکل بگیرد، گفت: اگر حزب شکل بگیرد، ضربه‌گیر رژیم‌ها می‌شود و مردم به تدریج وارد ماجرا می‌شوند، بنابراین دیگر انقلاب، ضرورتی پیدا نمی‌کند و رفورم و اصلاح جلو می‌افتد؛ اما شاهدیم که این کشورها نمی‌گذارند اصلاحات اتفاق افتد و تنها تا آنجایی به اصلاحات اجازه می‌دهند که خودشان می‌خواهند و در چنین شرایطی نیروهای کیفی، سیاسی و فرهیخته عمیقا ناراضی می‌شوند.

اصلاحات مفیدتر از انقلاب است

هاشمی تصریح کرد: اگر مسیر درست برای حضور نیروهای صالح و خیرخواه وجود داشته باشد و با حسن نیت به ان.جی.اوها و حزب‌های بزرگ اجازه فعالیت داده شود نیاز به انقلاب به وجود نمی‌آ‌ید؛ یعنی قدم به قدم اصلاحات می‌شود و ممکن است آسان‌تر و مفید‌تر از انقلاب و بدون تلفات به راه درست حرکت کنند.

هاشمی با اشاره به اینکه عامل عمده‌ انفجار اطلاعات که امروز وجود دارد در زمان انقلاب ما وجود نداشت، تصریح کرد: وقتی قیام عظیم ۱۵ خرداد اتفاق افتاد در دنیا کمتر به این موضوع پرداخته شد و تنها چند کلمه‌ای از حرف‌های رژیم در رسانه‌های دنیا منتشر شد اما امروز شاهدیم حتی وقتی یک خبرنگار را زندانی می‌کنند در کل دنیا خبرش پخش می‌شود یعنی هر اتفاقی که می‌افتد دنیا می‌فهمد و رسانه‌های آزاد دنیا و سایت‌ها آن را پخش می‌کنند البته گاهی با اغراق و بزرگ نمایی این اتفاق می‌افتد.

هاشمی با بیان اینکه انفجار اطلاعات در زمان انقلاب ما نبود، تصریح کرد:‌ امروز در سایه‌ اینترنت و ماهواره‌ها دیگر نمی‌توان جلوی اطلاعات را گرفت، البته عوارض بدی هم دارد، اما اگر بخواهیم جلوی یک چیزی گرفته شود ۱۰ تای دیگر سبز می‌شود و وقتی مردم راه اطلاعات را پیدا کردند نمی‌شود آنها را متوقف کرد که این امر روز افزون است و در انقلاب‌های اتفاق افتاده در دو سال اخیر این رسانه‌ها فعال بوده‌اند. هاشمی افزود: شاهدیم یک صفحه‌ فیس‌بوک که برای مردم هزینه ندارد تبدیل به چندین دستگاه تلویزیون و رادیو می‌شود که میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یک ویدئو یا تصویر که با موبایل‌ها گرفته می‌شود به دنیا منتقل می‌شود که به نظر من این امری مبارک برای دنیا است. گرچه برخی خوششان نمی‌آ‌ید اما اگر اساسی به سعادت بشریت فکر کنیم و علیه ظلم و ستم و بیداد و ستمگری حرکت کنیم شاهد خواهیم بود که اگر این رسانه‌ها وجود نداشته باشند خطرناک خواهد بود.

هاشمی: قرار نیست تا قیامت با آمریکا قهر باشیم

روزنامه «جمهوری اسلامی» در مصاحبه‌ای با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره موضوع مذاکره ایران و آمریکا به نقل از وی نوشت: بالاخره ما باید یک حسن نیتی از آمریکایی‌ها ببینیم. اگر آنها بخواهند در عین خصومت از مذاکره هم استفاده کنند جواب نمی‌دهد، معکوس جواب می‌دهد، واقعا اگر یک روز آمریکا حسن نیت نشان دهد وضع فرق می‌کند. به فرموده امام اگر آمریکا آدم بشود، آن وقت می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، قرار نیست تا قیامت با آمریکا قهر باشیم.وی گفت: الان آمریکایی‌ها از موضع تحریم و فشار می‌خواهند کار بکنند. در مذاکره هم آنها دست بالا دارند. تحریم‌ها را اعمال کرده‌‌اند. فشارها را بر ما آورده‌اند. تحریم‌های سازمان ملل را اعمال کرده‌اند. حالا وقتی می‌نشینیم برای مذاکره می‌گویند شما این کار را بکنید تا ما تحریم‌ها را کم کنیم. اینکه مذاکره نیست!هاشمی رفسنجانی در تحلیل خود از مذاکرات ایران و ۱+۵ در بغداد نیز گفت: در مورد این مذاکرات، بعد از استانبول با اظهاراتی که ایرانی‌ها و غربی‌ها کردند یک خوش بینی کاذبی درست شد. هم ما می‌خواستیم در داخل کشورمان امیدی پیدا بشود و هم غربی‌ها نیاز دارند به خاطر مشکلات فراوان اقتصادی که دارند نیاز به آن صحبت‌ها داشتند. بنابراین هر دو تلاش کردند که بگویند فضا، فضای مثبتی است و امید ایجاد کنند. اما در بغداد معلوم شد اینطوری نیست. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: هنوز اطلاعات زیادی نداریم و ارزیابی کار آسانی نیست. آنچه فعلا معلوم است آنها با حربه تحریم پیش می‌آیند و می‌گویند ما با تحریم توانسته‌ایم ایران را به نرمش در مذاکرات، بکشانیم. البته ایران هم نشان داده که از این تحریم‌ها و تهدیدها از میدان به در نمی‌رود. بنابراین باید کمی صبر کنیم، تا اطلاعات واقعی به دستمان برسد.هاشمی همچنین درباره انتخابات آینده ریاست‌جمهوری گفت: ما یک دولتی را می‌پسندیم که خیلی عالمانه، مدبرانه، با اعتدال عمل کند و از نیروهای بخش‌های مختلف جامعه از نیروهای کارآ و غیرباندی و جامع کشور استفاده بشود. من الان روی شخص خاصی نظر ندارم.