لاریجانی رییس شد

عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی شکست حداد عادل در وزن‌کشی اصولگرایانه

لاریجانی رییس مجلس ماند

دنیای‌اقتصاد - ملیحه ابراهیمی: علی لاریجانی: ۱۷۳ رای؛ غلامعلی حداد عادل: ۱۰۰ رای. بالاخره رقابت تنگاتنگ بر سر ریاست مجلس نهم، میان «علی و غلامعلی»، نامزدهای دو جریان اصولگرایی یکی از قم و دیگری از تهران، روز گذشته با پیروزی لاریجانی پایان یافت.

رییس مجلس هشتم و «رییس موقت» مجلس نهم پس از این پیروزی، از حداد عادل به دلیل آنکه باعث شور جدی‌تر درانتخابات ریاست مجلس شد، تشکر کرد. او همچنین در اولین نطق خود در مجلس نهم با اشاره تلویحی به سخنان رییس‌جمهور در افتتاحیه مجلس نهم، مبنی بر اینکه «نظارت مجلس باید عالمانه و بدون دخالت در مرزهای حقوقی و مسوولیت دیگران باشد» گفت: من هم معتقدم ما نباید در کارهای اجرایی دخالت کنیم، لزومی ندارد و مجلس هم بنایی بر این ندارد.

وی همچنین اعلام کرد مجلس «برادر قدرتمند» سایر قوا است نه «برادری ذلیل» و استقلال مجلس به معنای ستیز با سایر قوا نیست. از سوی دیگر، هیات‌رییسه موقت مجلس نهم هم روز گذشته با انتخاب ۹ نامزد «فراکسیون رهروان ولایت» به رهبری علی لاریجانی و ۳ نامزد «فراکسیون اصولگرایان» به رهبری حدادعادل، تشکیل شد. علی لاریجانی، محمدرضا باهنر، آشوری، مصری، شریف حسینی، منادی، جهانگیرزاده، سبحانی‌نیا و محمدصادقی از «فراکسیون رهروان ولایت» و محمدحسن ابوترابی فرد، محمد دهقانی و محمد حسین فرهنگی از «فراکسیون اصولگرایان».

پس از انجام انتخابات هیات رییسه موقت، اعضای این هیات در برابر قرآن و به خداوند متعال سوگند خوردند که حداکثر توان خود را براى اجرای آیین‏نامه داخلى مجلس با مراعات بى‌طرفى کامل در انجام وظایف به‌کار گیرند و از هرگونه اقدام مخالف آیین‏نامه اجتناب کنند.

روز گذشته اسامی اعضای هیات رییسه ۱۵ شعبه بررسی‌کننده اعتبارنامه نمایندگان نیزاعلام شد.

هیات‌رییسه موقت مجلس نهم تا پایان تایید اعتبارنامه نمایندگان، اداره مجلس را برعهده داردو پس از آن مجددا انتخابات هیات‌رییسه دائم مجلس (برای مدت یکسال) برگزار می‌شود.

مجلس «برادر قدرتمند» سایر قواست

پس از استقرار هیات رییسه موقت مجلس نهم در جایگاه خود در صحن علنی، علی لاریجانی در نخستین نطق خود گفت: مجلس، خود را یک نهاد مستقل و برادر با قوای دیگر می‌داند، اما برادری که قدرتمند است نه برادری که ذلیل باشد. در مقام برادری وقتی می‌توان به برادر دیگر کمک کرد که از قدرت برخوردار باشد، لذا ما این طریق را دنبال می‌کنیم.

لاریجانی گفت: من هم معتقدم ما نباید در کارهای اجرایی دخالت کنیم لزومی ندارد و مجلس هم بنایی بر این ندارد. ما اگر بتوانیم قانون‌گذاری درست کنیم و نظارت صحیح داشته باشیم آن وقت وظیفه خود را در قانون اساسی به خوبی انجام داده‌ایم و این باعث سعادت کشور خواهد شد.

استقلال مجلس به معنای ستیز با سایر قوا نیست

وی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی استقلال مجلس را با جدیت دنبال می‌کنیم، گفت: استقلال مجلس به معنای ستیز با سایر قوا نیست بلکه به این معنا است که شرایط کشور را تجزیه و تحلیل کنیم و تصمیم مستقل بر مبنای مصالح کشور اخذ نماییم. لاریجانی با تاکید بر اینکه پافشاری داریم که مجلس نهم از حواشی دور شود، ادامه داد: صیانت از حقوق ملت وظیفه مجلس است و تلاش می‌کنیم مجلس نهم روی مشکلات مردم تمرکز کند. وی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم برای ما این است که نهادهای حکومتی وظایف خود را شناخته و آن را اجرا کنند.

وی با تاکید بر جایگاه بی بدیل مجلس، تصریح کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مجلس باید برای قوا ریل‌گذاری کند و مجلس باید مظهر حکمت نظام باشد.

مجلس فرودست از نظر لاریجانی

وی با مرور تاریخ مجلس در ایران و با اشاره به دوره های تاریک و سیاه مجلس افزود: بی خاصیتی این دوره ها به خاطر این بود که از حقوق ملت صیانت نشد. یک مجلس فرودست مجلسی بود که مستبد دستور می‌داد و آنها آلت فعل بودند. بنابراین عزتمندی مجلس در گرو این است که ابتدا استقلال خود را حفظ کند و از حقوق ملت صیانت کنند و در تقنین توجه داشته باشند.

وی با تشکر از پیام اخیر مقام معظم رهبری به مجلس نهم، تصریح کرد: ‌کلام نافذ ایشان برای اینکه ما چه طریقی را به درستی طی کنیم؛ بسیار برای مجلس نهم راهگشا خواهد بود.

تشکر از حداد عادل

لاریجانی همچنین از غلامعلی حداد عادل و سایر کاندیداهای انتخابات هیات رییسه که باعث شور و حیات جدی تر و سرزنده‌تر بودن مجلس شدند تشکر کرد و گفت: این نشان می‌دهد که مجلس یک مرام کاملا دموکراتیک دارد و همه افراد در آن می‌توانند خودشان را عرضه کنند و به اختیار نمایندگان بسپرند که نظر قطعی خود را بدهند.

وی گفت: ممکن است در زمان انتخابات مجلس یا در زمان انتخابات هیات‌رییسه مجلس بحث‌ها یا تخریب‌هایی شده باشد؛ با اینکه چیزهای خوبی نیست و ما باید طراز رقابت در جمهوری اسلامی را طراز با کلاس و بالا قرار دهیم اما خداوند هم گذشت را برای این مواقع خلق کرده است. هر دوره‌ای که سپری شد باید از گذشته عبور کرد تا قلوب به هم نزدیک‌تر شود و الفت به وجود بیاید.

اعضای هیات‌رییسه موقت مجلس نهم

محمدرضا باهنر با ۱۷۷ رای و سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد با ۱۶۷ رای به ترتیب به عنوان نایب‌رییس موقت اول و نایب‌رییس موقت دوم مجلس نهم انتخاب شدند. غلامرضا مصباحی‌مقدم و احمد سالک نیز دو نامزد دیگر این سمت بودند که هر یک به ترتیب با ۱۰۶ و ۸۳ رای از دور رقابت حذف شدند.

آرای دیگر اعضای هیات رییسه موقت

حسین سبحانی‌نیا با ۱۴۷ رای، علیرضا منادی با ۱۴۷ رای، شاهین محمدصادقی با ۱۴۴ رای، محمدحسین فرهنگی با ۱۳۵ رای، جواد جهانگیرزاده با ۱۲۷ رای و محمد دهقان با ۱۲۳ رای نیز به عنوان ۶ دبیر هیات رییسه موقت مجلس نهم، از میان ۱۵ کاندیدا، برگزیده شدند. مهدی کوچک زاده نماینده تهران اما با ۲۰ رای، عنوان آخر را در جدول ۱۵ نفری نامزدهای دبیری به خود اختصاص داد.

از میان ۱۰ کاندیدای ناظری (کارپردازی) هیات رییسه موقت هم، عبدالرضا مصری با ۱۶۴ رای،‌ سیدشریف حسینی با ۱۵۰ رای و محمد آشوری با ۱۳۲ رای به عنوان ناظران هیات‌رییسه موقت مجلس نهم انتخاب شدند.

لاریجانی دیروز ساعتی درمیان نمایندگان عادی نشست/ عکس: آکو سالمی