مجلس نهم امروز گشایش می یابد

دنیای اقتصاد- «من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه‏ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم»، این بخشی از سوگند منتخبان مجلس نهم است که امروز در افتتاحیه مجلس در ساختمان بهارستان و در حضور تعدادی از مقامات لشگری و کشوری، ادا می‌شود. منتخبان مجلس نهم، که نزدیک به ۲۰۰ تن آنان نمایندگان «دور اولی» هستند، امروز با شرکت در مراسم افتتاحیه، پس از ادای سوگند، برای تجدید میثاق با بنیانگذار جمهوری اسلامی عازم حرم مطهر امام خمینی (ره) می‌شوند. اولین جلسه مجلس نهم را «هیات رییسه سنی» مدیریت می‌کند که متشکل از دو نفر از مسن‌ترین نمایندگان و دو نفر از جوان‌ترین آنها هستند.

انتخاب هیات رییسه سنی

حسین سبحانی نیا، منتخب مردم نیشابور و از اعضای هیات رییسه مجلس هشتم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه مراسم افتتاحیه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه با انتخاب هیات رییسه سنی آغاز می‌شود، گفت: پس از قرائت قرآن متن پیام مقام معظم رهبری قرائت خواهد شد. پس از انتخاب هیات رییسه سنی نیز مراسم تحلیف نمایندگان برگزار می شود.هیات رییسه سنی متشکل از علیرضا مرندی و رضا آشتیانی مسن‌‌ترین‌ نمایندگان و محمد حسن‌نژاد و ابوالقاسم جراره جوان‌ترین منتخبان راه‌یافته به مجلس نهم هستند که اداره جلسه افتتاحیه را برعهده خواهند داشت.علیرضا مرندی منتخب مردم تهران و متولد سال ۱۳۱۸ مسن‌ترین منتخب از تهران و رییس سنی مجلس نهم است. همچنین حجت‌الاسلام محمدرضا آشتیانی منتخب قم‌‌ متولد سال ۱۳۱۹نایب رییس سنی مجلس است. ابوالقاسم جراره منتخب مردم بندرعباس متولد شهریورماه سال ۱۳۶۰ و محمد حسن‌نژاد منتخب مردم مرند و جلفا متولد آبان سال ۱۳۶۰منشی‌های هیات رییسه سنی مجلس نهم هستند.به گفته این عضو هیات رییسه مجلس هشتم، در مراسم افتتاحیه مجلس نهم، علاوه بر رییس‌جمهور و رییس دفتر مقام معظم رهبری، رییس قوه قضائیه، رییس مجلس خبرگان رهبری، رییس مجمع تشخیص مصلحت، دبیر شورای نگهبان، تعدادی از مقامات کشوری و لشگری و نیز نمایندگان و سفرای خارجی مقیم تهران حضور خواهند داشت. همچنین وزیر کشور در این جلسه گزارشی از روند برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند. بر اساس اعلام روابط عمومی مجلس، قرار است محمود احمدی‌نژاد نیز در این مراسم سخنرانی کند.

دوشنبه؛ انتخاب هیات رییسه موقت

عضو هیات رییسه مجلس هشتم خاطرنشان کرد: انتخاب هیات رییسه موقت در روز دوشنبه در دستور کار مجلس قرار دارد و اداره جلسات مجلس از جلسه سوم تا زمانی که اعتبارنامه دو سوم نمایندگان به تایید مجلس برسد، بر عهده هیات رییسه موقت است.

وی ادامه داد: در جلسه روز دوشنبه همچنین برای تشکیل ۱۵ شعبه بررسی کننده اعتبارنامه منتخبان و عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس قرعه‌کشی می‌شود.