خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: در جریان مذاکرات بغداد، ایران و گروه ۱+۵ پیشنهادهایی جهت پیشرفت در گفت‌وگوها و همچنین خطوط قرمز موردنظر خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «فیلیپ راتیر» در گزارشی که از سوی «فرانس‌پرس» (خبرگزاری فرانسه) منتشر شده است، نوشت: ایران و گروه ۱+۵ در جریان مذاکرات بغداد علاوه بر ارائه پیشنهادهای خود، خطوط قرمزی را نیز اعلام کردند و در نهایت پس از دو روز توافق کردند که مذاکرات جدیدی را در اواسط ماه ژوئن در مسکو برگزار کنند. پیشنهادهای ۱+۵

خبرگزاری فراسه نوشت: گروه ۱+۵ در نشست بغداد پیشنهادهایی را برای ارائه به ایران آماده کرده بود که شامل موارد ذیل می‌شد:

انتظارات: تعلیق کامل فعالیت‌های تاسیسات هسته‌ای قم؛ توقف غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد؛ انتقال اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد به خارج از کشور (حدود ۱۴۰ کیلوگرم).

مشوق‌ها: ارائه فوری سوخت مورد نیاز تاسیسات پژوهشی تهران و همچنین ایزوتوپ‌های پزشکی (که پیشنهاد جدیدی در مقایسه با پیشنهادهای قبلی محسوب می‌شود)؛ آغاز همکاری‌ها در موضوع پزشکی هسته‌ای. انجام ارزیابی درباره موضوع تاسیسات جدید و همکاری در مساله امنیت هسته‌ای؛ تعهد به عدم تصویب قطعنامه جدید در سازمان ملل علیه ایران در موضوع توسعه تسلیحات کشتار جمعی (فرانسه موضعش را در این مساله نرم کرده است)؛ تعهد آمریکا به کاهش شدت تحریم‌ها علیه ایران.

پیشنهادهای ایران

فرانس پرس آورده است که به گفته منابع دیپلماتیک غربی، ایران پنج پیشنهاد در مذاکرات بغداد ارائه کرد.

انتظارات: اذعان غیر مشروط به حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران؛ اذعان به اینکه ایران استفاده از تسلیحات کشتار جمعی را حرام می‌داند؛ اذعان به اینکه توافق همکاری میان ایران و آژانس به شکل خوبی ادامه دارد؛ گفت‌وگو درباره مسائل غیرهسته‌ای از جمله نقش ایران در منطقه، دزدان دریایی، تجارت مواد مخدر و تروریسم.

پیشنهاد: گفت‌وگو و مذاکره درباره غنی‌سازی ۲۰ درصد.

سکوت ایران درباره تحریم ها

این خبرگزاری غربی در ادامه گزارش خود نکات ذیل را نیز به عنوان مسائل خاص نشست بغداد عنوان کرده است: در نشست بغداد گروه ۱+۵ تقاضای ایران درباره گفت‌وگو در مسائل بحرین و سوریه را به علت عدم حضور این کشورها در مذاکرات رد کردند. تمام اعضای ۱+۵ از جمله روسیه و چین درباره توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد از سوی ایران توافق داشتند و آن را گام نخست اعتمادسازی عنوان کردند.

فرانس پرس می‌افزاید: به طور صریح در جریان مذاکرات بغداد به تحریم‌ها اشاره نشد. ایران برچیده شدن تحریم‌ها را درخواست نکرد و تمرکز خود را بر اذعان به حق غنی‌سازی‌اش قرار داده بود.