آثاری از ضرب و جرح نیست

در نخستین اظهارنظر، مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی‌قانونی استان تهران در خصوص پرونده مهسا امینی، گفته بود: با توجه به اینکه در فضای مجازی نسبت به اطلاع‌رسانی نادرست و غیرعلمی در خصوص خروج خون از گوش‌ها، شکستگی قاعده جمجمه و صدمه به احشای داخلی بدن متوفی اقدام کرده بودند، باید اعلام کنیم که در معاینه ظاهری و کالبدگشایی هیچ‌گونه آثاری از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت و آثار کبودی در اطراف چشم‌ها و شکستگی در قاعده جمجمه، مشاهده نشده است.

در کالبدگشایی تنه و شکم نیز هیچ‌گونه آثاری از خونریزی، له‌شدگی یا پاره‌شدگی در احشای داخلی بدن مشاهده نشده است. مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران همچنین تاکید کرد: در این میان آنچه نیازمند زمان است، تعیین علت فوت متوفی است که آن هم پس از مشخص شدن نتایج آزمایش‌های نمونه‌های برداشته‌شده و تجمیع آن با نتایج معاینه و کالبدگشایی پیکر و سوابق پزشکی به انجام خواهد رسید و در قالب گزارش رسمی سازمان پزشکی قانونی به مرجع قضایی ارائه خواهد شد.

گزارش پزشکی قانونی دو هفته دیگر

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز روز جمعه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به پرونده مهسا امینی گفت: در ابتدا اعلام شد خانم امینی مورد ضرب و شتم قرار گرفته، اما نتیجه بررسی‌ها از بیمارستان و گزارش پزشکی قانون و سایر گزارش‌ها نشان داد ضرب و شتمی صورت نگرفته و شکستگی جمجمه در کار نبوده است.

به گزارش همشهری آنلاین، وحیدی همچنین اظهار کرد: در مورد علت فوت ایشان باید منتظر نظر نهایی پزشکی قانونی باشیم که زمان‌بر است. براساس گزارش‌هایی که به ما داده شده اعلام کرده‌اند به نتیجه رسیدن این بخش از تحقیقات تا دوهفته طول می‌کشد، چراکه برخی از آزمایش‌ها زمان‌بر است.  پیش از این هم متخصصان نرورادیولوژی هیات بورد رادیولوژی وزارت بهداشت در پاسخ به استعلام ریاست سازمان نظام پزشکی درباره تصاویر «سی‌تی اسکن» منتشر شده از مرحوم مهسا امینی در بیانیه‌ای اعلام کردند که با توجه به استعلام ریاست نظام پزشکی، متخصصین نرورادیولژی هیات بورد رادیولوژی وزارت بهداشت، پس از بررسی تصاویر سی‌تی اسکن مغز مرحومه مهسا امینی اعلام می‌دارد در سی‌تی اسکن که به‌صورت فیلمبرداری از مانیتور تهیه شده است، خونریزی در پارانشیم مغزی، خونریزی اپیدورال و سابدورال دیده نمی‌شود.  به گزارش «ایسنا» در این بیانیه همچنین تاکید شده که نظریه تکمیلی پس از مشاهده اصل اطلاعات تصویری ارسال خواهد شد.

کلیه دوربین‌ها بازبینی می‌شود

همچنین مجید میراحمدی، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور درخصوص آخرین جزئیات پرونده مهسا امینی گفت: تلاش شده کلیه دوربین‌های شهری که در روز حادثه در مسیر تردد ایشان بوده است بازبینی شود که این از دستگاه‌های مسوول خواسته شده و منتظر ارسال فیلم‌ها هستیم. به صورت مستقل تحقیقات خود را مجزای از دستگاه‌های مسوول آغاز کردیم و به مکان حادثه مراجعه کرده و صحنه را بازسازی کردیم و همه مراحل طی شده را یک به یک کنترل کردیم.  

به گزارش «ایلنا»، میراحمدی تاکید کرد: کمیته تخصصی پزشکی متشکل از رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، رئیس سازمان نظام پزشکی و نماینده سه انجمن علمی جراحی، رادیولوژی و قلب ایران تشکیل شده است. کمیته در حال بررسی است و اطلاع‌رسانی لازم توسط اعضای این کمیته صورت خواهد گرفت. به گفته مسوولان پزشکی قانونی اعلام نتیجه بررسی‌ها از ۱۰ روز تا دو هفته زمان می‌برد، اما در حال تلاش هستند که این زمان را کوتاه‌تر کنند.

مجلس در حال پیگیری است

همچنین روز گذشته علی حدادی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس به «ایسنا» گفت: خانواده امینی مطمئن باشند که مجلس بر اساس وظیفه قانونی که دارد با جدیت ابعاد این پرونده را دنبال خواهد کرد. مجلس واقعیت را به خانواده امینی و مردم اطلاع خواهد داد. تاکنون بر اساس جمع‌بندی صورت گرفته خانم امینی مورد هیچ گونه ضرب و شتمی قرار نگرفته است. اما ما منتظر اعلام رسمی علت فوت از سوی پزشکی قانونی هستیم.  امجد امینی پدر مهسا امینی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: هنوز نتایج آزمایش‌های پزشکی قانونی به ما اعلام نشده است.