این درخواست پس از آن صورت گرفته که طی روزهای گذشته مفاد موجود در طرح بانکداری اسلامی با واکنش‌های بسیاری از سوی بسیاری از کارشناسان بانکی و حتی اصولگرایان مواجه شده است. از یکسو چندی پیش جمعی از روسای کل پیشین بانک مرکزی، اعضای هیات عامل، مدیران و مشاوران پیشین بانک مرکزی در نامه‌ای از طرح بانکداری جمهوری اسلامی در مجلس یازدهم انتقاد کردند و طرح بانکداری مجلس را مملو از اهداف متضاد توصیف کردند و از سوی دیگر برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس و جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز تاکنون مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند. در این میان مخالفان طرح بانکداری اسلامی معتقدند که این قانون به دنبال بستن دست بانک‌های خصوصی است. در چنین شرایطی روز سه‌شنبه قالیباف با تشکیل جلسه‌ای با مدیران بانک‌های خصوصی کشور تلاش کرد از نگرانی آنها بکاهد.

چرا رئیس مجلس با مدیران بانکی جلسه گذاشت؟

این دلجویی در شرایطی صورت گرفته است که پیش از این رئیس مجلس طی سخنانی در‌ ۳مرداد ماه در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی که در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفته بود: متاسفانه اقتصاد ما آلوده به رباست و ربا جنگ با خداست. کمتر از یک ماه پس از این اظهارات رئیس مجلس روز اول شهریورماه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران گفت: در جریان بررسی این طرح چندین بار نمایندگان این موضوع را مطرح کردند که بانک‌ها ربا می‌دهند در حالی که این حرف درست نیست، اینکه از تریبون جمهوری اسلامی در مجلس بگوییم که بانک‌ها ربا می‌دهند غلط است. رئیس مجلس گفت: همه عقود و قراردادهایی که در بانک‌ها بسته می‌شود مورد تایید شورای فقهی است. در آخرین زنجیره بعضا کار صوری با مجموعه بانک‌ها صورت می‌گیرد که غلط است و باید جلوی آن گرفته شود، اما این درست نیست که قوانین و مقررات را ندیده و بگوییم که بانک‌ها ربا می‌دهند. به دنبال همین سخنان بود که بسیاری حتی در فضای مجازی به او به خاطر تغییر مواضعش طی یک ماه در خصوص فعالیت بانک‌ها ایراد گرفتند.

در پی این واکنش‌ها بود که عبدالله گنجی، فعال رسانه‌ای روز ۵ شهریور طی توییتی نوشت: تخریب رئیس یک قوه هم نقد نیست هم تخریب یک شخص نیست‌(زمان روحانی هم بارها اینجا نوشتم) تقطیع سخنان رئیس مجلس توسط رسانه رسمی عجیب‌تر است. سخنان ایشان درباره ربای بانکی هیچ تناقضی ندارد چه رسد به تناقض ١٨٠درجه‌ای. هر دوبار می‌گوید ضوابط فقهی هست اما بعضا عمل نمی‌شود. قالیباف روز سه‌شنبه هم در سخنانش در جمع مدیران بانک‌های خصوصی یک بار دیگر سخنان روز اول شهریور ماه خود را این‌بار‌ با ادبیات دیگری تکرار و با بیان اینکه برخی از رسانه‌ها حرف‌های بنده را درخصوص ربوی بودن فعالیت بانک‌ها به صورت نادرست منتشر کردند، گفت: همه عقود و عملیات بانکی بدون ربا مبتنی بر فقه اسلامی و احکام مراجع بوده و هیچ شکی در آن نیست، اما این موضوع را همه ما می‌دانیم که در مرحله آخر که در پیشخوان شعب بانک‌ها اقداماتی انجام می‌شود، عملا بخشی از قراردادهایی که منعقد می‌شود، هم طرف بانک و هم مشتری می‌داند که مبلغ دریافتی در محل دیگری هزینه می‌شود، همچنین در بخش‌های دیگری مانند بازار سرمایه، بانک‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند و شبهاتی در این حوزه وجود دارد و نباید منکر آن شویم البته باید دقت و توجه کنیم که این‌گونه رفتارها، زحمات شبکه بانکی را بی‌اثر می‌کند.

قالیباف در ۲۲ شهریور چه گفت؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانش با بیان اینکه بانک‌ها تا ۶۰ درصد نقدینگی خود را وارد چرخه فعالیت‌های اقتصادی نمی‌کنند، ‌افزود: این در حالی است که مبالغی که در اختیار بانک‌هاست، سرمایه‌های مردم بوده و باید در چرخه اقتصاد قرار گیرد.  وی گفت: استفاده از ظرفیت بانک‌های خصوصی در ارتقای زیرساخت‌های کشور نیازمند رفع ناترازی بانک‌هاست. به گزارش «ایرنا» قالیباف اظهار کرد: امروز بار اصلی اقتصاد کشور بر دوش بانک‌هاست که هم فعالیت‌هایی را حتی خارج از حیطه ماموریت ذاتی خود انجام می‌دهند و هم باید جور عدم سرمایه‌گذاری خارجی را به دوش کشیده و جبران کنند.  قالیباف با اشاره به استاندارد نبودن فرآیندهای نظام بانکی در کشور گفت: این موضوع سبب می‌شود که اگر بانک‌های ایرانی بخواهند با سرمایه حداقلی با برخی بانک‌های بین‌المللی مراوده داشته باشند، امکان تبادل وجود دارد، اما برای قراردادهای وسیع بانکی این مبادلات به دلیل استاندارد نبودن بانک‌ها، امکان‌پذیر نیست.  

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه بانک‌ها به معنای واقعی بانک نبوده و تبدیل به بنگاه مالی شده‌اند، اظهار کرد: اگر بخواهیم استانداردهای نظام بانکی را به‌روز کرده و زمینه را برای مبادلات مالی با ارقام بالا فراهم کنیم، مدت زیادی زمان می‌برد و عملا این ظرفیت برای بانک‌های ما وجود ندارد که برای رفع این‌گونه مشکلات چاره‌اندیشی شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال قوانین حوزه بانک‌ها در مجلس نهایی خواهد شد، از مدیران بانکی خواست تا با تشکیل یک گروه کارشناسی و معرفی آن به مجلس، در جلسات کارشناسی کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور یابند و نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه کنند.  قالیباف با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت بانک‌های خصوصی برای بهبود زیرساخت‌های کشور که اغلب سودده بوده و توجیه اقتصادی دارد، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در زیرساخت‌ها منوط بر این است که ناترازی‌ها در کشور رفع شود، نخستین ناترازی که باید حل شود ناترازی بانک‌ها است.  رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک‌های خصوصی اگر به هر موضوع زیرساختی ورود کنند علاوه بر کسب سود مناسب کارهای بزرگی را نیز می‌توانند انجام دهند، تصریح کرد: ما در مجلس تمام قد پای این موضوعات ایستاده‌ایم تا اگر موانع و مشکلاتی وجود دارد آن را حل و فصل کنیم. قالیباف با بیان اینکه بانک‌ها بزرگ‌ترین فرصت برای توسعه کشور هستند، تاکید کرد: ما همه در یک کشتی قرار داریم که اگر هماهنگ عمل کنیم همه ما برنده هستیم.