HP دوباره شماره یک بازار کامپیوتر شد

گروه کامپیوتر- این روزها هیچ اتفاقی دور از ذهن نیست. در دنیای در حال تغییر امروز گاهی حتی فرض محال هم ممکن می‌شود چه رسد به موفقیت یک کمپانی در تجارت و جلو افتادن از رقبایش. حدود سه سال از رهبری محصولات Dell در بازار کامپیوتر و جاگذاشتن HP در جایگاه دوم می‌گذرد، اما حالا گویا HP دوباره جایگاه قبلی خودش را به دست آورده است.

بعد از فصل چهارم سال ۲۰۰۳، HP توانست در فصل گذشته یک بار دیگر حرف اول را در بازار کامپیوتر بزند.

براساس گزارش موسسات تحقیقاتی IDC و Gartner، میزان صادرات محصولات HP در فصل گذشته در مقایسه با همین زمان در سال ۲۰۰۵ با رشد ۴/۱۵درصدی به ۱۱۰هزار دستگاه کامپیوتر شخصی رسیده است.

این در حالی است که این میزان برای Dell در مقایسه با سال قبل تنها ۶/۳درصد افزایش پیدا کرده است.

به این ترتیب کارشناسان اعلام کرده‌اند سهم HP از بازار جهانی کامپیوتر تا ۳/۱۶درصد رشد کرده و در مقابل سهم Dell تا ۱/۱۶درصد افزایش داشته است.

«میکاکو کیتاگاوا» یکی از تحلیلگران Gartner در این مورد می‌گوید: «HP با ادامه این روند و جلب اعتماد بیشتر کاربران در سرتاسر دنیا می‌تواند به رشد قابل توجهی در بازار کامپیوتر برسد و این موضوع در واقع مقدمه‌ای برای شروع یک روند رقابتی در میان شرکت‌های تولیدکننده خواهد بود.»

با این وجود در بازار ایالات‌متحده هنوز هم Dell پیشتاز است. در آمریکا Dell با در اختیار داشتن ۱/۳۲درصد از سهم بازار جلوتر از Gateway، HP و Apple قرار دارد.

این جریان اما نتوانست سرمایه‌گذاران را برای آماده شدن گزارش درآمد سه‌ماهه سوم Dell منتظر نگه داشته و در نهایت به کاهش ۴درصدی سهام این شرکت در بازار بورس منجر شد.

براساس گزارش سایت تحلیلی ZACKS.com به این ترتیب ارزش سهام Dell به دنبال کاهش یک دلار و ۱۳ سنتی در هفته گذشته به ۲۳ دلار و ۵۷ سنت در هر سهم رسید.

در مقابل تمایل سرمایه‌گذاران به خرید سهام شرکت HP تا ۲درصد افزایش پیدا کرده است که این رشد ۲درصدی برابر با افزایش ۵۱ سنتی قیمت هر سهم بوده و در نهایت ارزش سهام این شرکت را به ۳۹ دلار و ۵۳ سنت در هر سهم رسانده است.

در همین حال پیش‌بینی کارشناسان نشان‌دهنده یک کاهش ۳۷درصدی در درآمد هر سهم Dell در فصل سوم است.

سخنگوی Dell هفته گذشته اعلام کرد به دلیل رقابت شدید در بازار و افت قیمت محصولات پیش‌بینی می‌شود وضعیت سهام این شرکت در بازار بورس با تهدید جدی روبه‌رو شود.

این در حالی است که به طور کلی صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی به سرتاسر جهان در این دوره با افزایش ۷درصدی به ۱/۵۹میلیون دستگاه رسیده است.