احمدی افزود: «با توجه به این امر ممکن است کاخ‌سفید بیش از پیش در مورد برجام حساس شده باشد و نخواهد با دادن امتیازی به ایران بهانه و اهرمی به جمهوری‌خواهان بدهد و از این طریق به‌موقعیت دموکرات‌‌‌‌‌‌‌ها لطمه بزند، در نتیجه اگر بتوانند بدون دادن امتیازی، همین یکی دو هفته آینده، برجام را نهایی کنند، ممکن است اقدام کنند، در غیر این‌صورت، این احتمال وجود دارد که برجام را به بعد از انتخابات موکول کنند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تحلیل خود از وضعیت فعلی احیای برجام، بیان کرد اظهارات سخنگوی کاخ‌سفید مبنی‌بر اینکه «اجرای مجدد برجام نباید مشروط به حل مسائل پادمانی بین ایران و آژانس شود»، تقریبا مشخص کرد گویا تنها مساله باقی‌‌‌‌‌‌‌مانده، مساله پادمان است.

احمدی باتوجه به توصیف‌هایی که طرف‌‌‌‌‌‌‌ مقابل از پاسخ جدید ایران داشته است، گفت: «در صحبت‌های اولیه سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا و در بیانیه‌‌‌‌‌‌‌ای که با سرعتی کم‌سابقه در پاسخ ایران منتشر کردند، مدعی شدند پاسخ ایران سازنده نیست. چند ساعت بعد از صحبت‌های سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا، این‌بار سخنگوی کاخ‌سفید مطرح کرد اجرای مجدد برجام نباید به وضعیت پادمان و تحقیقات آژانس درمورد مسائل مطروحه مشروط شود.»

این کارشناس سیاست خارجی اضافه کرد: «این اظهارنظر تقریبا مشخص کرد گویا تنها مساله باقی‌‌‌‌‌‌‌مانده، مساله پادمان است. قبلا در بندهای ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ متن نهایی که نماینده اتحادیه اروپا در ۸ اوت ارائه کرده بود، به مشکل پادمان میان ایران و آژانس پرداخته شده بود. در بند‌۱۲ ظاهرا به «قصد ایران» برای حل مسائل پادمانی تا روز اجرای مجدد برجام اشاره‌ شده بود. در همین رابطه گفته می‌شد ایران در پاسخ ماقبل آخر خود به موضوع پادمان نپرداخته بود و این امر این تصور را ایجاد کرده بود که گویا ایران با بندهای مربوطه در «متن نهایی» موافقت کرده است.»  وی افزود: «البته یک احتمال دیگر این بود که ممکن است ایران موافق نباشد و ترجیح داده باشد که نخست به مسائل دیگری از جمله تضمین‌‌‌‌‌‌‌ها و تحریم‌ها بپردازد و بعدا به مساله پادمان برگردد. اینطور که اکنون به‌نظر می‌رسد، گویا ایران در پاسخ آخر خود به مساله پادمان برگشته است.» احمدی در این‌خصوص ادامه داد: «با توجه به اینکه آقای رئیسی در نشست خبری خود خیلی محکم به مساله پادمان اشاره کرد و همچنین آقای امیرعبداللهیان هم در نشست مطبوعاتی که همراه با وزیرخارجه روسیه داشت، به تضمین و مساله پادمان پرداخته بود و اینکه سخنگوی کاخ‌سفید نیز تنها به این موضوع اشاره کرده است، به‌نظر می‌رسد مساله اصلی باقی‌مانده مساله پادمان است. البته اگر از بحث تضمین، مسائلی جزئی باقی نمانده باشد.»