«فلیپه بوربون»، ولیعهد اسپانیا با ستایش از «رضا دقتی»، خبرنگار عکاس ایرانی، به خاطر تلاش‌های او و همکارانش، جایزه بین‌المللی«پرینسیپه آستوریاس»، را در رشته «ارتباطات و انسانیت» به موسسه «نشنال جئوگرافی» اعطا کرد. این جایزه جمعه شب در مراسمی با شکوه که در آن پرچم جمهوری‌اسلامی ایران در کنار دیگر کشورهای دریافت‌کننده جایزه بین‌المللی «پرینسیپه آستوریاس» برافراشته شده بود، با حضور «صوفیا» ملکه اسپانیا، ولیعهد و «لتیسیا اورتیس» همسرش در شهر «اوبیدو» مرکز ایالت «آستوریاس» در شمال این کشور اروپایی به «جان فاهی» John Faheyرییس موسسه نشنال جئوگرافی داده شد.

جایزه یادشده که معتبرترین جایزه سالانه بین‌المللی اسپانیا به شمار می‌رود، شامل مبلغ ۵۰هزار یورو وجه نقد، یک مجسمه طراحی شده توسط «خوان میرو» هنرمند معروف اسپانیا و دیپلم افتخار است. ولیعهد اسپانیا ساعاتی پیش از آن در مراسمی دیگر به «رضا دقتی» یک جایزه ویژه اهدا کرده بود.

دقتی ۵۲ساله، متولد تبریز که در حال حاضر با موسسه نشنال جئوگرافی همکاری دارد، یکی از عکاسان خبری سرشناس جهان است که در طول نزدیک به سه دهه فعالیت حرفه‌ای، در کانون‌های بحران از خاورمیانه تا افغانستان و از رواندا تا بالکان فعالانه حضور داشته و تصاویری ماندگار از صحنه‌های تلخ جنگ، فقر، تبعیض، نابرابری و وضعیت اسفبار کودکان ثبت کرده است.

به گفته کارشناسان، «دوربین رضا، نگاهی حساس، تیزبین و کاونده دارد اما هرگز بی‌طرف نیست. در عکس‌های خبری او، همدلی و همدردی با انسان‌های محروم و ستمدیده موج می‌زند و شکوه و جلال ظاهری و نماهای پرزرق و برق، چشم دوربین او را نمی‌فریبد.»

جایزه «پرینسیپه آستوریاس» که جمعه شب، بیست و پنجمین دوره خود را برگزار کرد، هر ساله در ۸ رشته به افراد و موسسات برجسته جهانی که در راه خدمت به بشریت افتخار آفرینی کرده باشند، اعطا می‌شود.

این جایزه امسال در رشته هماهنگی به «صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)»، در رشته تحقیقات علمی و فنی به «خوان ایگناسیو سیراک» دانشمند اسپانیایی، در رشته ادبیات به «پاول اوستر» نویسنده نیویورکی، در رشته هنر به «پدرو آلمودوار» کارگردان نامدار اسپانیا، در رشته همکاری‌های بین‌المللی به «بیل گیتس»، مدیر مایکروسافت، در رشته علوم اجتماعی به «ماری رابینسون» رییس‌جمهوری سابق ایرلند و در رشته ورزشی به «تیم ملی بسکتبال اسپانیا» که امسال برای اولین بار در تاریخ این کشور مقام قهرمانی این رشته را در جهان به دست آورد، اعطا شد.