چهاردهمین نمایشگاه قرآن به کار خود پایان داد

نگاه سوم- دکتر حدادعادل با حضور در مراسم اختتامیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ضمن تجلیل از برگزیدگان این نمایشگاه از همه کسانی که در برپایی آن سهمی داشته‌اند به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کرد. رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که در سال، نمایشگاه‌های متعددی برگزار می‌شود، دو نمایشگاه قرآن و کتاب را در میان این نمایشگاه‌ها شاخص فرهنگی کشور دانست و گفت: نمایشگاه قرآن جزء سنت‌های ماه مبارک رمضان درآمده و تفرجگاه معنوی و شبانه مردم تهران است.

به گفته وی، این نکته که نزدیک به یک‌میلیون نفر در ماه مبارک رمضان از این نمایشگاه دیدن کرده‌اند یک رویداد فرهنگی در مقیاس جهانی به شمار می‌رود.

حدادعادل افزود: مطمئن باشید اگر این نمایشگاه به مذاق غربیان خوش می‌آمد آن را به عنوان یک رویداد بزرگ جهانی تبلیغ می‌کردند و حتی در داخل نیز اگر می‌فهمیدند که در جای دیگری از دنیا چنین نمایشگاهی بر پا شده که یک‌میلیون نفر از مردم در طول ۲۵ شب از آن دیدن کرده‌اند خیلی بیشتر به آن توجه می‌کردند.

وی در عین حال با بیان این‌که مردم ما قدرشناسند و روزهای روزه‌داری خود را با شب‌های حضور در نمایشگاه پیوند زده‌اند این امر را نعمتی برای جمهوری اسلامی ایران دانست و ادامه داد: غرض از انقلاب اسلامی و برپایی جمهوری اسلامی ایجاد انسان و جامعه‌ای اسلامی و قرآنی است، لذا اگر ما به صرف عنوان جمهوری اسلامی قناعت کنیم کار درستی نکرده‌ایم. اینها همه مقدمه‌ای است برای ایجاد یک جامعه اسلامی و قرآنی.

رییس مجلس با بیان این‌که حرکت ما باید به سوی زندگی قرآنی باشد و قرآن در متن زندگی ما قرار گیرد، اظهار داشت: ما معتقدیم قرآن سند هویت ما است. هویت ما اگر قرآنی باشد زندگی ما نیز باید قرآنی باشد.

رییس مجلس با طرح این پرسش که آیا جایگاه قرآن به این جنبه‌ها ختم می‌شود؟ به دوره‌های بعدی پس از دوره سید جمال‌الدین اشاره کرد که در آن بر اثر فشار تبلیغات غربی جامعه ما از قرآن فاصله بیشتری گرفت و افزود: حال با انقلاب اسلامی باید تلاش کنیم که قرآن وارد متن زندگی شود.

وی یکی از راه‌ها را استفاده از هنر دانست و با بیان این‌که هنر می‌تواند به تشخیص معانی و مفاهیم کمک کند، این نکته را که حقایق قرآنی با الفاظ فصیح نازل شده بدین معنا دانست که خداوند جمال را ابزاری برای پذیرفته شدن حقیقت انتخاب کرده لذا ما نیز باید این درس را فرا گرفته و آن را تعمیم دهیم.

حدادعادل لزوم استفاده از امکانات دیروز و امروز را برای دلنشین کردن قرآن یادآور شد و افزود: امکانات امروز همچون رایانه و وسایل صوتی و امکانات انتشاراتی باید مکمل هنرهای سنتی شود تا قرآن به خانه‌ها، افکار و دل‌ها راه پیدا کند.

برگزیدگان چهاردهمین نمایشگاه قرآنی

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف به پایان رسید.

در بخش هنری این نمایشگاه و در رشته «خوش‌نویسی نستعلیق» محمدصادق احدپور به عنوان نفر اول، فاطمه وصال به عنوان نفر دوم و عسگر محمدتبار به عنوان نفر سوم معرفی شدند. در این بخش و در رشته «خوشنویسی شکسته نستعلیق» علیرضا محبی، علی‌آقا حسینی و علیرضا بابایی و سیدجلیل قاسمی به ترتیب اول تا سوم شدند. همچنین در رشته «گرافیک» مسعود نجابتی به عنوان نفر اول و احسان پارسا به عنوان نفر دوم انتخاب شدند. در این بخش برگزیده سوم وجود نداشت.

از دیگر رشته‌های موجود در این بخش به نقاشی‌خط‌‌های به نمایش گذاشته شده می‌توان اشاره کرد که در آن به ترتیب احمدآریامنش، حمیدرضا اکبری و محسن توکلی به عنوان نفرات اول تا سوم برگزیده شدند. در رشته «خوش‌نویسی ثلث-نسخ-محقق» هم ترتیب مسعود فاضلی‌مقدم، محمد کاشانی‌آزاد و محمدتقی اسدی به عنوان نفرات اول انتخاب شدند.

آثار «حجمی» از دیگر رشته‌های موجود در این نمایشگاه بود که داوران در این بخش احمد عبدالمنافی را به عنوان نفر اول برگزیدند و در بخش «نگارگری» داوران رضا بدرو سماء،‌ روح‌ا... پروین و امیرحسین آقا میری را به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب کردند.

«خط معلی» از دیگر رشته‌های موجود در بخش هنری چهاردهمین دوره نمایشگاه قرآن است که به ترتیب محسن ابراهیمی، محمد سعید نقاشیان و سیده باهره پاکدامن نفرات اول تا سوم را در بر می‌گیرند.

در بخش کمیته‌های برتر قرآنی پس از بررسی‌ و ارزیابی برنامه‌ها و شاخص‌ها در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بخش‌های برتر اعلام شد. در این بخش رتبه اول به بخش کودک و نوجوان اختصاص یافت و رتبه دوم، از آن بخش پژوهش شد.

از دیگر بخش‌های این نمایشگاه، بخش مکتوب بود که در این بخش «آیت‌ا... جوادی آملی» و «فتیحه فتاحی‌زاده» به عنوان نفرات برتر اعلام شدند. در بخش پایان‌نامه‌های قرآنی هم «سیدحیدر طباطبایی» و «سیداحمد جعفری» برگزیده شدند و از «علی نصیری» و «محمد جواد اسکندرلو» به دلیل ارائه مقالات قرآنی تقدیر به عمل آمد.