پرستاران چه به لحاظ ماهیت کارشان در مراکز درمانی و تاثیرگذاری در فرآیند تولید و توزیع کالاهای حوزه سلامت و چه به لحاظ تعدادشان و پیامد آن تشکل‌های مرتبط‌شان، از جمله افراد و نهادهای قابل توجه به شمار می‌آیند. طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پرستاری کشور به عنوان فراگیرترین تشکل‌ پرستاری که شاید می‌توان آن را گسترده‌ترین تشکل در کنار سازمان نظام پزشکی قلمداد کرد، دارای ۵۲هزار عضو است که ۷۹۲ نفر از این تعداد می‌توانند به عنوان هیات‌مدیره برای فعالیت در ۸۸ شهر کشور انتخاب شوند.

برگزاری دومین دوره انتخابات نظام پرستاری آنگاه نمایان‌تر می‌شود که در نظر بگیریم به‌طور طبیعی بخشی از پرستاران کشور به هر دلیل و علتی عضو آن نیستند، با این حال به‌طور بالقوه می‌توانند به عضویت در آن و تقویت این نهاد سراسری گام بردارند. در صورتی که خانواده هر یک از پرستاران عضو نظام پرستاری را ۴نفر به شمار می‌آوریم، حاصل ضرب جمعیت کل خانواده نظام پرستاری به عدد ۲۰۰هزار نفر می‌رسد که در نوع خود چشمگیر است. افزون بر این برگزاری این انتخابات با توجه به اهمیت مقوله اقتصاد درمان و افزایش چشمگیر سرانه دارد و درمان در کشور آشکارتر هم می‌شود.

فارغ از عملکرد اعضای هیات‌مدیره اولین دوره این تشکل صنفی که از سال ۱۳۸۱ تا به حال مسوولیت دفاع از حقوق اعضا را عهده‌دار شده‌اند، به نظر می‌رسد که در صورت فراهم آوردن بستر مناسب برای افزایش تاثیرگذاری حضور این تشکل در فرآیند‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، می‌توان نقش عمده‌ای در بهبود شرایط را انتظار داشت.

گروه تشکل‌ها