طراحی‌های چشم‌نواز

گروه کامپیوتر - توجه مردم به چهره گوشی‌های موبایل روز به روز بیشتر می‌شود و در این راه سازندگان تلفن‌همراه مرتبا در حال تغییر محصولات خود متناسب با سلایق مردم هستند. سیلاس گراست، مدیر ارشد بخش طراحی گوشی‌های نوکیا است. او که متولد لندن است هم اکنون با یک تیم هفت نفره مسوولیت بخش طراحی نوکیا را بر عهده دارد که کار آنها سنجش علایق مردم و طراحی گوشی‌هایی است که از نظر چهره و کاربرد مورد استقبال مردم واقع شود. در این گفت‌وگو او از نحوه طراحی و اهمیت چهره تلفن‌های همراه توضیح می‌دهد.

آیا سازندگان تلفن‌همراه باید وسایل خود را با نیازهای مردم منطبق سازند یا اینکه مردم باید خود را با تلفن‌های همراه تطبیق دهند.

من معتقدم که تلفن‌های همراه باید خود را با نیازهای مردم هماهنگ سازند و دوست دارم شرایط به گونه‌ای پیش برود که مردم بتوانند از بین یک مجموعه آنچه را که با نیازهایشان متناسب است انتخاب کنند. هم اکنون ما در شرکت نوکیا تعداد متنوع و بیشتری را تلفن‌های همراه را مطابق سلایق و نیازهای افراد تولید می‌کنیم. در خود گوشی نیز امکاناتی برای اختصاصی کردن این وسایل پیش‌بینی شده است.

شما در مدت کوتاهی سری‌های جدیدی را به بازار عرضه کردید. آیا شما این موضع را مدنظر قرار می‌دهید که مردها به کاربرد عملی گوشی تلفن‌همراه توجه می‌کنند ولی خانم‌ها بیشتر به دنبال مدل‌ها و سبک‌های جدید هستند؟

به نظر من امروزه مردان نیز علاقه زیادی به مدل‌های جدید دارند و دوست دارند این گوشی‌های جدید را امتحان کنند. مردان همیشه دوست دارند جایگاه و موقعیت خود را به دیگران نشان دهند که نوع گوشی تلفن‌همراه می‌تواند به آنها در این امر کمک بسیاری بکند.

آیا هیچ آمار و ارقامی وجود دارد که موید گفته‌های شما باشد؟

آمار و ارقام بسیاری برای تایید این مطلب داریم. اما فقط آمار و ارقام نیست که اهمیت دارد. من معتقدم که هم مردان و هم زنان از فناوری پیشرفته استقبال می‌کنند و طرح‌های زیبا را نیز دوست دارند.

اطلاعات مردم نسبت به طرح‌ها و مدل‌ها افزایش یافته و همه می‌دانند که یک طرح خوب باید چه خصوصیاتی داشته باشد.

بسیاری از سازندگان تلفن‌همراه به سمت و سوی شکل و ظاهر و لوکس‌گرایی حرکت می‌کنند. فکر نمی‌کنید این دیدگاه لوکس‌گرایی تاثیر بدی بر زندگی مردم بگذارد؟

خیر، من فکر می‌کنم که لوکس‌گرایی و رفاه‌طلبی دوشادوش پیشرفت‌های فنی حرکت می‌کند و مردم هم، چنین انتظاری دارند. ما هم باید در کنار پیشرفت فنی طرح‌های زیبا و لوکس به مردم عرضه کنیم. مردم به دنبال وسایلی هستند که طراحی زیبایی داشته باشند و از مواد مرغوب ساخته شده باشند. این امری است که از فناوری و پیشرفت‌های فنی انتظار می‌رود. پس ما هم به آن اهمیت می‌دهیم.

شما اخیرا سری‌های جدیدی از گوشی‌های موبایل را با عنوان «لامور» طراحی کردید، طراحی این سری چه مدت طول کشید؟

این امر معمولا زمان زیادی وقت می‌گیرد. ما برای طراحی این سری‌ها حدود دو سال وقت صرف کردیم.

برای این کار چه عواملی را مدنظر داشتید و از چه چیزهایی الهام گرفتید؟

به عوامل زیادی توجه کردیم. تنوع نژادها را مدنظر قرار دادیم. از فرهنگ کشورهای آفریقای شمالی و قبایل مختلف الهام گرفتیم. به جوامع اسلامی و فرهنگ آن توجه کردیم و البته از طبیعت بسیار زیبای خاورمیانه هم الهام گرفتیم.

تا چه حد به نیازهای مردم اهمیت دادید و آنها را در طراحی خود مدنظر قرار دادید؟

فلسفه طراحی و نحوه طراحی وسایل ما نیازهای مردم است. ما محققان زیادی داریم که در خیابان‌ها از مردم در مورد سلایق و علاقه‌هایشان سوال می‌پرسند و آنها را مورد توجه قرار می‌دهند. آن چه برای ما اهمیت دارد این است که آن چه به بازار عرضه می‌کنیم مناسب نیازهای مردم باشد. ما تنها به رقابت فکر نمی‌کنیم. بلکه تحقیقات دقیق و گسترده‌ای انجام می‌دهیم. محققان خیابانی ما مردم‌شناسان ماهری هستند. آنها با تمام مردم از قشرهای مختلف گفت‌وگو می‌کنند و با سوالات مختلف به این نکته پی می‌برند که چه چیزی برای آنها مهم است و چه چیزی اهمیت ندارد، ما از مردم در مورد احساسات آنها سوال می‌کنیم و در حقیقت از آنها می‌پرسیم که چه محصولی بسازیم و این محصول چه طرح یا خصوصیاتی داشته باشد.

گرایش فعلی به سمت ساخت گوشی‌های کوچک‌تر است. آیا شما نیز از این گرایش تبعیت می‌کنید؟

نوکیا از هر گرایش جدیدی که به بازار بیاید کورکورانه تبعیت نمی‌کند. ما دوست داریم که خودمان این نوع گرایش‌ها را خلق کنیم. کار ما به این صورت است که عوامل و مواد مختلف را با هم ترکیب کنیم تا محصولات بسیار لوکسی بسازیم. البته محصولات کوچک و باریک نیز داریم که در راستای گرایش مذکور طراحی شده‌اند.

قبل از این که طرحی را به بازار عرضه کنید چه مدت در مورد آن تحقیق می‌کنید؟ آیا تیم خاصی برای این کار دارید؟

تحقیقات ما همیشه در حال جریان است. من هم‌اکنون هفت طراح ماهر دارم که با آنها کار می‌کنم. این هفت نفر طراحان صنعتی بسیار باتجربه هستند. از طرفی تیم مخصوصی داریم که روی رنگ‌ها و مواد کار می‌کنند. این تیم هسته مرکزی ما را برعهده دارند.

آیا در پی این هستید که نظر مردم را نسبت به گوشی‌های فعلی تغییر دهید و آنها را به سمت مدل‌های جدیدتر جلب کنید؟

مردم می‌توانند هر نظری داشته باشند و تغییر آن وابسته به افراد و شرایط مختلف دارد. برخی از مردم با مدل‌های قبلی کنار می‌آیند اما خیلی از آنها هم به دنبال مدل‌های جدیدتر هستند. چون دوست دارند همگام با مدل‌ها و طرح‌های روز حرکت کنند.

فکر می‌کنید چه خصوصیاتی بیشتر مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد؟

به نظر من مهم‌ترین خصوصیت مورد توجه مصرف‌کنندگان کامل بودن یک تلفن همراه است. یعنی مصرف‌کننده ابتدا در نظر می‌گیرد که گوشی تلفن همراهش از نظر امکانات کامل باشد. بعد هم خصوصیات ظاهری مثل رنگ و شکل و طرح‌های آن مورد توجه است.

به نظر می‌رسد گوشی تلفن‌همراه با توجه به خصوصیات دیجیتالی در واقع به یک کامپیوتر تبدیل شده است، آیا سازندگان تلفن همراه فعلــی را می‌توان غول‌های کامپیوتری آینده به حساب آورد؟

سازندگان گوشی تلفن‌های همراه به ویژگی‌های دیجیتالی آن مثل دوربین بسیار توجه می‌کنند. یکی از مدل‌های دیجیتالی ما دارای تصاویر دیجیتالی آماده است و علاوه بر تقویم به کنفرانس ویدئویی هم مجهز است. در اینجا طراحی ما با کامپیوترو فناوری پیشرفته پیوند خورده است. در این مدل دستگاه پخش MP۳ هم لحاظ شده است. مدل های ما روزبه‌روز هم پیشرفته‌تر می‌شوند.

طراحی یک گوشی تلفن‌همراه به معنای طراحی رنگ، ظاهر و بسیاری از عوامل دیگر است. چگونه بین این عوامل ارتباط برقرار می‌کنید.

ما با هم به عنوان یک تیم کار می‌کنیم. تیم ما متشکل از مهندسان و طراحان است. ما با همدیگر کار می‌کنیم تا در نهایت یک محصول کامل را تولید کنیم. ما با گردآوری این مجموعه می‌توانیم گوشی کوچک بسازیم، دوربین مناسب برای آن طراحی کنیم و سپس به آن طرحی زیبا بدهیم. بین عوامل ما یک رابطه همکاری و همزیستی وجود دارد یعنی مهندسان و طراحان ما به یکدیگر نیاز متقابل دارند. این کار ما یک مجموعه طراحی کامل است.

فناوری ما تا حد زیادی به فناوری سه‌بعدی(۳D) وابسته است. ما با گروه تولیدی و نتیجه‌گیری از تحقیقات به این تصمیم می‌رسیم که مردم چه می‌خواهند. سپس ایده مناسب مطرح می‌شود . با توجه به عوامل مختلفی که از آنها الهام می‌گیریم محصول را طراحی می‌کنیم. من فکر می‌کنم وجود رابطه همزیستی بسیار مهم است.

چرا گوشی‌های تلفن‌همراه طراحی پیچیده‌ای ندارند؟

در ساخت گوشی تلفن‌همراه هدف این نیست که طرحی مثل کنترل تلویزیون پیچیده و پر از دکمه باشد، به طوری که حتی نمی‌توان فهمید که چه‌ طوری باید از آن استفاده کرد. در طراحی گوشی تلفن‌همراه از فناوری بسیار پیچیده و مهندسی پیشرفته استفاده می‌کنیم، اما سعی داریم که نحوه استفاده از آن تا حد ممکن ساده باشد.

همان‌طور که می‌دانید همه مردم توانایی خرید گوشی‌های لوکس و بسیار گران را ندارند و خیلی‌ها بیشتر به نیاز خود اهمیت می‌دهند تا به لوکس بودن گوشی. آیا این طور نیست؟

دقیقا همین‌طور است. نوکیا از این لحاظ در بازار موفق بوده است و خیلی خوب هم عمل کرده است. که البته این به خاطر گستردگی محصولات نوکیا بوده است.

در تمامی کشورها گوشی‌های تلفن‌همراه به خوبی شناخته شده و معروف هستند. آیا شهرت گوشی‌ها با طراحی آنها ارتباط دارد؟ آیا ویژگی خاصی مثل سادگی در این امر دخیل است؟

ببینید، شهرت یک گوشی تلفن‌همراه با طراحی محصول ارتباط مستقیم دارد. مفهوم سادگی به کارکردهای پایه‌ای تلفن‌همراه نیست، بلکه منظور از سادگی آسان بودن استفاده از تلفن‌همراه است. منظور از سادگی این است که فناوری را برای مردم قابل استفاده کنیم. درست نیست که تصور ما از فناوری پیشرفته پیچیدگی گوشی باشد و سادگی آن مفهوم عدم پیشرفته بودن آن را به همراه داشته باشد. ما باید طرحی را ارائه کنیم که مردم آن را دوست داشته باشند و این نکته بسیار مهمی است. من فکر می‌کنم اکثریت مردم به دنبال طرحی هستند که استفاده از آن راحت و کاربردی باشد، زیبا باشد و منعکس‌کننده نیازهای شخصی افراد باشد.