احتمالا گوشه و کنار خیابان‌های اصلی و اطراف میادین تیپ‌های ویژه پلیس را دیده‌اید که خودرویی با رنگ سبز تیره عقب‌تر ایستاده و مانند نگین انگشتری، موتورسواران سیاه‌پوش آن را احاطه کرده‌اند. اگر شهروند عادی هستید، نگران نشوید، آنها قرار است در طرح «مبارزه با زورگیری و قرارگاه مبارزه با سرقت‌های خشن» نفس سارقان و زورگیران را بند بیاورند.

سرقت ۲۰ هزار دستگاه خودرو در ۴ ماه

بر اساس آماری که پلیس اعلام کرده است، تنها در چهار ماهه اول امسال، ۲۰ هزار دستگاه خودرو سرقت شده است. آمار تاسف‌بارتر آنکه ۹۱درصد آنها ساخت داخل بوده‌اند و سارقان با خیال آسوده‌تری از سیستم ایمنی آن عبور کرده‌اند. گذشته از سارقان خودرو که بی‌صدا و بدون نمایش کارشان را انجام می‌دهند، خفت‌گیران و سارقانی پا به عرصه جامعه گذاشته‌اند که در روز روشن، در میان ترافیک یا یک خیابان شهر که همه در تردد عادی هستند، به طعمه‌شان حمله می‌کنند، اسلحه سرد یا گرمی به طرفش نشانه می‌روند و زندگی‌اش را در چشم به هم زدنی می‌برند و در کنارش سلامت روانی‌اش را برای عمری غارت می‌کنند. در شبکه‌های اجتماعی نمایش خشونت‌های اخیر بسیار سر و صدا کرده و اتفاقا پلیس در هر مورد موفق به دستگیری متهمان و سارقان شده است.

مجموعه خشونت‌های پایتخت و امنیت بربادرفته شهروندان، پلیس را به این نتیجه رساند که نیاز است برای مقابله با موج جدید سرقت‌ها و باج‌گیری‌ها و یقه‌گیری‌ها، قرارگاهی راه‌اندازی کند. البته به نظر می‌رسد مجموعه پلیس قرار است با ظاهری جدید و شاید نیروهایی تازه نفس، امنیت پایتخت را تامین کند. سال‌های سال است که پلیس با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارد و کمبود نیروی خود را نه آنکه اعلام و عیان نکند، اما چندان برای آن تبلیغ نمی‌کند، برخی منابع آگاه اعلام کرده‌اند که با تزریق منابع تازه و ویژه قرار است با جرایم مختلف برخورد شود، اما تمرکز بیشتر روی سرقت و سرقت‌های خشن دارد به همین دلیل با ظاهر تازه‌ و تجهیزات و خودروهای گشت‌زنی سبزرنگ ویژه در خیابان‌های اصلی پایتخت مستقر شده‌اند تا ابهت‌شان مجرمان را بگیرد.

گشت‌های ضربتی ردگیری سارقان

سال‌های بسیاری است که اعلام می‌شود که احساس ناامنی موجود در میان شهروندان بیش از ناامنی موجود و واقعی است، این احساس ناامنی، پس از وقایع اخیر که تنها محدود به یک سال یا چند ماه اخیر نمی‌شود، تشدید شده و پلیس قرارگاه‌های مجزایی برای تامین امنیت شهروندان در نظر گرفته است. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت گفته است: «ماموریت اصلی پلیس‌ پایتخت مقابله جدی با سارقان و پدیده سرقت است. پی‌جویی جرم سرقت از لحظه وقوع در دستور کار قرار دارد و به محض وقوع هرگونه سرقت، دستگیری سارقان به سرعت در دستور کار گشت‌های ضربت قرار خواهد گرفت.»  راه‌اندازی گشت‌های ویژه و ضربتی خودرویی و موتوری، آن هم با ظاهری تازه مورد سوال بسیاری است. حتی برخی شهروندان، نگران وقوع اتفاقی تازه‌ شده‌اند و با چشمانی پرسوال از مقابل ماموران عبور می‌کنند.

سردار رحیمی همچنین گفته است: «تمرکز ماموریت‌های پلیس برای مقابله جدی، همه‌جانبه با سرقت، زورگیری و سرقت‌های خشن است. به شهروندان این اطمینان را می‌دهیم که با همه توان برای مقابله با سارقان و زورگیران به میدان آمده و مقتدرانه با این افراد که با عملکرد خود امنیت و آرامش و احساس امنیت شهروندان را به مخاطره می‌اندازند، برخورد خواهیم کرد.»

رئیس پلیس تهران این نوید را داده است که گروه ویژه پلیس در محورهای اصلی و فرعی شهر و حتی کوچه و پس‌کوچه‌های شهر به دنبال سارقان خواهد بود.  او اعلام کرده است که «تمهیدات لازم را برای کاهش حضور یگان‌های ۱۱۰ در محل‌های اعلام شده به کار گرفته‌ایم.» محل‌های اعلام شده که احتمالا به تدریج افزایش پیدا می‌کند، شامل میادین شهر و خیابان‌های اصلی شهر می‌شوند. احتمالا پلیس با استقرار درصدی از یگان ویژه خود، تلاش دارد حضور آنها را در شهر جا بیندازد و پس از آن تعداد آنها و مراکزی را که در آن مستقر شده‌اند، افزایش دهند. به همین دلیل است که این قرارگاه عنوان دائمی را گرفته است. 

دلایل متعدد برای افزایش ناامنی‌های اخیر می‌توان برشمرد، اما یکی از اصلی‌ترین آنها می‌تواند شرایط اقتصادی باشد که روز به روز حلقه تنگ‌تری برای شهروندان می‌سازد و بالطبع برخی را به سمت تخلفات خرد و درشت سوق می‌دهد.  آن طور که سردار رحیمی در مورد وضعیتی که سارقان خرده‌پا و زورگیران که به دلیل مصرف مواد مخدر اقدام به سرقت و زورگیری می‌کنند، گفته است که سارقان معتاد به محض دستگیری برای مدت حداقل ۶ ماه تحویل مراکز بازپروری خواهند شد و پس از آن به اتهامات آنها رسیدگی خواهد شد.

۱۲۰ کلانتری در لیست انتظار تاسیس

جمعیت ۸ تا ۱۲ میلیونی تهران که روز و شب در نوسان و باز افزایش و کاهش است و قوم هزار رنگی است از هر زبان و نژاد و غوغای ذهنی و خیالی که در پایتخت گرد هم آمده‌اند. جمعیتی که سال‌به سال مهاجران تازه‌تری آن را رنگ دیگری می‌زنند. این جمعیت برای سال‌های سال است که توسط ۸۰ کلانتری مستقر در شهر، حفاظت می‌شوند. احتمالا درصدی از آنها نیز تجربه تلخی از عدم حضور به موقع پلیس را داشته باشند. در اواخر دهه ۸۰، شورای امنیت کشور مصوبه‌ای داشت که مقرر شد تعداد کلانتری‌ها به ۲۰۰ واحد افزایش پیدا کند. این اتفاق رخ نداده است ولی ممکن است در آینده این اتفاق بیفتد.