بررسی وضعیت آلاینده‌های آسمان پایتخت نشان می‌دهد، برخلاف سال‌های گذشته که متهم اصلی آلودگی هوای تهران، خودروسواران و شهروندان، بودند و ذرات کمتر از ۵/ ۲ میکرون نقش اصلی را در افزایش آلودگی هوای تهران بازی می‌کردند، درحال‌حاضر متهم اصلی گاز دی‌اکسیدگوگرد است که به اندازه همان ذرات کمتر از ۵/ ۲ میکرونی سلامت شهروندان را تهدید می‌کند و عامل بخش زیادی از مرگ‌ومیرهای سالانه است.

آلودگی گوگرد یا به عبارتی «گاز مخرب ریه» در آسمان تهران به لحاظ شاخص میزان آلودگی دی‌اکسید گوگرد، در روزهای اخیر در هوای پایتخت چندبرابر مدت مشابه سال گذشته شده است و همین موضوع آژیر خطر را برای سلامت شهروندان تهرانی به صدا در آورده است.

گوگرد علاوه بر آنکه سیستم دفاعی ریه را به‌شدت تضعیف می‌کند، منجر به نارسایی تنفسی و بیماری‌های قبلی و ریوی می‌شود. تضعیف سیستم دفاعی ریه در شرایطی که ویروس مرگبار کرونا، مستقیم به ریه حمله می‌کند، می‌تواند اثرات زیانبار این بیماری را دوچندان کند و در نتیجه آسیب پذیری شهروندان را افزایش دهد. اتفاقی که نه تنها در شهر تهران بلکه در سایر کلان‌شهرها نیز به‌دلیل جنگ مازوتی شکل گرفته، ممکن است رخ دهد و هنوز اقدام موثری برای کنترل و مدیریت آن انجام نشده است. به‌ویژه آنکه غلظت این گاز در هوا طی روزهای گذشته درحال افزایش بوده است. بی‌عملی مدیران شهری از یکسو و عدم تعیین تکلیف نیروگاه‌ها و صنایع مازوت‌سوز از سوی دیگر سبب شده طی بیش از یک ماه و نیم اخیر که میزان آلایندگی گوگرد به سطح هشدار رسیده است، هیچ اقدام مشخصی انجام نشود. کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه محیط‌زیست و کنترل کیفیت هوا امروز در صفحه باشگاه اقتصاددانان علاوه بر بررسی زوایای مختلف آلودگی هوای پایتخت در سال‌جاری، مهم‌ترین راهکارهای احتمالی برای پاتک به این نوع آلودگی را مطرح کرده‌اند.