بیش از 8هزار دستگاه تلفن بی‌سیم غیرمجاز در سطح کشور جمع‌آوری شد

ایلنا- تعداد ۸هزار و ۹۵۷ دستگاه «تلفن بی‌سیم غیرمجاز» در تابستان سال‌جاری توسط ادارات ارتباطات رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سطح کشور جمع‌آوری و ضبط شد. تعداد دستگاه‌‏های ضبط شده در مراکز ارتباطات رادیویی شامل، مرکز شمال ۳هزار و ۹۷۴دستگاه، مرکز شمال‌شرق ۳هزار و ۳۹۳دستگاه، مرکز شمال‌غرب ۶۰دستگاه، مرکزی ۱۷۹دستگاه، مرکز جنوب ۸۲۴دستگاه و مرکز جنوب‌شرق ۵۲۷دستگاه است.

براساس این گزارش، از آن جا که آثار ناشی از استفاده دستگاه‌‏های تلفن بی‌سیم غیرمجاز، ارتباطات رادیویی شبکه‌‏های نظامی، انتظامی و امنیتی و همچنین شبکه‌‏های رادیویی امور زیربنایی مانند مخابرات، ناوبری هوایی و دریایی، خطوط انتقال نیرو و پخش صدا و تصویر را با اختلال مواجه می‌‏‌کند، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به شناسایی و جمع‌آوری این گوشی‌ها اقدام می‌کند.

همچنین به دلیل اینکه دستگاه‌‏های غیرمجاز مذکور باعث اختلال بر روی شبکه‌‏های بی‌سیم مراکز امدادرسان، نیروهای انتظامی و نظامی و شبکه ناوبری هوایی کشور می‌‏شوند، جمع آوری و ضبط خواهند شد.

مجهز بودن به کد ایمنی رقومی از مشخصات مهم تلفن‌بی‌سیم مجاز است. این شناسه بین دستگاه ثابت و گوشی تلفن بی‌سیم مشترک است و هر دستگاه تلفن بی‌سیم از کد واحد استفاده می‌کند. بنابراین گوشی تلفن بی‌سیم مجهز به کد ایمنی رقومی فقط با دستگاه ثابت خود ارتباط برقرار می‌‏کند که مانع هم‌شنوایی و یا سرقت بوق توسط سایر استفاده‌کنندگان تلفن بی‌سیم می‌‏‌شود و تلفن‌هایی که فاقد این ویژگی باشند «غیرمجاز» محسوب می شوند.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شناسایی و ضبط تلفن‌‏های بی‌سیم غیرمجاز در سال‌جاری نیز ادامه دارد و برخورد قاطعانه از سوی نیروی انتظامی و قوه‌قضاییه با متخلفان و استفاده‌‏کنندگان این تجهیزات صورت خواهد گرفت.

در ۳ماه اول سال‌جاری نیز تعداد هزار و۲۲دستگاه «تلفن‌بی‌سیم غیرمجاز» توسط ادارات ارتباطات رادیویی سازمان در سراسر کشور جمع‌آوری و ضبط شد.