کارکرده‌های پرابهت

مریم عسگری- بازار خریدوفروش گوشی تلفن‌همراه، به ویژه گوشی‌های کارکرده، این روزها شاهد تحول و تغییرات زیادی در زمینه قیمت و عرضه گوشی است. به گزارش خبرنگار ما، دامنه این تحولات تا آنجا پیش رفته است که در حال حاضر انواع مدل‌های مختلف گوشی کارکرده در بازار کمیاب است و در صورت یافت شدن، قیمت بسیار بالاتری نسبت به حدود یک ماه گذشته دارند.

به طوری که قیمت انواع گوشی کارکرده نسبت به یک ماه پیش حدود ۱۰ تا ۱۵درصد و قیمت انواع گوشی آکبند حدود ۲ تا ۵درصد افزایش یافته است.

یک فروشنده انواع گوشی در پاساژ علاءالدین گفت: «طی ۱۵ تا ۳۰روز گذشته، بازار خرید و فروش گوشی تلفن‌همراه شاهد تحولات خوب و خوشایندی برای شاغلان این صنف بود. چرا که با افزایش تعداد متقاضیان گوشی تلفن‌همراه، میزان خرید و فروش انواع گوشی، به ویژه گوشی‌های کارکرده بالا رفته است.»

وی به افزایش قیمت برخی از مدل‌های گوشی به دلیل تقاضای زیاد برای این مدل‌ گوشی‌ها اشاره کرد و گفت: «با افزایش تقاضا برای برخی از مدل‌های گوشی تلفن‌همراه، عرضه‌کنندگان و فروشندگان گوشی تلفن‌همراه با تصور افزایش قیمت این گوشی‌ها از فروش این مدل‌ها خودداری می‌کنند که این اقدام عرضه‌کنندگان و فروشندگان، باعث افزایش قیمت برخی از مدل‌های پرطرفدار گوشی تلفن‌همراه می‌شود.»

شاهین شادفر، یکی از فروشندگان انواع گوشی تلفن‌همراه در پاساژ علاءالدین است. وی گفت: «قیمت انواع گوشی کارکرده نسبت به حدود یک ماه پیش در حدود ۱۰ تا ۱۵درصد افزایش یافته است که البته این قیمت‌ها بستگی به تمیزی گوشی و سلامت گوشی دارد.

به گفته وی در حال حاضر مدل V۳ موتورولا، N۷۰ نوکیا، D۶۰۰ سامسونگ و W۷۰۰ و W۸۰۰ سونی اریکسون در ردیف پرتقاضاترین گوشی‌های کارکرده بازار هستند که به ترتیب با قیمتی حدود ۱۱۵، ۲۴۰، ۲۰۰، ۱۹۰، ۲۳۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

این فروشنده معتقد است پس از پایان واگذاری سیم‌کارت‌های ۱۵۰هزار تومانی شاهد ثبات مجدد در بازار خرید و فروش انواع گوشی خواهیم بود.

در حال حاضر بهای گوشی کارکرده نوکیا مدل N۹۰ حدود ۳۰۰هزار تومان، نرخ گوشی کارکرده سامسونگ در مدل‌های D۵۰۰، D۵۱۰ حدود ۱۷۰هزار و ۱۸۰هزار تومان و نرخ گوشی‌ موتورولا در مدل‌های V۳ و L۶ حدود ۱۱۵ و ۹۰هزار تومان است.

این در حالی است که قیمت مدل‌های آکبند این گوشی‌ها نسبت به یک ماه پیش در حدود ۵هزار تومان افزایش یافته است.

به عنوان مثال، گوشی نوکیا، در مدل‌های N۷۰ و N۷۱ که پرفروش‌های بازار این گوشی بودند در حال حاضر با قیمت حدود ۳۳۰ و ۳۹۰هزار تومان به فروش می‌رسند که نسبت به ماه گذشته در حدود ۱۰ تا ۲۰هزار تومان افزایش قیمت داشته‌اند.

افشار فروتن لاریجانی رییس انجمن فروشندگان تلفن همراه نیز در این زمینه گفت: «با توجه به گرانی گوشی‌های آکبند، متقاضی برای گوشی‌های کارکرده افزایش یافته است و افرادی که توانایی خرید گوشی‌های گران‌قیمت را ندارند به خرید گوشی‌های کارکرده روی می‌آورند.»

وی افزود: «با توجه به افزایش تعرفه‌ها، بحث واردات گوشی بسیار کمرنگ‌ است و گوشی‌های قاچاق در بازار کشور فراوانند که شرکت مخابرات برای جلوگیری از عرضه گوشی‌های قاچاق، تنها گوشی‌هایی را ثبت می‌کند که در دستگاه‌ های موجود قابل شناسایی باشند».

شاهین پیراسته نیز که برای خرید گوشی به پاساژ علاءالدین مراجعه کرده است گفت: «دست روی هر گوشی که می‌گذارم با قیمت بالایی مواجه می‌شوم. اگر هم بخواهم گوشی گران‌قیمت خریداری کنم برایم صرف ندارد. چرا که به محض بازشدن پلمب آن حدود ۴۰درصد از قیمت آن می‌افتد».

برخی از گوشی‌های آکبند بازار نیز فاقد ضمانت هستند. به عنوان مثال موتورولا که به عنوان یکی از مارک‌های پرطرفدار در بازار مطرح است فاقد ضمانت است.

یکی از فروشندگان معتقد است، گوشی‌های موتورولا فاقد ضمانتنامه هستند. اما با این حال تقاضا برای مدل‌های مختلف این مارک در بازار بسیار زیاد است.

صادق شافعی، یکی دیگر از فروشندگان گوشی موبایل، افزایش تقاضاها که در نتیجه آغاز واگذاری سیم‌کارت‌های ۱۵۰هزار تومانی به متقاضیان ایجاد شده است را از دلایل عمده کمیاب و گران‌شدن گوشی‌های کارکرده می‌داند.

وی معتقد است، بازار خرید و فروش گوشی هر از چندگاهی دچار یک رکود و پس از آن یک شوک می‌شود که این مساله در نوسانات قیمت گوشی بسیار موثر است.