درحالی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست روز پنج‌شنبه، میزان تولید خود را برای جلوگیری از تداوم کاهش قیمت‌ها ۲/۱میلیون بشکه در روز کاهش داده، دبیرخانه این سازمان از کاهش قیمت سبد نفتی اوپک خبر داده است. در عین حال، به دنبال تصمیم اوپک، بهای نفت در بورس نیویورک با ۷۰ سنت افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه به ۲/۵۹‌دلار افزایش یافت. تصمیم اوپک در نشست دوحه برای کاهش ۲/۱میلیون بشکه عرضه نفت به بازارها فراتر از پیش‌بینی‌ها بود

سهم صادرات نفت ایران ۱۷۶ هزار بشکه کاهش یافت

دنیای اقتصاد- سرانجام کشورهای صادرکننده نفت خام که در قالب سازمان اوپک دور هم جمع شده‌اند، روز پنج‌شنبه گذشته با اتخاذ تصمیمی که فراتر از پیش‌بینی‌ها است، جور کشورهای صادرکننده نفت غیر عضو اوپک را نیز کشیدند، تا یک‌میلیون و ۲۰۰هزار بشکه نفت‌خام از مجموع یک‌میلیون و ۵۰۰هزار بشکه مازاد موجود در بازار جهانی کاهش یابد.

بر این اساس ۱۱کشور عضو در اجلاس اضطراری دوحه پایتخت قطر قبول کردند که هر کدام میزان مشخصی از سهمیه قبلی خود در اوپک را کاهش داده و به سقف تولید تازه‌ای قانع شوند تا بلکه قیمت‌ها از خطر سقوط آزاد نجات یابد. پیش از این به‌رغم تحولات چند روز اخیر بازار جهانی نفت شاهد سقوط سریع قیمت‌ها بود که در یک سال اخیر بی‌سابقه تلقی شده است.

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که اوپک در نشست دوحه موافقت کرد که در مجموع یک‌میلیون و ۲۰۰هزار بشکه نفت‌خام صادراتی به بازارهای جهانی را کاهش داده و سقف عرضه را به ۲۶میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برساند. سایت اوپک که دیروز از مقر وین تصمیم وزرای کشورهای صادرکننده نفت را مخابره کرد سهم ایران از این کاهش وسیع را رقم چشمگیر ۱۷۶هزار بشکه اعلام کرد، که باید از دهم آبان‌ماه (اول نوامبر) اجرایی شود. ایسنا نیز دیروز نوشت که با تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید نفت‌خام، ایران میزان تولید خود را از اول نوامبر (۱۰ آبان) معادل ۱۷۶هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، ۱۱ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روز جمعه اعلام کردند که درپایان نشست خود در دوحه ـ پایتخت قطر ـ تصمیم گرفته‌اند که با هدف جلوگیری از تداوم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، تولید نفت‌خام این سازمان را به میزان یک‌میلیون و ۲۰۰هزار بشکه در روز کاهش دهند.

به گزارش پایگاه اینترنتی سازمان اوپک، بر این اساس بالاترین میزان کاهش تولید به عربستان مربوط می‌شود که تولید نفت‌خام خود را به میزان ۳۸۵هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

ایران پس از عربستان از بالاترین میزان کاهش برخوردار است و پس از آن کشورهای ونزوئلا و امارات به ترتیب با ۱۳۸هزار و ۱۰۱هزار بشکه کاهش قرار دارند.

در میان کشورهای عضو اوپک قطر و اندونزی به ترتیب با روزانه ۳۵هزار و ۳۹هزار بشکه کاهش تولید، کمتر از بقیه، جریان عرضه نفت خود را کاهش خواهند داد.

براساس توافقی که در نشست اضطراری اوپک در قطر صورت گرفته است، تولید واقعی روزانه اوپک به ۲۶میلیون و ۳۰۰هزار بشکه در روز می‌رسد که باید از روز اول نوامبر اجرا شود.

این نخستین بار طی دو سال گذشته است که سازمان اوپک با کاهش تولید گروهی موافقت می‌کند و آخرین بار این سازمان در سال ۲۰۰۴ و هنگامی که بهای نفت معادل ۴۰دلار در هر بشکه بود، حجم تولیدش را کاهش داده‌ بود.

تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای کاهش تولید، همه اعضای این سازمان به جز عراق را در بر می‌گیرد.

درحالی ‌که قیمت نفت در بازارهای جهانی از ماه جولای که در جریان مناقشات خاورمیانه به رقم بی‌سابقه ۷۸دلار در بشکه رسیده بود، اکنون حدود ۲۰درصد افت کرده است، اوپک سعی دارد با این کار به افزایش مجدد بهای نفت‌خام در بازارهای جهانی کمک کند.

این در حالی است که روز پنج‌شنبه و پیش از برگزاری نشست اوپک، نفت‌خام آمریکا و برنت هر دو زیر ۶۰دلار در هر بشکه معامله شد.

در حالی‌که بهای نفت‌خام در سال‌جاری به شدت نوسان داشته و تحت تاثیر تنش‌های ژئوپولتیکی و مشکلات تولید بوده است، تحلیلگران معتقدند که با راه‌اندازی خطوط تولید جدید نفت، انتظار نمی‌رود که بهای نفت در آینده نزدیک به رکوردی که سه ماه پیش به جا گذاشته بود نزدیک شود.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت در حالی از کاهش تولید خبر داده‌اند که گفته‌اند احتمال کاهش بیشتر تولید در ادامه سال‌جاری وجود دارد.

نشست عادی بعدی سازمان اوپک در ماه دسامبر ۲۰۰۶ در شهر آبیجان ـ نیجریه ـ برگزار خواهد شد.

بیانیه اوپک و تعیین میزان کاهش سهمیه‌ها

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست مشورتی در دوحه قطر تولید نفت خود را به میزان ۲/۱میلیون بشکه در روز کاهش داد.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه اوپک، با این تصمیم میزان تولید واقعی اوپک که ۵/۲۷میلیون بشکه در روز است از اول نوامبر (۱۰آبان) به ۳/۲۶میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد.

در بیانیه اوپک که در سایت رسمی این سازمان انتشار یافته آمده است: این تصمیم موقتی است و در نشست فوق‌العاده این سازمان که قرار است روز ۱۴ دسامبر(۲۳آذر) در آبیجان، پایتخت نیجریه، برگزار شود مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. بیانیه می‌افزاید: کنفرانس از دبیرخانه خواسته است در طی این مدت بازار را از نزدیک زیر نظر داشته باشد.

بر اساس بیانیه اوپک میزان کاهش تولید هر یک از اعضای اوپک (به استثنای عراق) به شرح زیر اعلام شده است:

الجزایر ۵۹ هزار بشکه، اندونزی ۳۹۰۰۰بشکه، جمهوری اسلامی ایران ۱۷۶هزار بشکه، کویت ۱۰۰هزار بشکه، لیبی ۷۲ هزار بشکه، نیجریه ۱۰۰هزار بشکه، قطر ۳۵ هزار بشکه، عربستان سعودی ۳۸۵ هزار بشکه، امارات متحده عربی ۱۰۱ هزار بشکه و ونزوئلا ۱۳۸ هزار بشکه.

در بیانیه اوپک در مورد دلایل تصمیم کاهش تولید آمده است: با در نظر گرفتن وضعیت بازار و به ویژه بیش‌بینی سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۶ و سال ۲۰۰۷، کنفرانس در یافت که اقدامات اتخاذ شده توسط اوپک در سال‌های گذشته به ثبات در بازار نفت، هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع مصرف‌کنندگان بوده است و موفقیت اوپک را در تضمین عرضه کافی نفت به مصرف‌کنندگان ثابت کرده است. بیانیه ادامه می‌دهد: «با این وجود همچنان که ذخایر نفت خام در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (او ای سی دی) نشان می‌دهد عرضه نفت خام بیش از تقاضای واقعی است و اینکه عرضه اضافی و عدم توازن در بنیادهای عرضه و تقاضا، بازار را بی‌ثبات کرده است.»

در بیانیه آمده است: در پرتو این تحولات و به منظور تضمین ثبات بازار، کنفرانس تصمیم گرفت تولید خود را به میزان ۲/۱میلیون بشکه در روز کاهش دهد.»

امارات تصمیم اوپک را اجرا می‌کند

وزیر نفت امارات گفت: امارات متحده عربی برای متعادل کردن بازارهای جهانی میزان تولید نفت خود را بیش از ۱۰۰هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به‌نقل از روزنامه البیان - چاپ امارات، محمد بن داهن‌الحملی ـ وزیرنفت امارات و رییس دوره‌ای آینده اوپک ـ در حاشیه نشست اضطراری اوپک که پریروز در قطر برگزار شد، گفت: پس از تصمیم اوپک برای کاهش سبد نفتی کشورهای عضو این سازمان، امارات نیز تصمیم دارد که میزان تولید خود را روزانه بیش ۹۰ تا ۱۰۰هزار بشکه کاهش دهد.

امارات در حال حاضر بیش از ۲میلیون و ۵۶۰هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

او همچنین اظهار کرد که برای متعادل کردن قیمت جهانی و کاهش فاصله نوسانات قیمت نفت، کشورهای عضو تصمیم گرفتند تا سبد نفتی را بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

بهای سبد نفتی اوپک کاهش یافت

درحالی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست روز پنجشنبه، میزان تولید خود را برای جلوگیری از تداوم کاهش قیمت‌ها ۲/۱میلیون بشکه در روز کاهش داده، دبیرخانه این سازمان از کاهش قیمت سبد نفتی اوپک خبر داده است.

به گزارش ایسنا، دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد: بهای سبد نفتی این سازمان در روز چهارشنبه (بیست‌وششم مهر) با ۷۱ سنت کاهش نسبت به روزهای گذشته، به ۵۴ دلار و ۵۶ سنت رسیده است.

بهای سبد نفتی سازمان اوپک از زمان رسیدن به رکورد بی‌سابقه ۷۱ دلاری در ماه جولای در حدود ۱۸ دلار کاهش را تجربه کرده است و از آغاز ماه سپتامبر روند نزولی بی‌سابقه‌ای را در پیش گرفته است که این موضوع اعضای این سازمان را بر آن داشت که نشست اضطراری ویژه‌ای در قطر برگزار کرده و میزان تولید را روزانه ۲/۱میلیون بشکه کاهش دهند.

در حالی که وزیران نفت ۱۱ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در یکصد و چهل و دومین نشست خود در وین تصمیم گرفتند که سقف تولید این سازمان را همچنان در سطح ۲۸میلیون بشکه در روز حفظ کنند، بهای سبد نفتی اوپک با قرارگرفتن در روند نزولی خود، نگرانی‌هایی را در میان اعضای این سازمان پدید آورد و زمزمه‌هایی که از توافق غیر رسمی اعضا برای کاهش یک‌میلیون بشکه‌ای تولید خبر می‌داد،‌ رنگ واقعیت به خود گرفت.

سقوط قابل توجه بهای نفت به خصوص در ماه اخیر از عمده‌ترین مسائل مورد توجه تولیدکنندگان بوده و درحالی‌که قیمت هر بشکه نفت از رکوردهای بی‌سابقه ۴۰/۷۸ دلاری در ماه جولای به ۶۶ دلار کاهش یافته بود، این موضوع باعث بروز نگرانی‌هایی در میان برخی از مقام‌های اوپک شده بود، با این حال اعضای اوپک در نشست عادی خود در وین تصمیم گرفتند تغییری در میزان تولید خود ایجاد نکنند، ولی با مامور کردن رییس دوره‌ای این سازمان برای بررسی دقیق بازار، احتمال برگزاری نشستی فوق‌العاده در صورت تداوم کاهش قیمت را مطرح کردند.

سازمان اوپک که حدود ۴۰درصد از نفت خام جهان را تامین می‌کند در نشست اضطراری خود در دوحه تصمیم‌گرفت که تولید با حداکثر ظرفیت خود در ۲۵ سال اخیر را ادامه نداده و این میزان را ۲/۱میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

کاهش سقف تولید اوپک بهای نفت را افزایش داد

به دنبال تصمیم اوپک برای کاهش ۲/۱میلیون بشکه‌ای سقف تولید، بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت.

به گزارش مهر به نقل از رویتر، به دنبال تصمیم اوپک، بهای نفت در بورس نیویورک با ۷۰ سنت افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه به ۲/۵۹‌دلار افزایش یافت.

پیش‌بینی می‌شود اعضای اوپک در نشست رسمی خود در ۱۴ دسامبر در نیجریه با ۵۰۰‌هزار بشکه کاهش دیگر تولید موافقت کنند که در آن صورت رسیدن بهای نفت به ۷۰‌دلار دور از انتظار نخواهد بود.

از سوی دیگر، تصمیم کاهش سقف تولید اوپک، قیمت جهانی طلا را به مرز ۶۰۰‌دلار در هر اونس رساند که بالاترین سطح آن طی دو هفته اخیر محسوب می‌شود.

نگرانی شدید ژاپن از کاهش تولید نفت اوپک

در همین حال وزیر اقتصاد و بازرگانی ژاپن از تصمیم اخیر اوپک مبنی بر کاهش ۲/۱‌میلیون بشکه‌ای تولید، به شدت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری یونایتدپرس به نقل از آکیرا آماری گفت: اگر کاهش تولید اوپک با هدف افزایش قیمت جهانی نفت صورت گرفته باشد، این مساله بسیار نگران‌کننده خواهد بود. ما از کلیه کشورهای تولید‌کننده نفت می‌خواهیم تا با تامین عرضه مورد نیاز بازار، ثبات و آرامش را در بازارهای بین‌المللی انرژی برقرار کنند.

ژاپن هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت جهان به شمار می‌رود که بخش زیادی از نفت مورد نیاز خود را از خاور میانه تامین می‌کند.

واکنش بورس روسیه

خبرگزاری اینترفاکس نیز دیروز ضمن اعلام خبر کاهش سقف تولید اوپک نوشت: کاهش تولید اوپک موجب افزایش قیمت جهانی نفت به بیش از ۶۰‌دلار در هر بشکه خواهد شد و این مساله تاثیر کاملا مثبتی بر شاخص سهام در بازار بورس روسیه خواهد داشت.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، نوسانات شدید قیمت نفت طی سه ماه گذشته، تاثیر منفی زیادی بر ثبات بازار بورس روسیه داشته است و سهام شرکت‌های بزرگ نفتی این کشور در این مدت با افت و خیز‌های زیادی روبه‌رو بوده است.