کدورت‌های هفت ساله میان مایکروسافت و کمیسیون اروپا با توافق حاصل شده درباره ویستا از بین رفت. به گزارش خبرگزاری دانشجویان، روز سه‌شنبه مایکروسافت و کمیسیون اروپا در نشستی بی‌سابقه به مشکلات هفت‌ساله خود خاتمه دادند و به این ترتیب اروپا می‌تواند بسته نرم‌افزاری سیستم عامل جدید ویستا را تا ماه آینده روانه بازار کند.

نیل کروس، نماینده کمیسیون اروپا، گفت: به نقص امنیتی در ویستای ‌۵/٢٨٠میلیون پوندی پی‌بردیم که این نقص در کمیسیون پذیرفته شد. به گفته وی، مایکروسافت قول داده تا بر طبق قوانین و دستورالعمل‌های اروپا عمل کند.

در خبر دیگری آمده است: شرکت مایکروسافت انتشار سیستم عامل ویستای خود را محدود کرد.

براساس این گزارش، ویندوز ویستا می‌تواند در رایانه‌های قابل حمل مورد استفاده قرار بگیرد.‌ در تغییراتی که در لایسنس مایکروسافت آمده، متقاضیان این سیستم عامل می‌توانند نرم‌افزار را تنها یک بار بر روی سیستم رایانه‌ای خود نصب کنند.

بر این اساس اگر این افراد بخواهند برای بار دوم سیستم عامل را نصب کنند ناگزیر به خرید مجدد کپی آن هستند، این در حالی است که سیستم عامل‌های دیگر ویندوز دارای قابلیت چندین باره نصب شدن در سیستم‌های رایانه‌ای هستند.

همچنین در این تغییرات بحث مجازی سازی پیش آمده که براساس آن یک رایانه می‌تواند چندین کپی از سیستم عامل را در یک زمان اجرا کند. اگرچه هر نسخه از سایر ویندوز‌ها نیز می‌تواند به این صورت عمل کند، اما نسخه‌های مدیریتی ویستا تنها می‌تواند از طریق مجازی‌سازی چندین بار مورد استفاده قرار بگیرند.